Regler gällande fartkameror?

Ckosworth Mr
28 september 2006 · 607 Inlägg

Nu är de så här att jag har en kompis som håller på att ta körkort och är alldeles strax klar, men nu har han fått hem brev om att hans bil blivit tagen i en fartkamera och att han åker på en olovlig om han inte säger vem som kört, han är lite osäker på vem som kört bilen just då så vad ska man göra??? Han har inte gjort de, det är säkert iaf! Vet att bland annat jag kört bilen även många av mina andra kompisar så vad säger lagen?

Ska verkligen han bli dömd och få skjuta på sitt körkort fast de inte finns bevis på att han kört?

Nu vill jag ha riktiga svar(fakta) inte vad nån tror.

Tack på förhand

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
xisten sixten
28 september 2006 · 252 Inlägg

han säger bara att han inte vet vem som har kört och kan inte polisen bevisa att de är han som har kört så finns de ju ingenting?

tycker då jag känns väldigt logiskt? Är de han som har kört bilen ens? är de inte de så vet han INTE vem som körde...

Ckosworth Mr
28 september 2006 · 607 Inlägg

xisten skrev:
han säger bara att han inte vet vem som har kört och kan inte polisen bevisa att de är han som har kört så finns de ju ingenting?

tycker då jag känns väldigt logiskt? Är de han som har kört bilen ens? är de inte de så vet han INTE vem som körde...

Han har inte kört bilen de vet jag. Han vill ju inte riskera nått så.

Är de inte ägaransvar nu då? Att om inte ägaren kan säga vem de är så får ägaren smällen?

Tvivla på att de finns bild ens för då borde dom skickat ut den redan tycker jag.

Senast redigerat av Ckosworth (28 september 2006)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
AlvereZ
28 september 2006 · 787 Inlägg

Nej jag vet ju inte vilka jag lånar ut bilen till heller tongue Eller jo, man håller kolla vilka som kör, så han vet nog vem som körde... Men det spelar ingen roll ifall dom inte vet vem som körde och då kan dom inte sätta dit någon... Polisen måste ha "Bevis" ifall du ska kunna bli dömd, det vet väl alla? tongue Haha,...

Testa själv att köra förbi en fartkamera i 150 km/h med en svart tonad visirhjälm....
Kan dom inte se vem som kör så blir det inget klirr i polis kassen big_smile

Annars så kan man ju köra lagligt så slipper man oroa sig wink

Ckosworth Mr
28 september 2006 · 607 Inlägg

AlvereZ skrev:
Nej jag vet ju inte vilka jag lånar ut bilen till heller tongue Eller jo, man håller kolla vilka som kör, så han vet nog vem som körde... Men det spelar ingen roll ifall dom inte vet vem som körde och då kan dom inte sätta dit någon... Polisen måste ha "Bevis" ifall du ska kunna bli dömd, det vet väl alla? tongue Haha,...

Testa själv att köra förbi en fartkamera i 150 km/h med en svart tonad visirhjälm....
Kan dom inte se vem som kör så blir det inget klirr i polis kassen big_smile

Annars så kan man ju köra lagligt så slipper man oroa sig wink

Åh detta är säkert? För i brevet stog de att om han inte anger vem som kört så kan han bli dömd för olovlig? Låter sjukt men de var så han sa. Vet faktiskt inte vem som kört inte till hundra procent eftersom han köpte ny bil och då vill han ju ut och åka så då har den som varit ledig varit ut med han och åkt lite smile alltså kört åt han med han bredvid.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
AlvereZ
28 september 2006 · 787 Inlägg
sir_daniel www.kudoz.se
28 september 2006 · 3 802 Inlägg

från vv.se
Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.

Ckosworth Mr
28 september 2006 · 607 Inlägg

AlvereZ skrev:
Hade visst fel tongue

http://www.vv.se/templates/page3____124 … uml;llning

Men då borde de vara lugnt om de inte finns någon bild eller hur, så tolka jag det?

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Robb
28 september 2006 · 166 Inlägg

Men hur är det om ägaren till bilen sider vid sidan av och någon annan kör bilen och det finns foto på det här, ägaren borde ju rimligtvis se vem det är som kör om han nu inte kommer ihåg det?

Vad kan man ha som bort förklaring? "En ev. köpare som test körde bilen, Göran och kommer från stockholm är allt jag vet".  Eller nå sånt kanske...

Men hur är det, kan dom ringa upp en och kräva att man anger föraren?

Sharky
29 september 2006 · 10 287 Inlägg

Du behöver inte ange den som körde ändå. Det är bara att säga att det var en nära anhörig och genom att man inte behöver ange tex hustru eller barn vid ringa brott (som tex fortkörning) så är det  bara att hävda att det lagskyddet är starkare än behovet att bötfälla någon för fortkörning.

/Göran

Robb skrev:
Men hur är det om ägaren till bilen sider vid sidan av och någon annan kör bilen och det finns foto på det här, ägaren borde ju rimligtvis se vem det är som kör om han nu inte kommer ihåg det?

Vad kan man ha som bort förklaring? "En ev. köpare som test körde bilen, Göran och kommer från stockholm är allt jag vet".  Eller nå sånt kanske...

Men hur är det, kan dom ringa upp en och kräva att man anger föraren?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
gemini78 Jägermeister
29 september 2006 · 909 Inlägg

Här kan du få tips och du kan även kontakta advokaten som driver sidan och be om råd helt gratis.

http://www.trafikjuristen.se/

Där finns exempel på sådana situationer du beskriver, grejen är den att polisen inte kan ge böter till den som bara äger bilen utan måste ha en bild på den som kört.

För som tidigare när folk kunde ha bilar registrerade på sina barn så tex om nån har sin bil registrerad på sin 3 åriga dotter och råkar köra för fort vid en kamera och den tar en bild, men på bilden så kan dom inte identifiera den som kör, så hur idiotiskt är det att tex döma den 3 åriga dottern till böter för olovlig körning eller för att ha kört för fort när hon helt omöjligt ens kan köra bil...?

Vet du att dom går igenom alla körkortsbilder som är lagrade på dina släktinger oxå för att se om nån av dom kört...

Tex en gubbe hade fått hem böter för att ha skulle ha kört för fort vid en hastghetskamera med sin sons bil även fast det var sonens granne som hade lånat bilen, han liknade för visso pappan lite men man såg att det inte var han och polisen försökte med alla medel få pappan att betala...

Ibland vet polisen inte ens själva vad f*n dom håller på med...

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Xoff Volvo tönt... =)
29 september 2006 · 2 344 Inlägg

Robb skrev:
Men hur är det om ägaren till bilen sider vid sidan av och någon annan kör bilen och det finns foto på det här, ägaren borde ju rimligtvis se vem det är som kör om han nu inte kommer ihåg det?

Vad kan man ha som bort förklaring? "En ev. köpare som test körde bilen, Göran och kommer från stockholm är allt jag vet".  Eller nå sånt kanske...

Men hur är det, kan dom ringa upp en och kräva att man anger föraren?

"Hur skyddas den personliga integriteten?
Svar: Endast de fordon som överskrider gällande hastighetsgräns fotograferas. Den personliga integriteten är alltså god för de flesta trafikanter. Upplysningsvis kan nämnas att på fotot maskas alltid passagerarplatsen, oavsett om det sitter någon person där eller inte." -källa: VV

altså kan inte polisen veta om föraren sitter bredvid eller inte... smile

Senast redigerat av Xoff (29 september 2006)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Sharky
30 september 2006 · 10 287 Inlägg

Då är alltså lösningen att skaffa en högerstyrd bil.

/Göran

Xoff skrev:
Upplysningsvis kan nämnas att på fotot maskas alltid passagerarplatsen, oavsett om det sitter någon person där eller inte.[/b]" -källa: VV

altså kan inte polisen veta om föraren sitter bredvid eller inte... smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
StiFf Wankel
30 september 2006 · 1 080 Inlägg

Sharky skrev:
Då är alltså lösningen att skaffa en högerstyrd bil.

/Göran

Xoff skrev:
Upplysningsvis kan nämnas att på fotot maskas alltid passagerarplatsen, oavsett om det sitter någon person där eller inte.[/b]" -källa: VV

altså kan inte polisen veta om föraren sitter bredvid eller inte... smile

haha den tanken har faktiskt slagit mig tongue

MDS Västerås
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang