Vill dö när man släpper gasen, (Ford Sierra 2,0) *LÖST!*

LeafBox Lat Perfektionist
6 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Hejsan alla glada (gladare än mej just nu iaf tongue)

Sierran min, (vinterbil!) den dummar sej...
När den är kall så går den okej på tomgång, men gasar man upp och släpper gasen så är preeeeciiiis så att den inte dör.
Men när den är varm så blir tomgången väldigt orolig och man nästan måste hålla lite gas för att den inte ska dö istället...

Så, vad säger vi?

Kan tilllägga att motorn (nybytt motor! min -83 är nu en sohc insprutare!) har stått stilla i ca 1,5år tills... ja, nu?
Och jag har letat luftläckage, utan framgång. Men om ni tror det finns ngt, specifera vart så jag kan kolla extra noga!

Min första tanke var tomgångsmotor, men varför ändrar den beteende isf?

Aja, hjälp? Ngn? smile

Senast redigerat av LeafBox (13 oktober 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
norpan1
6 oktober 2010 · 1 043 Inlägg

Kolla om spjällhuset är igensatt och ev justera spjället.

LeafBox Lat Perfektionist
6 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

norpan1 skrev:
Kolla om spjällhuset är igensatt och ev justera spjället.

Justerar jag spjället får jag förhöjd tomgång istället. Inte "säkrare" så att säga tongue
Men visst funkar det. Löser ju inte problemet och man får tomgång på typ 1500rpm. Men rent prektiskt går det ju att köra runt med tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
7 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

jonnielahti skrev:
byt tomgångsmotor om det sitter en sådan där!

Ska testa prova ta lös, pilla, känna, smörja osv. smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
jocke_gronberg
7 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

Ibland kan bilar med ojämn tomgång få en för mager blandning. Kolla stiften

LeafBox Lat Perfektionist
7 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ibland kan bilar med ojämn tomgång få en för mager blandning. Kolla stiften

Ja det var iförsej en sot-beläggning på elektroden som jag pillade bort...
få prova rycka ur lamdan och se ifall det blir nån skillnad. Har nämligen ingen LMM (Map-sensor)

Andra förslag? smile
Kan dåliga tändstift i sej ge kass tomgång? Tkr det borde märkas mera när man gasar upp isf?
Att dom inte orkar hänga med liksom. Arbetar ju "minst" på tomgång

Senast redigerat av LeafBox (7 oktober 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Nagelsax
7 oktober 2010 · 52 Inlägg

Du kan ju testa att slå i en flaska STP Injection Cleaner smile

LeafBox Lat Perfektionist
7 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Nagelsax skrev:
Du kan ju testa att slå i en flaska STP Injection Cleaner smile

Kan ju inte skada tongue
Så varför inte ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
7 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Jag la märke till att tstift,kablar och fördelarlock var BERU (ÄCKLIIIGT!)

Så jag provade först byta kablar till ford original, ingen skillnad.

Men sen tog jag upp fördelarlocket och såg att det blivigt sönderslaget på insidan? O_o
alltså, själva locket, plasten som omger den lilla metallpiggen har gått sönder på alla stift och det låg delar i själva fördelaren,
Har ngn vart med om liknande?
Ska iaf prova byta lock och rotor tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
_Nas_
7 oktober 2010 · 309 Inlägg

Ifall det inte löser ditt problem ska du nog se över tempgivaren till motorn.

Att köra turbo är beroendeframkallande...
LeafBox Lat Perfektionist
9 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Bytte fördelarlock nyss (rotorjäveln passade såklart inte...)
Ingen skillnad sad
Beställde en ny rotor ifrån Mekonomen, Passade på att beställa tändstift oxå. Är lika bra antar jag...


Symtomen nu:
Gasar man upp och släpper gasen så vill bilen dö, bluddrar på lägre varv om man trycker pelle i botten, och ibland baksmäller den.
Och när bilen blir varm så tappar den tomgången oxå...


Vart sitter motortempgivaren på dessa?
Nya förslag?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
9 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Kan tillägga att den dör ifall man drar ut TPS (throttle position sensor, gasspjällsgivare)
Den går betydligt sämre när man rycker ur lufttemp/luftmängdmätaren.
Och reagerar även när man rycker ur Map-sensorn... (lite högre tomgång?) Men går fortfarande likadant om man gasar...

Satt... hålla tummarna för tändstift? Har hört att dessa motorer är känsliga när det kommer till tänddelar?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
11 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Börjar bli förbannad på det här nu.

Nu har jag bytt rotor och tändstift oxå.

Ända givarna som kvarstår är lamda och den som sitter på hastighetswiren? Och den vet jag inte ens vad den gör?

Kan verkligen lamda ge sånnahär "kraftiga" fel?
Har vart med om orimlig soppaförbrukning osv. Men knappt körbar?

Ideér?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Anden740 Bilmekaniker
11 oktober 2010 · 92 Inlägg

Gissar stort på att lambdan är kass,
på en av mina volvo 740 så var lambdan kass och när den var varm började den gå oroligt och nästan dö,
så testa att byta lambdan

LeafBox Lat Perfektionist
11 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Anden740 skrev:
Gissar stort på att lambdan är kass,
på en av mina volvo 740 så var lambdan kass och när den var varm började den gå oroligt och nästan dö,
så testa att byta lambdan

Där ser man, Trodde aldrig att trasig lamda skulle göra så pass stor inverkan satt det blir okörbart.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Anden740 Bilmekaniker
11 oktober 2010 · 92 Inlägg

trodde aldrig jag heller, tills jag slog upp felkoder med diagnosuttaget  o det visade sig vara lambdan, för när den blev bytt så gick den som den skulle:)

LeafBox Lat Perfektionist
11 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Anden740 skrev:
trodde aldrig jag heller, tills jag slog upp felkoder med diagnosuttaget  o det visade sig vara lambdan, för när den blev bytt så gick den som den skulle:)

Jahopp, skadar väll inte att prova. Har ju gått igenom allt annat ändå satt...

Funkar inte det önskas draghjälp till närmsta sjö/hav/hål/vulkan(?)!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Anden740 Bilmekaniker
11 oktober 2010 · 92 Inlägg

Nej skadar ju inte att byta smile berätta hur det gått när du bytat smile

LeafBox Lat Perfektionist
12 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Lambdan hjälpte inte....



Sådär går motorn VARM, Och låter man den hålla på sådär ett tag så "går den till sej" och får jämn tomgång igen, Ända tills dess att man rör gasen dvs...

Ska tilläggas att jag pillade isär tomgånsmotorn, och den verkade helt okej
Och den gick likadant med vevhusvent som den ska vara

Senast redigerat av LeafBox (12 oktober 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
12 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Ngn sa till mej att man kunde kalibrera gasspjällsgivaren?
Ngn som vet hur?

Sen nämndes även ett annat spjäll som man skulle få plats med den tunnaste bladmåttet i? Ngn som vet vilket det pratas om?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang