Fel på handbromsen, hyundai accent -97

Perlisch
13 april 2011 · 62 Inlägg

Hejsan, har en accent som jag bytt backar på och efter det är det otillräcklig bromsverkan på hanndbromsen. Har spänt den i kupen tills att det ligger på men kan fortfarande köra iväg utan problem. Det nyper liksom aldrig. Vore tacksam för ett snabbt svar då det blir körförbud på fredag om detta inte är åtgärdat. hade 0.8 i bromsverkan på vanliga bromsen bak men handbromsen var det endast 7% på.
har monterat ner det och kollat så att självspännaren fungerar men det hjälpte inte. Kan man göra en justering på handbromsen nån annan stans än i kupen?

MVH Robin

Senast redigerat av Perlisch (14 april 2011)

Honda Civic (1993)
Perlisch
13 april 2011 · 62 Inlägg

Ingen som har någon ide?

Honda Civic (1993)
master_lars
13 april 2011 · 1 152 Inlägg

Är det backar så gör du justeringen via trumman, troligast genom ett lite "kikhål"

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Perlisch
13 april 2011 · 62 Inlägg

på fram eller baksidan av trumman?

Honda Civic (1993)
Janneutanb
13 april 2011 · 7 267 Inlägg

Perlisch skrev:
på fram eller baksidan av trumman?

Oftast på framsidan iaf.
Enklast är att ta bort skivan och kolla så man fattar vad man ska snurra på först och främst.

Perlisch
13 april 2011 · 62 Inlägg

ok, enda kikhålet som finns är ju den som är till för att hålla trumman i navet. Den som även funkar som avdragare. Med skiva menar du själva trumman då? För den har jag plockat av många gånger nu och det enda man kan justera är ju en själv justering.

Honda Civic (1993)
Perlisch
13 april 2011 · 62 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55250/55250-f1c02fee1d03efb12a75ec182c504a51.jpg
Där är bild på bromsen när trumman är nedtagen. (Bilden är från innan nermonteringen så vi skulle se hur det skulle sitta så nu sitter det nya bromsdetaljer i.)

Honda Civic (1993)
Perlisch
13 april 2011 · 62 Inlägg

Nån som blir klokare med hjälp av bilden? Jag själv har kört fast. Det känns nästan som att backarna inte tar som dom ska men det var ju inget fel på bakbromsarna. Som jag skrev tidiagre kan jag spänna till dom ligger på men då kan jag ändå vrida hjulet om jag tar i och har dragit i bromsen då. Ställer jag mig tex på grus drar i handbromsen och åker så börjar det rulla på en gång...

Ingen som haft liknande problem eller nån ide. Tacksam för alla svar.

Mvh robin

Honda Civic (1993)
Perlisch
14 april 2011 · 62 Inlägg

Snälla kom med alla ider ni har. Börjar få panik då det blir körförbud imorn och jag börjar på ett nytt jobb nästa vecka.

Tack på förhand.

Honda Civic (1993)
ValP2k
14 april 2011 · 1 122 Inlägg

är det inte en kugg under den övre fjädern som går justera på? Ser så ut på bilden

gasa nu foer faen!
Perlisch
14 april 2011 · 62 Inlägg

Stämmer bra det, men har fått för mig att det ska justera sig själv. Men har tänkt att prova att göra det msnuellt ikväll. Funkar inte det är jag helt lost. Tack för svaret smile

Honda Civic (1993)
ValP2k
14 april 2011 · 1 122 Inlägg

Vet inte exakt hur d är på din bil men på saab justerar man via ett litet hål i skivan på en sådan. Spänn tills det tar direkt sen släpp 1 snäpp åt gången. Nånstans bör du ju hitta bra läge smile Justera bara lika inte roligt om det bara tar på en sida tongue

Senast redigerat av ValP2k (14 april 2011)

gasa nu foer faen!
master_lars
14 april 2011 · 1 152 Inlägg

Problemet du har är ju att backarna inte når ut och tar i trumman, är det inte hjulcylindern, så kan det vara själva trumman som är uttjänt, eller att de nya backarna är för tunna över bromsbanden. Har du satt dem på rätt håll då?

Förvisso borde inte hjulcylindern ha ngt med felet att göra eftersom du fick mer eller mindre samma värde på handbroms och färdbroms.

Släpp handbromsen och justera ut backarna. Motera därefter på och testa, glöm inte att justera ut dem lika mycket på båda sidorna.

Perlisch
14 april 2011 · 62 Inlägg

Tackar tackar, var och pratade med dom på hyundai idag samt att jag ringde morfar igår så nu har jag släppt helt på handbromsen och dom justerar sig inte själva så ikvälll ska jag plocka ner det igen och spänna det manuellt.

Tack så hemskt mycket för svaren.

Honda Civic (1993)
Perlisch
15 april 2011 · 62 Inlägg

Var nyss och besiktade med bra resultat. Det jag gjorde var att jag spände ut handbromsen så den ej tog. Sedan plockade jag ner trumman och fick justera manuellt på självjusteraren tills det tog emot lite då drog jag tillbaks en aning sen spände jag igen i kupen. Tack för tipsen, skrev detta för jag hatar när man googlar fram ett liknande fel och så får nån massa tips men sedan vet man inte om man gjort rätt för tråden dött.
Antar att det är lika på alla trummor att man ska spänna bromsen bak först sen fin justera i kupen. Hoppas detta kan hjälpa någon annan jag fick panik men detta funkade för mig.

MVH Robin

Honda Civic (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang