Motor går runt men startar inte. (Volvo 740 B230F 1988)

Stizzsee
7 mars 2010 · 570 Inlägg

Bil av slag Volvo 740 med B230F (1988)

Motorn går runt men startar inte.
har haft av och kollat gnista och de är de. haft av bränsle slang och matat spänning på efter pumpen och där kom bränsle.

har kollat så att reläerna fungera och de funkar. frågan är om det är förpumpen som inte funkar ordentligt så att där inte kommer tillräckligt med soppa fram.

Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel?

Tar med glädje emot era svar:)

mvh(

snoddas
7 mars 2010 · 1 142 Inlägg

om ja inte har fel hade ja liknande på min 745 gl ja hade förr. men har för mig att ja satte på startkablar på den så gick den igång. ja hade batteri att dra runt motorn men inte för att de skulle starta. kanske är nått sånt

Stizzsee
7 mars 2010 · 570 Inlägg

Vaddå matade du spänning på förpumpen så startade den?
och fungerade fullt igen?

Hanning
8 mars 2010 · 171 Inlägg

Stizzsee skrev:
Bil av slag Volvo 740 med B230F (1988)

Motorn går runt men startar inte.
har haft av och kollat gnista och de är de. haft av bränsle slang och matat spänning på efter pumpen och där kom bränsle.

har kollat så att reläerna fungera och de funkar. frågan är om det är förpumpen som inte funkar ordentligt så att där inte kommer tillräckligt med soppa fram.

Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel?

Tar med glädje emot era svar:)

mvh(

Har du kollat kompet? hostar den till nåt eller är den bara tvär död?

Saab 9-5 "Daily" (2006)
alsunna
8 mars 2010 · 140 Inlägg

lyft ur en spridare som fortfarande ska vara kopplad, stoppa sedan ner den i en behållare så du ser om det kommer bensin, har du möjlighet att kolla upp felkoder? remmen har inte hoppat något hack?

Stizzsee
13 mars 2010 · 570 Inlägg

Remmen är korrekt, och spridarna funkar, där är inga felkoder, funderar fortfarande på förpumpen. kan gnistan vara för svag?

undrar om man kan dra säkring 1 och se om man kan nollställa motorstyrboxen.

Stizzsee
13 mars 2010 · 570 Inlägg

Hanning skrev:

Stizzsee skrev:
Bil av slag Volvo 740 med B230F (1988)

Motorn går runt men startar inte.
har haft av och kollat gnista och de är de. haft av bränsle slang och matat spänning på efter pumpen och där kom bränsle.

har kollat så att reläerna fungera och de funkar. frågan är om det är förpumpen som inte funkar ordentligt så att där inte kommer tillräckligt med soppa fram.

Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel?

Tar med glädje emot era svar:)

mvh(

Har du kollat kompet? hostar den till nåt eller är den bara tvär död?

bilen hostar inte till något och har inte kollat kompet. gjorde ett blocktest för ca 3 veckor sedan då den blev så här för 2 veckor sedan, så var allt ok.

Pan
13 mars 2010 ·

Testat att köra den på startgas? Hur ser stiften ut blöta torra?

Testade du bara att tvångsköra pumpen. Ryck en spridare och kör på starten och se ifall det kommer sås. Annars har säkerligen sopparelät sagt upp sig. Kan göra det utan förvarning mitt gjorde det när den stog i 2veckor tongue

Mitt jävla pucko stog ju att du hade testat det sry

Senast redigerat av Pan (13 mars 2010)

pimpad740
13 mars 2010 · 812 Inlägg

är det den svarta du har problem med? i så fall skulle jag rekomendera att du byter spridare om du inte har något motstånd till turbo spridarna för annars dränker den sig å då får du nog räkna med nya stifft oxå.

och ang bateriet som en föregående skrev om så är de så att du kan ha volt med inga amp i batt då går den runt å får soppa å gnista men den startar inte, har hafft de problemet jag oxå. bytte batteri så hoppade den igång direkt.

lycka till

mvh mårten

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Stizzsee
14 mars 2010 · 570 Inlägg

Pan skrev:
Testat att köra den på startgas? Hur ser stiften ut blöta torra?

Testade du bara att tvångsköra pumpen. Ryck en spridare och kör på starten och se ifall det kommer sås. Annars har säkerligen sopparelät sagt upp sig. Kan göra det utan förvarning mitt gjorde det när den stog i 2veckor tongue

Mitt jävla pucko stog ju att du hade testat det sry

Har provat och mätt på reläet. lyssnat på det och de klickar och där kommer ström från reläet så borde inte vara det. provade att starta med startgas och den hostade till just då. men tänder ändå inte på bränslet

Senast redigerat av Stizzsee (14 mars 2010)

Stizzsee
14 mars 2010 · 570 Inlägg

pimpad740 skrev:
är det den svarta du har problem med? i så fall skulle jag rekomendera att du byter spridare om du inte har något motstånd till turbo spridarna för annars dränker den sig å då får du nog räkna med nya stifft oxå.

och ang bateriet som en föregående skrev om så är de så att du kan ha volt med inga amp i batt då går den runt å får soppa å gnista men den startar inte, har hafft de problemet jag oxå. bytte batteri så hoppade den igång direkt.

lycka till

mvh mårten

Ja det är den svarta.
Okej men har bytt spridare igen till original men startar inte ändå. kan vara så att stiften har gått men konstigt nog kommer där gnista från stiften (kan de vara "slutsteget" som sitter vid vänster strålkastare?) . men funderar fortfarande på om det är tillräckligt men gnista. om den är försvag elelr vad? Batteriet är nydligen bytt också. Provade den med en special batteri provare stod klart och tydligt ladda batteriet. annars står de byt ut batteriet.

Stizzsee
15 mars 2010 · 570 Inlägg

Kollade spridarna men och de sköt ingen bränsle när jag väl körde på starten, men jag mätte också på kontakten medans jag körde och där var ingen ström fram. så frågan är om motorboxen har brunnit eller vad som har hänt?

alsunna
16 mars 2010 · 140 Inlägg

hmm får se om någon kan svara på vart spridarna får sin +matning, är inte säker men tror jag kan ha ett el-schema till detta.

NisseCarlsson Lastbilschaffis
16 mars 2010 · 64 Inlägg

Ta två startkablar, sätt en från batteri till motor och en från batteri till kaross, har varit ute för detta några gånger, och då har det varit jordfel..

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!
Stizzsee
16 mars 2010 · 570 Inlägg

Har löst problemet med spridarna(spridarrelä) , nu har jag problem med att den tänder men inte startar+ att de låter mekaniskt när den stannar helt. mekaniskt från pump eller någon annat. vad vetg jag inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang