Diesel eller bensin?

Notte
12 december 2010 · 281 Inlägg

Jag började köra dieslar för att det var billigare och det brinner inte så lätt som bensin om det olyckar sig, att ex. bli innebränd är klart större risk med en bensinare. Men vad jag vet är dieselavgaser klart hälsofarligare att andas in. I garaget går det att ventilera bort, men nu i kylan blir det en del tomgång ute så man får hålla andan ibland.

På långresa skulle jag nog vilja ha diesel, men det blir inga längre och risken att just vi ska brinna inne verkar lägre än att ta skada av avgaserna, ungarna fattar inget när dom är små heller. Det där med brandrisken tänker inte många på men det händer att det smäller och börjar brinna.

Jag har en bensinare som läcker lite på returen under, så folk blir lite oroliga, jag med så det ska lagas. Med en diesel som läckte lite på returen under huven var jag inte så orolig.

Bensinare startar lättare och finns fler av att köpa.
Det doftar fränt från min dieseldrivna värmare.
Den gamla dieseln luktar annorlunda än den nya som ska vara klart renare.

Lite annorlunda synpunkter, har du tänkt på det?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
12 december 2010 · 1 004 Inlägg

Med partikelfilter så är en diesel lika farlig som astmaspray. ;-)
Lite långsökt å välja bil pga brandrisken.. Men ja förstår hur du tänker!
En läckande dieselbil förstör ju marken där den står också, kan ju förorena vattentäkter, skada djur osv..

"My drinkingteam has a racingproblem"
Notte
12 december 2010 · 281 Inlägg

Även nya dieslar släpper igenom en del små partiklar, 10% av lungcancer beror inte på rökning, man gissar på avgaser/dålig luft. Det är inte Radon.

Måste vara en värre mardröm att sitta fast i en krockad bil och känna doften av läckande bensin, minsta gnista så poff blir man stekt, fast risken är liten att det just ska hända oss.
Bensinavgaser är inte heller en hälsokälla.
Men vi vill inte vara utan bil så det e bara å välja.
Vi har 2 dieslar i drift och en bensinare som står.

Senast redigerat av Notte (12 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Muttley
12 december 2010 ·

ska du köpa ny bil eller ska du använda de du har ?.
Tycker nog du ska släppa paranoian lite. Risken att bli innebränd är väldigt liten i vilken bil du än åker. Är väl oftast när du smäller rejält.
Och de med att du skulle få mindre risk för cancer för att du inte kör bilen de tror jag själv är rena skitsnacket.
Bor du i en storstad så kan du inte undvika avgaser överhuvudtaget om du inte väljer att springa runt med riktig gasmask.

Riktigt många som har kol har heller aldrig rökat så är de menat att du ska få en sjukdom så får du den. De tror jag på.

Hellectric Trött
12 december 2010 · 267 Inlägg

Notte skrev:
klart större risk med en bensinare.

Tror inte att bränslet spelar någon större roll i just den aspekten då det oftast är spolarvätskan som antänds efter en krock. Inte många som tänker på det men så är det. Testa själva att hälla lite färdigblandad spolarvätsa på en tallrik och tänd på. Brinner friskt och är inte svårt att få eld på. Varför de flesta tillverkare placerar behållaren längst fram på bilen är för mig en gåta. neutral

JonR
12 december 2010 · 3 259 Inlägg

Jag tror att du har för mycket fritid! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
caromania Forummoderator
12 december 2010 · 9 296 Inlägg

Kan ingen som känner sig sugen ta reda på fakta vad gäller antal dödsolyckor där folk faktiskt brunnit upp?

Här är lite siffror som jag googlade fram:
Det omkom 358 personer i trafikolyckor under 2009 i Sverige och 2010 kommer den siffran kapas med ca 50.

Hur många av dessa brann upp? Jag vet inte, men jag hävdar att det är max någon procent om ens det. De flesta är påkörda gångtrafikanter eller cyklister, och en stor kategori är singelolyckor på motorväg, dvs somnat bakom ratten och dragit av rakt in i ett träd tex (även om de kört lite snett in i trädet!) och därför omkommit pga smällen. Betydligt fler dör av "vanliga åkommor" som influensa, anafylaktisk chock, alkoholförgiftning etc...

Ergo: Det är större risk att du blir skjuten i en kriminell uppgörelse än att du blir innebränd i din bil i samband med en krock. Det är farligt att leva, man kan dö.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Notte
12 december 2010 · 281 Inlägg

tkd_rille skrev:
ska du köpa ny bil eller ska du använda de du har ?.
Tycker nog du ska släppa paranoian lite. Risken att bli innebränd är väldigt liten i vilken bil du än åker. Är väl oftast när du smäller rejält.
Och de med att du skulle få mindre risk för cancer för att du inte kör bilen de tror jag själv är rena skitsnacket.
Bor du i en storstad så kan du inte undvika avgaser överhuvudtaget om du inte väljer att springa runt med riktig gasmask.

Riktigt många som har kol har heller aldrig rökat så är de menat att du ska få en sjukdom så får du den. De tror jag på.

Vi ska givetvis köra de vi har och ev. byta någon framöver. Någon paranoia har jag nog inte som har kört allt och fort kors och tvärs genom Europa många ggr. Nu kom det upp för jag har åkbilen ute tillsvidare en hel del på tomgång. Jag läste på om bilavgaser när jag hade 450 kvm fullt med bilar till salu och dålig ventilation, så jag flyttade ut efter ett par år.

På långresor till Spanien var jag lite orolig, Frankrike har flest dödsolyckor och Spanien näst flest. Så jag kört mest diesel och även en del bensinare, en parkerad bensinare är kvar.

Risken för cancer är störst när bilen står på tomgång.
Vi bor inte inne i stan och åker sällan in dit.
De flesta som har Kool har rökt, jag känner till lungcancer bättre som rökare kan få med radon.

Vi är väl mest oroliga när det inte är typ motorväg, men även i närområdet är det 70 och tvåfiligt då en del kör uppåt 100, så det kan smälla rejält.
Vanligt är att folk sitter fast i väntan på räddning, att det läcker ut bensin är inte så ovanligt och då är brandfaran avsevärt större än med en diesel. Detta vet ex. Vägverket sedan länge.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
12 december 2010 · 281 Inlägg

Hellectric skrev:

Notte skrev:
klart större risk med en bensinare.

Tror inte att bränslet spelar någon större roll i just den aspekten då det oftast är spolarvätskan som antänds efter en krock. Inte många som tänker på det men så är det. Testa själva att hälla lite färdigblandad spolarvätsa på en tallrik och tänd på. Brinner friskt och är inte svårt att få eld på. Varför de flesta tillverkare placerar behållaren längst fram på bilen är för mig en gåta. neutral

Bensintanken satt ifram och motorn bak på gamla Porschar och Folkvagnar VW, jag har själv fått ett kast i en rondell på en isfläck, med en sådan fulltankad Porsche och smällde in i ett träd, på dörren som tur var. Det blev en tankeställare om vad som kunde ha hänt och varför brandkåren snabbt var på plats med spolning då den läckte bensin. Jag klarade mig med en massa blåmärken och bilen skrotades.

Varning för spolarvätska har jag aldrig sett, det är 1-2 liter med vatten, bensinen i min bil var visst 40 liter. Om spolarvätskan brinner först så kan den nog tända resten. Diesel påstås svår att få fyr på, jag har inte provat.

Jag har läst om folk som brunnit i bilar, det är inte ofta och jag har bra minne.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Muttley
12 december 2010 ·

Notte skrev:

tkd_rille skrev:
ska du köpa ny bil eller ska du använda de du har ?.
Tycker nog du ska släppa paranoian lite. Risken att bli innebränd är väldigt liten i vilken bil du än åker. Är väl oftast när du smäller rejält.
Och de med att du skulle få mindre risk för cancer för att du inte kör bilen de tror jag själv är rena skitsnacket.
Bor du i en storstad så kan du inte undvika avgaser överhuvudtaget om du inte väljer att springa runt med riktig gasmask.

Riktigt många som har kol har heller aldrig rökat så är de menat att du ska få en sjukdom så får du den. De tror jag på.

Vi ska givetvis köra de vi har och ev. byta någon framöver. Någon paranoia har jag nog inte som har kört allt och fort kors och tvärs genom Europa många ggr. Nu kom det upp för jag har åkbilen ute tillsvidare en hel del på tomgång. Jag läste på om bilavgaser när jag hade 450 kvm fullt med bilar till salu och dålig ventilation, så jag flyttade ut efter ett par år.

På långresor till Spanien var jag lite orolig, Frankrike har flest dödsolyckor och Spanien näst flest. Så jag kört mest diesel och även en del bensinare, en parkerad bensinare är kvar.

Risken för cancer är störst när bilen står på tomgång.
Vi bor inte inne i stan och åker sällan in dit.
De flesta som har Kool har rökt, jag känner till lungcancer bättre som rökare kan få med radon.

Vi är väl mest oroliga när det inte är typ motorväg, men även i närområdet är det 70 och tvåfiligt då en del kör uppåt 100, så det kan smälla rejält.
Vanligt är att folk sitter fast i väntan på räddning, att det läcker ut bensin är inte så ovanligt och då är brandfaran avsevärt större än med en diesel. Detta vet ex. Vägverket sedan länge.

Men jag ser faktiskt ingen anledning varför du oroar dig. Om bilarna är i bra skick vilket de ska vara när du ändå är ute och kör så ser jag faktiskt att de kvittar.
Cancer är en folksjukdom idag, alltså väldigt vanlig sjukdom och de kan de bota till flesta fall.  Så vare sig du utsätts mycket för avgaser eller inte de stoppar inte de att utvecklas.

Jag tycker du kör med de du känns bäst. För de är inte så många jämfört med antal olyckor som brunnit inne i bilar.
Jag ser som privat bil att bensin är billigast om man inte kör x antal tusen per år.
Arbetsbil som går över 5 tusen mil och upp mot 12-15 tusen per år är ju lite billigare som diesel förutsatt att de knappt drar nått.

Notte
12 december 2010 · 281 Inlägg

JonR skrev:
Jag tror att du har för mycket fritid! smile

Jag läste på då jag hamnade i en hyrestvist om mitt stora garage och innan hände det med Porschen, men jag har tid att tänka mer än andra numera ja smile Rädd om mina fina småbarn och våra liv.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Hellectric Trött
12 december 2010 · 267 Inlägg

Notte skrev:

Hellectric skrev:

Notte skrev:
klart större risk med en bensinare.

Tror inte att bränslet spelar någon större roll i just den aspekten då det oftast är spolarvätskan som antänds efter en krock. Inte många som tänker på det men så är det. Testa själva att hälla lite färdigblandad spolarvätsa på en tallrik och tänd på. Brinner friskt och är inte svårt att få eld på. Varför de flesta tillverkare placerar behållaren längst fram på bilen är för mig en gåta. neutral

Bensintanken satt ifram och motorn bak på gamla Porschar och Folkvagnar VW, jag har själv fått ett kast i en rondell på en isfläck, med en sådan fulltankad Porsche och smällde in i ett träd, på dörren som tur var. Det blev en tankeställare om vad som kunde ha hänt och varför brandkåren snabbt var på plats med spolning då den läckte bensin. Jag klarade mig med en massa blåmärken och bilen skrotades.

Varning för spolarvätska har jag aldrig sett, det är 1-2 liter med vatten, bensinen i min bil var visst 40 liter. Om spolarvätskan brinner först så kan den nog tända resten. Diesel påstås svår att få fyr på, jag har inte provat.

Jag har läst om folk som brunnit i bilar, det är inte ofta och jag har bra minne.

Säger inte att bensin och diesel inte brinner, säger att det oftast är spolarvätskan som brinner. Frontar man så kläms behållaren sönder och hela fronten duschas i vätska. Sen rinner det ner på grenröret... Ring räddningstjänsten och hör med dom om du inte tror mig. Spolarvätska är alkohol i väldigt ren form. Visserligen utspätt med vatten men det spelar ju ingen roll när det sprids över en motor och gaserna friläggs då det som bekant är dessa som brinner... Äh, skitsamma, orka.

gemini78 Jägermeister
12 december 2010 · 909 Inlägg

Sorry för OT, men det luktar TROLL...
Har du skaffat dig ett nytt/till konto igen...?

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Notte
13 december 2010 · 281 Inlägg

tkd_rille skrev:

Notte skrev:

tkd_rille skrev:
ska du köpa ny bil eller ska du använda de du har ?.
Tycker nog du ska släppa paranoian lite. Risken att bli innebränd är väldigt liten i vilken bil du än åker. Är väl oftast när du smäller rejält.
Och de med att du skulle få mindre risk för cancer för att du inte kör bilen de tror jag själv är rena skitsnacket.
Bor du i en storstad så kan du inte undvika avgaser överhuvudtaget om du inte väljer att springa runt med riktig gasmask.

Riktigt många som har kol har heller aldrig rökat så är de menat att du ska få en sjukdom så får du den. De tror jag på.

Vi ska givetvis köra de vi har och ev. byta någon framöver. Någon paranoia har jag nog inte som har kört allt och fort kors och tvärs genom Europa många ggr. Nu kom det upp för jag har åkbilen ute tillsvidare en hel del på tomgång. Jag läste på om bilavgaser när jag hade 450 kvm fullt med bilar till salu och dålig ventilation, så jag flyttade ut efter ett par år.

På långresor till Spanien var jag lite orolig, Frankrike har flest dödsolyckor och Spanien näst flest. Så jag kört mest diesel och även en del bensinare, en parkerad bensinare är kvar.

Risken för cancer är störst när bilen står på tomgång.
Vi bor inte inne i stan och åker sällan in dit.
De flesta som har Kool har rökt, jag känner till lungcancer bättre som rökare kan få med radon.

Vi är väl mest oroliga när det inte är typ motorväg, men även i närområdet är det 70 och tvåfiligt då en del kör uppåt 100, så det kan smälla rejält.
Vanligt är att folk sitter fast i väntan på räddning, att det läcker ut bensin är inte så ovanligt och då är brandfaran avsevärt större än med en diesel. Detta vet ex. Vägverket sedan länge.

Men jag ser faktiskt ingen anledning varför du oroar dig. Om bilarna är i bra skick vilket de ska vara när du ändå är ute och kör så ser jag faktiskt att de kvittar.
Cancer är en folksjukdom idag, alltså väldigt vanlig sjukdom och de kan de bota till flesta fall.  Så vare sig du utsätts mycket för avgaser eller inte de stoppar inte de att utvecklas.

Jag tycker du kör med de du känns bäst. För de är inte så många jämfört med antal olyckor som brunnit inne i bilar.
Jag ser som privat bil att bensin är billigast om man inte kör x antal tusen per år.
Arbetsbil som går över 5 tusen mil och upp mot 12-15 tusen per år är ju lite billigare som diesel förutsatt att de knappt drar nått.

Bilens skick avgör nog inte läcka i en krock.
Cancer är ganska olika, lungcancer är svår att bota. Ingen klok människa andas väl in avgaser längre hoppas jag, nassarna tog livet av folk med avgaser.

Med bilarna i garage under sovrum tål det att tänka på vad som brinner bäst. Avgaser är tydligen ganska lika men jag tror diesel är sämre för hälsan. Vi byter inte bil för detta men ska ha det i åtanke vid nästa bilbyte. Köpte en kombi nu med dörrar ibak istället för hel lucka, praktiskt men skymmer sikten i mitten. Och den har inte klimator som jag vill ha, bara AC och värmare. Vår bil finns inte att köpa ny ens me klimator, jävla snik. Men den har perfekt storlek för garaget, de andra är bredare.

Senast redigerat av Notte (13 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
13 december 2010 · 281 Inlägg

Hellectric skrev:

Notte skrev:

Hellectric skrev:

Tror inte att bränslet spelar någon större roll i just den aspekten då det oftast är spolarvätskan som antänds efter en krock. Inte många som tänker på det men så är det. Testa själva att hälla lite färdigblandad spolarvätsa på en tallrik och tänd på. Brinner friskt och är inte svårt att få eld på. Varför de flesta tillverkare placerar behållaren längst fram på bilen är för mig en gåta. neutral

Bensintanken satt ifram och motorn bak på gamla Porschar och Folkvagnar VW, jag har själv fått ett kast i en rondell på en isfläck, med en sådan fulltankad Porsche och smällde in i ett träd, på dörren som tur var. Det blev en tankeställare om vad som kunde ha hänt och varför brandkåren snabbt var på plats med spolning då den läckte bensin. Jag klarade mig med en massa blåmärken och bilen skrotades.

Varning för spolarvätska har jag aldrig sett, det är 1-2 liter med vatten, bensinen i min bil var visst 40 liter. Om spolarvätskan brinner först så kan den nog tända resten. Diesel påstås svår att få fyr på, jag har inte provat.

Jag har läst om folk som brunnit i bilar, det är inte ofta och jag har bra minne.

Säger inte att bensin och diesel inte brinner, säger att det oftast är spolarvätskan som brinner. Frontar man så kläms behållaren sönder och hela fronten duschas i vätska. Sen rinner det ner på grenröret... Ring räddningstjänsten och hör med dom om du inte tror mig. Spolarvätska är alkohol i väldigt ren form. Visserligen utspätt med vatten men det spelar ju ingen roll när det sprids över en motor och gaserna friläggs då det som bekant är dessa som brinner... Äh, skitsamma, orka.

Det brinner nog upp snabbt, sedan måste annat ta fyr.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
13 december 2010 · 281 Inlägg

gemini78 skrev:
Sorry för OT, men det luktar TROLL...
Har du skaffat dig ett nytt/till konto igen...?

Spolarvätskan?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
martinn
13 december 2010 · 2 624 Inlägg

Notte skrev:

gemini78 skrev:
Sorry för OT, men det luktar TROLL...
Har du skaffat dig ett nytt/till konto igen...?

Spolarvätskan?

lol

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Slash Saabifierad
13 december 2010 · 2 023 Inlägg

Om man väljer bilmodell efter hur lätt den brinner vid en eventuell brand är det dags att fundera om man inte ska lägga körkortet åt sidan och börja cykla wink Fast det förstås, en cykel består till mesta delen av aluminium och vad jag känner till är inte ångorna ifrån bränt aluminium det bästa att andas in hmm

Tja det säkraste isåfall nu när det är vinter är nog träskidor men det förstås är det inte heller så hälsosamt att andas in röken samt att trä kan vara mer lättantändligt än en bil hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Jockefors
13 december 2010 · 961 Inlägg

tänker man sådär kan man lika gärna gömma sig o låsa in sig , de är farligt o leva oavsett vad man gör !

Pure DieselPower
Notte
14 december 2010 · 281 Inlägg

Slash skrev:
Om man väljer bilmodell efter hur lätt den brinner vid en eventuell brand är det dags att fundera om man inte ska lägga körkortet åt sidan och börja cykla wink Fast det förstås, en cykel består till mesta delen av aluminium och vad jag känner till är inte ångorna ifrån bränt aluminium det bästa att andas in hmm

Tja det säkraste isåfall nu när det är vinter är nog träskidor men det förstås är det inte heller så hälsosamt att andas in röken samt att trä kan vara mer lättantändligt än en bil hmm

Utan familj lät jag mina 3 bilar stå för det mesta och gick mer då jag bott centralt, men den som inte klarar riskvärdering har problem, min fru har det så vi haft en del incidenter ex. hemma och när hon övningskört. Vi lever ganska normalt och jag kör barnen i bil varje dag, förut har jag kört ner till Istanbul, till Spanien 380 mil har det blivit många ggr, de riskerna vågar inte många ta, men jag kör bra sägs det och håller mig vaken.
Den som inte kan välja bil och tänka på säkerhet, ska kanske inte ha någon smile

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang