Reparationskostnader på Mini

HayesNine
25 juni 2011 · 191 Inlägg

Jag funderar på att köpa en Mini Cooper. Men undrar hur det är med reparationskostnader för en sån. Är de högre än en vanlig "svensson bil"? Eller är de på typ samma nivå?
Jag kollade på en Clubman bla, men det säger folk man ska akta sig för, för de sitter ihop med tejp och rostar bara man kör förbi en sjö. Är det något som stämmer, eller är det fixat på de nyare årsmodellerna?

Rquired Allmänt envis
25 juni 2011 · 12 512 Inlägg

HayesNine skrev:
Jag funderar på att köpa en Mini Cooper. Men undrar hur det är med reparationskostnader för en sån. Är de högre än en vanlig "svensson bil"? Eller är de på typ samma nivå?
Jag kollade på en Clubman bla, men det säger folk man ska akta sig för, för de sitter ihop med tejp och rostar bara man kör förbi en sjö. Är det något som stämmer, eller är det fixat på de nyare årsmodellerna?

Jag har aldrig, varken av ägare eller i diverse tidningars begagnatguider, hört något negativt om New Mini. Självklart är den inte felfri, jag tror åtminstone inte det om någon bilmodell oavsett märke, men Mini har väldigt nöjda ägare.

Om du inte visste det är det BMW som bygger (Och äger) Mini, och säga vad man vill om det bilmärket men med tanke på hur många undersökningar de toppar är det svårt att påstå att de inte vet hur man bygger bilar. De som påstår att Mini Clubman är monterad med tejp och rostar lättare än andra bilar vet inte vad de pratar om. Sedan är alla moderna bilar avancerade och det finns mycket som kan krångla, har själv varit med om en Clubman som fullständigt vägrade stänga dubbeldörrarna som utgör baklucka. Men det blir knappast mindre fel om du köper en japansk eller fransk småbil...

En liten bil som Mini är väldigt billig i drift totalt, däremot är de flesta småbilar (Mini ink.) trånga under huven vilket förstås gör det svårare att arbeta med den. Hur kostnaderna förhåller sig till konkurrenterna har jag dock ingen koll på, men på tex. www.teknikensvarld.se kan du läsa lite äldre test med modellen och se hur TV beräknat underhållskostnaderna mot konkurrenterna.

Rostskydd hittar du här: http://www.vibilagare.se/test/rost?make=297&model=

Så slå till, det är en kvalitétsbil och få bilar är roligare (Eller om du så vill; Busigare) att köra. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HayesNine
25 juni 2011 · 191 Inlägg

Rquired skrev:

HayesNine skrev:
Jag funderar på att köpa en Mini Cooper. Men undrar hur det är med reparationskostnader för en sån. Är de högre än en vanlig "svensson bil"? Eller är de på typ samma nivå?
Jag kollade på en Clubman bla, men det säger folk man ska akta sig för, för de sitter ihop med tejp och rostar bara man kör förbi en sjö. Är det något som stämmer, eller är det fixat på de nyare årsmodellerna?

Jag har aldrig, varken av ägare eller i diverse tidningars begagnatguider, hört något negativt om New Mini. Självklart är den inte felfri, jag tror åtminstone inte det om någon bilmodell oavsett märke, men Mini har väldigt nöjda ägare.

Om du inte visste det är det BMW som bygger (Och äger) Mini, och säga vad man vill om det bilmärket men med tanke på hur många undersökningar de toppar är det svårt att påstå att de inte vet hur man bygger bilar. De som påstår att Mini Clubman är monterad med tejp och rostar lättare än andra bilar vet inte vad de pratar om. Sedan är alla moderna bilar avancerade och det finns mycket som kan krångla, har själv varit med om en Clubman som fullständigt vägrade stänga dubbeldörrarna som utgör baklucka. Men det blir knappast mindre fel om du köper en japansk eller fransk småbil...

En liten bil som Mini är väldigt billig i drift totalt, däremot är de flesta småbilar (Mini ink.) trånga under huven vilket förstås gör det svårare att arbeta med den. Hur kostnaderna förhåller sig till konkurrenterna har jag dock ingen koll på, men på tex. www.teknikensvarld.se kan du läsa lite äldre test med modellen och se hur TV beräknat underhållskostnaderna mot konkurrenterna.

Rostskydd hittar du här: http://www.vibilagare.se/test/rost?make=297&model=

Så slå till, det är en kvalitétsbil och få bilar är roligare (Eller om du så vill; Busigare) att köra. smile

Shit! vilket bra svar smile Tusen tack för informationen.

Nocturnal
25 juni 2011 · 500 Inlägg

På de tidiga årsmodellerna (till och med 08?) hade motorerna ganska stora problem med oilsludge och koksning av oljan. Speciellt illa ska det vara vid insugningsventilerna.
Inte ovanligt att motorerna rasar vid runt 5-6000 mil.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Rquired Allmänt envis
25 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Nocturnal skrev:
På de tidiga årsmodellerna (till och med 08?) hade motorerna ganska stora problem med oilsludge och koksning av oljan. Speciellt illa ska det vara vid insugningsventilerna.
Inte ovanligt att motorerna rasar vid runt 5-6000 mil.

Tvåan kom 2007, vilken/vilka motorer har du hört skall vara drabbade av detta?

När jag tänker efter har även den nyare bensinmotorn, den överladdade BMW utvecklade tillsammans med PSA och även finns i vissa Peugeot/Citroen. haft lite problem. Felet är att kamkedjan hoppar ett snäpp och bilen går dåligt.

Står lite här om problemen på bägge motorerna, men det är vad jag kan hitta:
http://www.miniclub.se/archive/index.php/t-7697.html

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nocturnal
25 juni 2011 · 500 Inlägg

Det är framförallt denna tråden jag syftar på men har även hört om andra fall. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … light=mini

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Rquired Allmänt envis
26 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Nocturnal skrev:
Det är framförallt denna tråden jag syftar på men har även hört om andra fall. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … light=mini

Intressant tråd, tack för att jag fick något att läsa i kväll!

Jag tror dock detta är ett problem man inte kommer undan oavsett bilmärke, dagens miljökrav skapar dessa motorer som är så känsliga för oilsludge. De flesta tillverkare har problem med detta, hos Audi är rasade turbomotorer ett vanligt fenomen främst för att Audi satt så långa serviceintervaller på sina modeller. BMW har haft problem med vevhusventilationen på sina sexor och Volvo på sina femmor, Saab hade som kanske är bekant enorma problem (Läs som "havererade kundbilar") och fick konstruera om sin T7-motor flera gånger och ändå blev det aldrig riktigt bra och så vidare genom alla märken.

Det gör inte problemet på Mini Cooper mindre, men jag tyckte det var värt att nämna så att TS inte låter bli att köpa en Mini på grund av ett problem "alla" bilar kan råka ut för! Det är dock relativt enkelt att undvika dessa problemen, tro inte på de långa serviceintervall tillverkaren påstår att bilen klarar av!

3000mil är löjligt långt mellan oljebytena och även 2000mil tycker jag är för mycket, det finns inga nackdelar med att byta olja med 1000mils intervall. Går det i 4L olja i en Mini? Handla på rätt ställe och det är 400:- plus ett oljefilter så säg 500:-, sedan byter du förstås olja själv och noterar miltal och datum för detta; Sedan kan BMW/Mini få byta enligt serviceboken så den är komplett.

Cirka 500:- och en halvtimmes (Max) jobb är en rätt billig försäkring mot haveri tycker jag, och så mår motorn förstås så mycket bättre utav det!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang