Välkommen till min projekttråd!
Jag startade den här tråden efter att jag blivit klar med min första bil (min bmw 325 e36) i syfte att bygga en räserbil (e36 coupé) med m50b27 turbo. Men eftersom att jag krockade min 325a och köpte en 328 touring ca ett halvår efter att jag startat tråden så har även touringen fått en plats här.
Så eftersom tråden urartat totalt för att jag trycker in i princip alla bilrelaterade dumheter här så kallar jag den kort och gott för Tuggummimannens BmwBravader.
Tråden startades den 9e september 2010 och för att få lite klarhet och struktur i saker och ting så finns denna innehållsförteckning (mest för min egen skull då jag har en medfödd naturlig virrighet):
RäserbilenInköp - sida 12
Meck med bilen - sida 14,15,24,34,47
Plastrutor - sida 44
Bakvagn - sida 40,41,42
Motorbyggen
M50b27 Turbo - sida 1,2,3,4,5,6,12
Sugtrimmad M42b18 - sida 13,14,15,16,17,18,19,20,22,24,25,26,28
M42b18 Turbo - sida 27,28,30,31,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47
Sugtrimmad b234f - sida 52
328 touringInköp - sida 6
Avgasbygge - sida 6,7
Chassi - sida 8,
Exteriör + interiör - sida 8,9,10,11,12,13
Motorbygge sugtrimmad M52b28 - sida 9,10,11,20
Vinteräcklet (sugtrimmad 740) - sida 6,10,13,14
Hur slipar man om en kamaxel för högre lyft? - sida 19
Vanosstakar vs ickevanosstakar - sida 34
Lite tidsplaner då... den svarta coupén, min blivande räserbil, var körbar till Bimmers of Sweden 2013 med sugtrimmad m42b18, motorn skar eftersom jag åkte med slicks och utan skvalpplåtar i oljetråget. Beslutade mig för att renovera den, men det spåra såklart, så nu står jag med en helrenoverad och balanserad 318is etanolturbo. Den blev klar till Gatebil i september 2014. Denna motor är tillfällig så man har något att ha kul med tills min m50 turbo är klar. Vinter 2014-15 byggs det bur mm.
Inköp:
Mantorp 2013:
Gatmappning inför Gatebil september 2014:
2016 timeattack
2016 Drifting
Touringen ska få en vassare topp är det tänkt. I början var det tänkt att ev. åka lite bana med den men så blev det inte, den kommer agera sommarbrukisen som man kan visa sig med på träffar.
Uppstart 31 maj 2012, originaltopp med borttagen vanos, extraktorgrenrör och vässade kammar:
http://www.garaget.org/video/122949Nog med introduktion! Här börjar äventyret:
_____________________________________________________________________________________________
9 september 2010:
Hopplahej då var det dags att ge sig på något mer omfattande, nämligen Bmw turbo.
Det är tänkt som en ban/busbil, med urriven inredning och helst med halvbur.
Planerna är att bygga motorn först och hålla utkik på köpochsälj-sajterna efter en bra begagnad coupékaross. Det blir en e36a som det ser ut nu, men det kan komma att ändras till e30 beroende på vilka fynd man hittar...
Blivande setup då?
Det som är skaffat nu är en m50b25 19k mil utan vanos.
Smidda kolvar och stakar, m20-svänghjul och startmotor samt en rejälare tryckplatta.
Planer:
Göra iordning toppen, köpa värre ventiler från ppf, zf-låda, diffbroms, renovera och o-ringa blocket, inte för stor turbo (tidigt ladd), megasquirt styrsystem, ca 600 hållbara och körbara hk.
Om man lyckas? Den som lever får se...
Lite bilder då:
Roadtrip söderut för att köpa min motor samt e30m3-breddare till Fredde som körde:
Nerlastad chevabuss:
Hemma:
I motorstativ:
M20grejer:
Tryckplatta, vet inte så mycket om den, så kanske måste köpa en annan, det står "TYP MF220" på den:
Står även några siffror där, det ser man på bilden. Någon som vet?
Mvh
/Tuggummimannen