Tändstift sitter fast! Saab 9000

drlavey
22 juni 2011 · 35 Inlägg

Jag skulle byta mina tändstift hade jag tänkt men ett av dom sitter fast som f*n.

Är rädd för att förstöra gängorna om jag tar i för mycket, stalltips?

Opel Kadett (1978)
Attenator
22 juni 2011 · 404 Inlägg

Testa med varm motor om du inte redan gjort det.

Senast redigerat av Attenator (22 juni 2011)

BMW 2002 (1972)
RD_87 Skrotsamlare
22 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Som han säger varm motor, hjälper ibland att köra med mutterknack. Annars skulle man väl kunna hälla rostlösare eller liknande i hålen men jag tror inte att det hjälper då stift är menade att vara täta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Miblo
24 juni 2011 · 88 Inlägg

håller med tidigare talare, kör motorn riktigt varm prova sedan att skruva ur stiften.
tänkt på absolut inte vända upp och ned på tändkasseten när den är värm, oljan som kyler spolarna kan rinnar ur och kasseten blir förstörd i förtid.

drlavey
27 juni 2011 · 35 Inlägg

Det går inte även om de är varma, pratade med en mekaniker idag, han sa att det bara var o ta i.

Om man har sönder gängorna då sa jag, måste man byta topp... nee inte alls det finns något sätt att laga det på, vad kan det vara han pratar om??

Opel Kadett (1978)
gamlingen
27 juni 2011 · 5 198 Inlägg

drlavey skrev:
Det går inte även om de är varma, pratade med en mekaniker idag, han sa att det bara var o ta i.

Om man har sönder gängorna då sa jag, måste man byta topp... nee inte alls det finns något sätt att laga det på, vad kan det vara han pratar om??

Insatsgängor,, finns bla på biltema

Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2011 · 26 114 Inlägg

drlavey skrev:
Det går inte även om de är varma, pratade med en mekaniker idag, han sa att det bara var o ta i.

Om man har sönder gängorna då sa jag, måste man byta topp... nee inte alls det finns något sätt att laga det på, vad kan det vara han pratar om??

Man kan göra nya gängor i toppen.

Edit: oops..nån annan hann före.

Senast redigerat av AirOne (27 juni 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Frallam
27 juni 2011 · 229 Inlägg

Du får försöka "knacka" med spärrhandtaget när du lossar dem eller dra tills det blir stopp sedan banka på handtaget med handen så borde det släppa utan att skada gängorna.

XeptiQ Whatever :)
27 juni 2011 · 1 652 Inlägg

gamlingen skrev:

drlavey skrev:
Det går inte även om de är varma, pratade med en mekaniker idag, han sa att det bara var o ta i.

Om man har sönder gängorna då sa jag, måste man byta topp... nee inte alls det finns något sätt att laga det på, vad kan det vara han pratar om??

Insatsgängor,, finns bla på biltema

Jo men annat ord Helicoil, vilket inte alltid heller är så jätte bra. Segt att det ska vara dyrt med den sorten som ska klara av blandad atmosfär ( varmt / kallt ) En gång gängat så får du inte ur den wink Går om du borrar men risk finns att du " kletar " sönder alu i toppen.
http://www.collycomponents.se/index.php … /personbil

Senast redigerat av XeptiQ (27 juni 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
drlavey
27 juni 2011 · 35 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ginsatser/

Det är alltså den på biltema?

O det där med att inte kunna ta bort igen gillar jag inte riktigt!

Opel Kadett (1978)
XeptiQ Whatever :)
27 juni 2011 · 1 652 Inlägg

drlavey skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Ganginsatser/

Det är alltså den på biltema?

O det där med att inte kunna ta bort igen gillar jag inte riktigt!

Det är typ samma som Helicoil fast kvaliteten är kanske inte den samma men du har samma fenomen att du inte senare kan få ur den/dom.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
drlavey
27 juni 2011 · 35 Inlägg

Aha, det suger ju faktiskt! Det bästa är kanske att byta topp...

Opel Kadett (1978)
XeptiQ Whatever :)
27 juni 2011 · 1 652 Inlägg

drlavey skrev:
Aha, det suger ju faktiskt! Det bästa är kanske att byta topp...

Ja, du har väl två alternativ,
1. gänga i Helicoil...
2. byta topp

Gör det som blir billigast, och hur använder du bilen? Som brukis eller " trim "?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Frallam
27 juni 2011 · 229 Inlägg

Har du redan haft sönder gängorna då? annars tycker jag du ska prova det jag skrev, ibland får man ta i som fan om grejerna har suttit ett tag.

drlavey
27 juni 2011 · 35 Inlägg

Nae jag har inte vågat ta i ordentligt! Får bli imorgon! Skall prova metoden! Tack för tipset!

Opel Kadett (1978)
XeptiQ Whatever :)
27 juni 2011 · 1 652 Inlägg

drlavey skrev:
Nae jag har inte vågat ta i ordentligt! Får bli imorgon! Skall prova metoden! Tack för tipset!

Lovar att det kommer kännas små skrämande men tror nog allt att den kommer lossa, men se till att göra rent i gängorna om du får loss sen. så du inte kränger i en ny och gört värre. ( tror inte det är så farligt men ifall att )

Menar, förra ägaren eller mongot som satte i stiften innan dig kanske fick det snett? Då brukar det nypa rätt så bra,.

Senast redigerat av XeptiQ (27 juni 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
drlavey
27 juni 2011 · 35 Inlägg

Det är det jag misstänker, tror du det är någon ide att spruta rostlösnings spray innan jag provar?

Opel Kadett (1978)
jonTe
28 juni 2011 · 5 710 Inlägg

drlavey skrev:
Det är det jag misstänker, tror du det är någon ide att spruta rostlösnings spray innan jag provar?

Ja...den har en enorm krypförmåga så det är inte fel.

Sedan vill jag tilllägga att en insatsgänga mycket väl kan fungera, det lät på XeptiQ som att det bara går montera stiftet en gång...sedan är det kört. Så är inte fallet.
Är man orolig för att stiftet skall fastna finns det olika typer av värmetåligapastor man kan smeta på som förhindrar fastbränning.

MVH Jonas
..............
drlavey
28 juni 2011 · 35 Inlägg

Då sputar ja i det o sen kör på ! smile

Tack för det, jag är faktiskt orolig för att saker skall fastna, man vill ju att det skall vara lätt att underhålla bilen när man är klar sen smile

Opel Kadett (1978)
Attenator
28 juni 2011 · 404 Inlägg

Om inte värme fungerar så finns ju kylspray att köpa, kyler du ner stiften ordentligt kanske metallen krymper nog mkt för att gängorna ska lossa från toppen.

BMW 2002 (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang