Avtagbar dragkrok?!

Icebear
2 juni 2010 · 233 Inlägg

Tänker köpa ny bil snart, och en av bilarna som jag funderar på har avtagbar dragkrok. Nån som har erfarenhet av såna?

Har hört att dom kan krångla ibland, har lätt för att rosta och sånt. Har fått för mig att det är ganska viktigt att man underhåller dom, t.ex plocka isär och smörja ofta, inte låta dom sitta fast när den inte används m.m..

Nån som varit med om att dom har lossnat nångång??

Nu tillhör jag nog en av dom som inte tycker det är speciellt snyggt med dragkrok på vissa bilar, vissa bilar bryr man sig inte om det sitter drag på, men sen finns det bilar som absolut INTE passar med drag, samtidigt kan det vara väldigt bra att ha, och då är ju avtagbart drag ett alternativ. Men man vill ju inte vara med om att den lossnar eller börjar krångla för mycket.

Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter, synpunkter, tips när det gäller avtagbar dragkrok!! smile

caromania Forummoderator
2 juni 2010 · 9 296 Inlägg

Inga problem. Min Accord har avtagbar krok och det gäller att ha rätt handgrepp för att få på och av den. Första gången tog det några minuter då jag inte fattade hur man skulle göra. Nu åker den på eller av på 3 sekunder. Rost... Om den är lite infettad så rostar den ju inte...

E: Kan tänka mig att den rostar fast om du låter den sitta där år efter år, men varför vill man det?

Senast redigerat av caromania (2 juni 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ZebuZa V.A.G Mekaniker
2 juni 2010 · 42 Inlägg

Sköter man de riktigt så brukar de aldrig vara några problem

V.A.G mekaniker
steken_yeah
2 juni 2010 · 121 Inlägg

har också avtagbar krok o har inga bekymmer me de... ja tycker de e väldigt praktiskt o snyggare:)

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)
enpatte
2 juni 2010 · 498 Inlägg

Detta är ett gissel.
Har avtagbar krok på båda mina bilar.
På S4:an sitter den bara på inför besiktningen, den saknar skydd för hålet så det är samma visa varje år med ståltrissor och slipstift för att den ska gå i.

På Skodan är det rent hopplöst, sitter den fast i mer än 3 mån så får jag använda kofot för att flytta på låsarmen trots rikligt med kopparpasta.

saab_sonett Handledare
2 juni 2010 · 1 481 Inlägg

Hade avtagbart på förra Saab:en fungerade perfekt i 13 år. Se till att smörja in med fett bara någon gång per år så är det inga problem. Och ta bort den om du inte använder den. 855:an har avtagbart drag, samma sak där.  Sköter man grejerna fungerar dom.

SgtCrilly Hemmainstruktör
2 juni 2010 · 641 Inlägg

Så länge man plockar bort den när den inte används, lägger på lite nytt fett och rengör varje gång man använder den ska det inte vara nåra problem alls.
Hatar idioter som låter dom sitta på året runt å sen gnäller när den sitter fast, kan vara ett helvete å få loss, varför inte sätta dit en fast om den nu alltid ska sitta på? Men med vinkelslip och borr löser det sig också.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Germax
2 juni 2010 · 12 086 Inlägg

Inga problem, problemen uppstår när man låter kroken sitta på året runt utan att ta bort den. Då kärvar mekanismen ihop, och hela poängen med avtagbart är ju just att man ska ta bort den när man inte använder kroken.

Rquired Allmänt envis
2 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Säger detsamma som de ovan, de av mina bilar som har haft avtagbar krok har aldrig krånglat.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sarge
2 juni 2010 · 2 337 Inlägg

Har aldrig haft problem med avtagbart drag så länge det skötts ordentligt. Som nämnts ovan - plocka bort när det inte används, i med pluggen och smörj då och då. Nemas problemas.

volvoentusiasten
3 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Denna kan du ha, riktigt praktiskt.... och snyggt!

_DamnIt R1 driver!
3 juni 2010 · 5 128 Inlägg

linuslinje skrev:
Denna kan du ha, riktigt praktiskt.... och snyggt!

Var kan man hitta ett sådant? Va ju grymt mycket smidigare och snyggare än allt annat! Och sen, tros det kunna va hopplöst att regga med en sådan?

Danne_nkpg Lastbilschaufför
3 juni 2010 · 257 Inlägg

Har avtagbart på min Ådi ^^
Ser inga nackdelar i det, är ju bara att smörja tongue När du inte använder det så för fan, sätt pluggen för tongue

Senast redigerat av Danne_nkpg (3 juni 2010)

Four Rings To Rule Them All
volvoentusiasten
3 juni 2010 · 4 005 Inlägg

_DamnIt skrev:

linuslinje skrev:
Denna kan du ha, riktigt praktiskt.... och snyggt!

Var kan man hitta ett sådant? Va ju grymt mycket smidigare och snyggare än allt annat! Och sen, tros det kunna va hopplöst att regga med en sådan?

Sålänge den är E-märkt så är det fritt fram. Den finns ju som tillval till nya BMWs. Det finns manuella sådana också. Så det bör väl fungera att köpa en sådan och konvertera. Men lär ju inte vara bult-on direkt....

Edit: hör med BMW

Senast redigerat av linuslinje (3 juni 2010)

Icebear
3 juni 2010 · 233 Inlägg

Tack för alla svar... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang