Inställning av förgasare: Stromberg 175CD-2

Dagge88
6 juli 2010 · 629 Inlägg

Hej, har köpt mig en bättre begagnad förgasare till min 142a.
Hade en SU innan som dog , så fick bli en stromberg då det fanns renoveringssatser till dessa...
Har bytt membran på denna och förgasar olja finns.

Nu då till mitt problem.
Bilen går skit när man kör den UTAN choke, hackar fram osv.
På tomgång UTAN choke skakar den och om man varvar upp den blir det avggassmällar så det heter duga.

Har jag choken uttragen till typ mitten på reglaget, eller över, så försvinner symptomen helt och bilen känns tillochmed pigg att köra!
detta beror väll på att den får för lite soppa när chocken är "av" antar jag.

Då undrar jag, hur ska ja kunna ställa upp soppan på förgasaren? har pillat på två skruvar, de två som synes på bilden, samt tomgångsskruven.

http://i48.tinypic.com/ndpt80.jpg

Den på toppen reglerar väll hur mycket förgasar kolven åker upp eller nått liknande, och den andra antog jag var soppa skruven, men hur mkt jag än pillar så går det inte att köra bilen vettigt utan att ha choken i och då dricker den ju soppa därefter....

Blev mycket text, och jag hoppas någon förgasar kunnig kan hjälpa mig! smile

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
wunderbaum_glidarn
7 juli 2010 · 30 Inlägg

Den uppe till höger är luftskruven.. Och den andra är tomgångsskruven wink

Sedan så sitter locket fel, och membranet kan ha blivit skadat igen pga. av det hmm

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 juli 2010 · 2 252 Inlägg

soppan ställer man genom att pressa munstycket uppåt och neråt i flottör huset med special verktyg

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Dagge88
7 juli 2010 · 629 Inlägg

wunderbaum_glidarn skrev:
Den uppe till höger är luftskruven.. Och den andra är tomgångsskruven wink

Sedan så sitter locket fel, och membranet kan ha blivit skadat igen pga. av det hmm

Den andra tomgångsskruven? finns ju en skruv på andra sidan förgasaren som man ställer hur hög tomgången ska vara?
För när man skruvar på den där "nedersta" surar den mest ihop känns de som, eftersom det blir avgassmällar ju mer man skruvar ut den.


+ Sitter locket fel? hur ska det sitta om det sitter rätt?
Satt så när jag köpte den :p

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Finns en skruv i botten på strombergare med, i "tråget", denna kan dock behövas specialverktyg för att justera på nyare/äldre stromberg, men har du tur har du en vanlig skruv du kan justera med en kubb smile'

Hur du ska justera är jag dock osäker på, vet inte om det finns på nätet hur grundinställningen är, men kan du justera skruven är det ju bara att prova smile

Plastskruven i locket har inget med inställning och göra, utan det är en dämpningskolv som gör att den vanliga kolven/klockan inte ska flyga upp för fort, därav att det finns olja däri smile Så den drar du åt lagom bara wink

Senast redigerat av Volvo1968 (7 juli 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Louksor
7 juli 2010 · 1 915 Inlägg

Varför inte renovera din SU istället ? Tycker SU är bättre än de gamla Stromberg.
Munstycket ska pressas ner/upp med specialverktyg, så enklast är att åka till en verkstad som har rätt verktyg och en co mätare.

http://volvo1800pictures.com/document/v … A_B20B.pdf

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/ze … omberg.htm



Dagge88 skrev:
Hej, har köpt mig en bättre begagnad förgasare till min 142a.
Hade en SU innan som dog , så fick bli en stromberg då det fanns renoveringssatser till dessa...
Har bytt membran på denna och förgasar olja finns.

Nu då till mitt problem.
Bilen går skit när man kör den UTAN choke, hackar fram osv.
På tomgång UTAN choke skakar den och om man varvar upp den blir det avggassmällar så det heter duga.

Har jag choken uttragen till typ mitten på reglaget, eller över, så försvinner symptomen helt och bilen känns tillochmed pigg att köra!
detta beror väll på att den får för lite soppa när chocken är "av" antar jag.

Då undrar jag, hur ska ja kunna ställa upp soppan på förgasaren? har pillat på två skruvar, de två som synes på bilden, samt tomgångsskruven.

http://i48.tinypic.com/ndpt80.jpg

Den på toppen reglerar väll hur mycket förgasar kolven åker upp eller nått liknande, och den andra antog jag var soppa skruven, men hur mkt jag än pillar så går det inte att köra bilen vettigt utan att ha choken i och då dricker den ju soppa därefter....

Blev mycket text, och jag hoppas någon förgasar kunnig kan hjälpa mig! smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Dagge88
8 juli 2010 · 629 Inlägg

Louksor skrev:
Varför inte renovera din SU istället ? Tycker SU är bättre än de gamla Stromberg.
Munstycket ska pressas ner/upp med specialverktyg, så enklast är att åka till en verkstad som har rätt verktyg och en co mätare.

http://volvo1800pictures.com/document/v … A_B20B.pdf

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/ze … omberg.htm

Oj trevliga länkar, tackar!

SU gillar jag bättre också, dock finns det fler delar till stromberg verkar det som?
Men finns det ett renoveringskit till gamla SU så länka gärna smile

Annars blir det eventuellt att besöka en verkstad som har specialverktyget, men hur många har det? :S

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
945TurboMS
8 juli 2010 · 261 Inlägg

http://www.vp-autoparts.com/
http://www.cvi-automotive.se/
http://www.forgasarteknik.se/

Dom jag känner till som säljer prylar till Su förgasare....
Finns säkert fler?

Louksor
8 juli 2010 · 1 915 Inlägg

Verktyget för att justera co på stromberg finns på kgtrimning för 120kr.
När jag renoverade min SU HIF6 för några år sedan,så köpte jag delarna på bildelsnetto.

Gissar på att du har en HS 6 ?
Finns sprängskisser på misab och reservdelar. De har det mesta till förgasare.

http://www.misab.se/
http://motoroldies.se/
http://www.kgtrimning.com/
http://www.bildelsnetto.nu/

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Dagge88
8 juli 2010 · 629 Inlägg

blääsh plockade isär strombergaren igen , bytt iprincip allt förutom flottör och nål och dom verkar ok...

Bara för att kolla: om man rör förgasar kolven uppåt på tomgång, så dör bilen nästan, dvs tomgången går ner, betyder det att den får för lite soppa?

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Louksor
8 juli 2010 · 1 915 Inlägg

Rör du kolven uppåt så får den mer luft = mindre bensin.

Tänk på att använda rätt olja i förgasaren.

Oljan reglerar hur snabbt förgasarkolven ska lyfta vid gaspådrag.
Har du tunn olja så stiger den snabbare (=tunnare bränsleblandning i början av acceleration).
Har du tjock olja stiger den långsammare (=fetare bränsleblandning i början av acceleration).


När jag renoverade min SU så bränslenålen osv fina ut, men gjorde stor skillnad med nya delar.
Även fast en sak ser okej ut, så kan den vara sliten.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Dagge88
8 juli 2010 · 629 Inlägg

Hmmm, oljan är såndär förgasar olja som man köper på macken typ, nån viskositet eller så står inte smile
så det är så pass viktigt med "rätt" olja, för körde med den oljan till min SU förgasare och det funka fin fint.

Om  nålen är dålig, kan det göra så den får för lite soppa , men får tillräckligt med soppa när man använder choken?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang