Hur fort får man köra i Sverige?

JarkkoK
27 augusti 2010 · 2 Inlägg

Jo, jag vet: titta på trafikskyltarna... men jag menar hur mycket över begränsningen får man köra utan att få böter? Eller blir det genast böter (om polisen/trafiksäkerhetskameror har radar) om jag kör 1km/h för fort?

Här i Finland får man ju köra 10km/h över utan att få böter. Kör du 11 över, blir det böter. Man får köra 50km/h på en 40km/h sträcka eller 110 på 100-sträckan osv.

Jag ska i kväll köra till Sverige och vill gärna höra hur det är i praktiken med fortkörning?

By_Alfzone
27 augusti 2010 · 679 Inlägg

Dom sänkte väl gränsen för ett tag sen har jag för mej från 6km/h till 3-4 km/h för fort....
Någon får gärna rätta mej om jag har fel....

PoulZen
27 augusti 2010 · 772 Inlägg

Har oxå hört att toleransen är 3km/h, men säker är jag inte.

Torbo
27 augusti 2010 · 64 Inlägg

Tror du kan pressa förbi en fartkamera i 94km/h på 90km/h gräns.

Men då har du ingen marginal, ej bra.

_MaCCe_ Majestas
27 augusti 2010 · 1 319 Inlägg

Toleransnivån just i sverige tror jag är från polis till polis, 5 km/h i timman låter ju väldigt lite...
Men!.. 70 km/h + 5 km/h blir ju 75 km/h, då närmar man sig 80,  så allt över 5 tror jag de flesta poliser absolut inte viker sig ifrån.

Sen måste man själv veta om ens egen hastighetsmätare i bilen är rätt kalibrerat, eller ha en bra hum om vart man ligger.... det kan variera ganska mycket beroende på vilka däck/fälgar man har...

110 km/h, (vissa sträckor 120) är max gränsen i sverige och det gäller på E4:an...........fast där är trafikrytmen betydligt friskare än så faktiskt big_smile

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
KHRacing
27 augusti 2010 ·

Man får ite köra för fort enligt lag, så snack om toleranser & så tror jag inte på.

Min morbror har fött böter för 53km på 50 väg så inget är omöjligt.

_MaCCe_ Majestas
27 augusti 2010 · 1 319 Inlägg

Hur länge tar det för polisens laser att få fram värde? har man chans att bromsa 10 km/h innan lasern får värdet?

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
JarkkoK
27 augusti 2010 · 2 Inlägg

Jaha, då får man väl köra enligt trafikskyltarna, det passar mig. TomTom vet hur fort jag kör :-) Tack för svaren.

jocke_gronberg
27 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

jag har själv blivit stoppar för några år sedan då drog dom av 3km/h. Nu senare så tar dom den hastigeten som deras utrustning visar. Kör du i 72km/h på 70 väg så kan du får böter ifall dom har en dålig dag.

Senast redigerat av jocke_gronberg (27 augusti 2010)

Muttley
27 augusti 2010 ·

De är helt enkelt nolltolerans. Om sen polisen väljer att ta bort så är de deras problem.

alain www.bimmerpower.org
27 augusti 2010 · 3 995 Inlägg

Här har du en länk som förklarar hastigheter som gäller i Sverige och Europa, inte vet exakt hur mycket man kan köra över utan problem med polisen eller automatiska kameror men det här är alltid bra att veta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighets … C3.A4rlden

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2010 · 13 669 Inlägg

fick en fartkamera härom veckan att flasha på en 60km/h sträcka kollade direkt efter vart mätarn stog och då paserade den in just på 80km/h vet att mätarn visar 10fel
och jag axade under tiden alltså fotade den redan vid 5-6km/h för fort

lär inte bli något av det hela endå eller så får dom väll försöka få mig till rättegång aldrig att jag ger upp utan strid när det är så larvig fartöverträdelse smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 augusti 2010 · 3 929 Inlägg

En kompis mor fick böter för 4km/h i fort på motorväg! Vet inte hur sann den historien är men det låter som en väääldig petig polis!

Du har ju tolerans nivån och sedan plussa på 2-3km/h på mätaren då din mätare går ju egentligen ungefär så mycket för fort wink Om du vill pressa gränserna dvs.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
cheffer
27 augusti 2010 · 1 422 Inlägg

Vad jag vet så drar polisen av 3km/h av det som står på lasern för felmarginalens skull. I övrigt från det vet jag inte om det är någon tolerans alls

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2010 · 13 669 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
En kompis mor fick böter för 4km/h i fort på motorväg! Vet inte hur sann den historien är men det låter som en väääldig petig polis!

Du har ju tolerans nivån och sedan plussa på 2-3km/h på mätaren då din mätare går ju egentligen ungefär så mycket för fort wink Om du vill pressa gränserna dvs.

fast detta i verkligheten motsvarade ungefär en hastighet av 7-8km/h för fort beronde på hur snabbt man fick köra där

men jag skulle ALDRIG skriva på en sån fortkörning
för det är f-n larvigt att ens stoppa en bil som kör så lite för fort gränsen borde ligga vid 10km/h för fort
men när det handlar om pengar finns det ingen logik i saker  utan dom ska bara ha pengar pengar och åter pengar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Calibranissen
27 augusti 2010 · 148 Inlägg

Growe skrev:
fick en fartkamera härom veckan att flasha på en 60km/h sträcka kollade direkt efter vart mätarn stog och då paserade den in just på 80km/h vet att mätarn visar 10fel
och jag axade under tiden alltså fotade den redan vid 5-6km/h för fort

lär inte bli något av det hela endå eller så får dom väll försöka få mig till rättegång aldrig att jag ger upp utan strid när det är så larvig fartöverträdelse smile

Hej!

Saken är den att jag har för mig att de "nya" fartkamerorna registrerar din hastighet på ca 300 m avstånd men fotar inte förräns ca: 50 meter från kameran, detta för att få en så klar bild som möjligt och för att du inte skall hinna bromsa ner farten precis innan kameran och klara dig, detta var nått som ändrades i dom nya skåpen för detta var möjligt vid dom gamla! Alltså fotar inte kameran dirkekt efter registrering...
Och om jag inte har fel så ligger felmarginalen på skåpen på 6 km/h över hastighetsbegränsningen, något som polisen oxå skall följa egentligen med som nån skrev att det beror på polismannens humör.

Jag har passerat de nya skåpen på farthållaren på 85 på 80-väg och aldrig blivit fotad, men då har jag inte kollat vad min mätares felmarginal är.

/Ola

Calibranissen
azid Det som inte dödar gör ont
27 augusti 2010 · 2 668 Inlägg

Calibranissen skrev:

Growe skrev:
fick en fartkamera härom veckan att flasha på en 60km/h sträcka kollade direkt efter vart mätarn stog och då paserade den in just på 80km/h vet att mätarn visar 10fel
och jag axade under tiden alltså fotade den redan vid 5-6km/h för fort

lär inte bli något av det hela endå eller så får dom väll försöka få mig till rättegång aldrig att jag ger upp utan strid när det är så larvig fartöverträdelse smile

Hej!

Saken är den att jag har för mig att de "nya" fartkamerorna registrerar din hastighet på ca 300 m avstånd men fotar inte förräns ca: 50 meter från kameran, detta för att få en så klar bild som möjligt och för att du inte skall hinna bromsa ner farten precis innan kameran och klara dig, detta var nått som ändrades i dom nya skåpen för detta var möjligt vid dom gamla! Alltså fotar inte kameran dirkekt efter registrering...
Och om jag inte har fel så ligger felmarginalen på skåpen på 6 km/h över hastighetsbegränsningen, något som polisen oxå skall följa egentligen med som nån skrev att det beror på polismannens humör.

Jag har passerat de nya skåpen på farthållaren på 85 på 80-väg och aldrig blivit fotad, men då har jag inte kollat vad min mätares felmarginal är.

/Ola

men är alla igång då? jag har passerat flera skåp i tappa körkorts fart och inga foton än

2slow
Hermansson
27 augusti 2010 · 235 Inlägg

de märker du ju om de blixtrar. ingen blixt, inget foto

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Calibranissen
27 augusti 2010 · 148 Inlägg

Det beror på hur ljust det är, dessa skåp använder inte alltid blixt... Är det klart, solken och ljust tar dom bara foton...

Calibranissen
Calibranissen
27 augusti 2010 · 148 Inlägg

azid skrev:

Calibranissen skrev:

Growe skrev:
fick en fartkamera härom veckan att flasha på en 60km/h sträcka kollade direkt efter vart mätarn stog och då paserade den in just på 80km/h vet att mätarn visar 10fel
och jag axade under tiden alltså fotade den redan vid 5-6km/h för fort

lär inte bli något av det hela endå eller så får dom väll försöka få mig till rättegång aldrig att jag ger upp utan strid när det är så larvig fartöverträdelse smile

Hej!

Saken är den att jag har för mig att de "nya" fartkamerorna registrerar din hastighet på ca 300 m avstånd men fotar inte förräns ca: 50 meter från kameran, detta för att få en så klar bild som möjligt och för att du inte skall hinna bromsa ner farten precis innan kameran och klara dig, detta var nått som ändrades i dom nya skåpen för detta var möjligt vid dom gamla! Alltså fotar inte kameran dirkekt efter registrering...
Och om jag inte har fel så ligger felmarginalen på skåpen på 6 km/h över hastighetsbegränsningen, något som polisen oxå skall följa egentligen med som nån skrev att det beror på polismannens humör.

Jag har passerat de nya skåpen på farthållaren på 85 på 80-väg och aldrig blivit fotad, men då har jag inte kollat vad min mätares felmarginal är.

/Ola

men är alla igång då? jag har passerat flera skåp i tappa körkorts fart och inga foton än

Så vitt jag vet är inte alla igång, de är dyra att driva så det är olika vägsträckor vid olika tider...
Det skall gå att hitta på internet angående sträckorna men kom inte ihåg webbadressen...

Calibranissen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang