Mazda 6 2.3 - Tändstiften sitter fast

RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

Halloj!

Var påväg att ge mig på ett sådant enkelt arbete som att byta tändstiften, men det visade sig vara svårare än vad jag trodde (iallafall denna gång).

De sitter fast! Får ut ett stift utav fyra. Stift 1,3,4 sitter som berget. Går inte att rubba en millimeter. Har ryckt o rubbat så hårt jag kan, men vill samtidigt inte trycka till för hårt då jag är rädd att stiften skall brytas på mitten (vilket jag har sett hänt).

Vad kan man göra åt detta?

Senast redigerat av RoniisH (9 juli 2011)

ZonaX Svetsare
9 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Använder du någon förlängning när du lossar?  Är motorn varm när du testar?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
need_4_boost
9 juli 2011 · 371 Inlägg

Spruta i duktigt med wd40 eller nå på stiften och låt verka över natten och prova igen.

dawwe ...has left the building...
9 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Det där e såååå jobbigt...Du har några alternativ som redan nämnts. Varmkör ordentligt, o testa sedan. Var dock försiktig om du lyckas lossa de o det går trögt, risk för gängpaj. Man kan även testa o kyla med "kylspray", givetvis kall motor. Har du svagt hjärta så lämna bilen till en verkstad så lossar de stiften med en tändstiftshylsa samt ett spärrskaft....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

använde tändstifthylsa samt två st förlängningar. Blev långt som fan, men gjorde ingen skillnad. satt ändå som berget.

Jag testade skruva ur efter att bilen stått ca 2 timmar efter att varit varmkörd. Med varm motor, menar ni då att varmköra bilen, stänga av och direkt försöka få ut tändstiften?

Senast redigerat av RoniisH (9 juli 2011)

dawwe ...has left the building...
9 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Hur lång hävarm hade du? Förlängning ger inte mer kraft...En hävarm på 30cm borde räcka med råge...Just for the record: Du skruvar åt rätt håll väl?

O gällande varmkörning, så ja försök lossa så fort du stängt av bilen låt ej svalna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ZonaX Svetsare
9 juli 2011 · 3 150 Inlägg

RoniisH skrev:
använde tändstifthylsa samt två st förlängningar. Blev långt som fan, men gjorde ingen skillnad. satt ändå som berget.

Jag testade skruva ur efter att bilen stått ca 2 timmar efter att varit varmkörd. Med varm motor, menar ni då att varmköra bilen, stänga av och direkt försöka få ut tändstiften?

Exakt, motorn ska typ precis blivit avstängd, sen som dawwe säger så, förlängningar ger dig inte mer kraft, dom tar kraft!  Så använd så kort förlängning som du kan sen testa när motorn precis blivit avstängd  smile

Det ska funka med led/spärrhandtag på 20-30cm, vilket de flesta 1/2"-handtagen är. Sen så lite förlängning som möjligt, är det trångt när du ska lossa och bara kan ta kort tag så gör det inget, du kan ta förlängning sen så fort de lossnat.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

dawwe skrev:
Hur lång hävarm hade du? Förlängning ger inte mer kraft...En hävarm på 30cm borde räcka med råge...Just for the record: Du skruvar åt rätt håll väl?

O gällande varmkörning, så ja försök lossa så fort du stängt av bilen låt ej svalna...

Svårt att förklara, men om du tittar på denna bild: http://img411.imageshack.us/img411/1150/195jq.jpg

Två sådana förlängningar ovanpå varandra, sedan tändstiftshylsan.

Ja, jag skruvar åt rätt håll. Jag trycker ifrån mig spärrskaftet, mot kupén. (Left loosey, righty tighty smile )

Jag gör ett nytt försök imorgon med att varmköra motorn. Funkar inte detta så får jag lämna in den. Har läst alldeles för mycket om att folk har tagit i för hårt, och brytit av tändstiftet. (t.ex. dessa hillbillys: http://www.youtube.com/watch?v=hkWhFhUn … e=related, även här: http://www.youtube.com/watch?v=npySATrY … re=related)

ZonaX Svetsare
9 juli 2011 · 3 150 Inlägg

RoniisH skrev:

dawwe skrev:
Hur lång hävarm hade du? Förlängning ger inte mer kraft...En hävarm på 30cm borde räcka med råge...Just for the record: Du skruvar åt rätt håll väl?

O gällande varmkörning, så ja försök lossa så fort du stängt av bilen låt ej svalna...

Svårt att förklara, men om du tittar på denna bild: http://img411.imageshack.us/img411/1150/195jq.jpg

Två sådana förlängningar ovanpå varandra, sedan tändstiftshylsan.

Ja, jag skruvar åt rätt håll. Jag trycker ifrån mig spärrskaftet, mot kupén. (Left loosey, righty tighty smile )

Jag gör ett nytt försök imorgon med att varmköra motorn. Funkar inte detta så får jag lämna in den. Har läst alldeles för mycket om att folk har tagit i för hårt, och brytit av tändstiftet. (t.ex. dessa hillbillys: http://www.youtube.com/watch?v=hkWhFhUn … e=related, även här: http://www.youtube.com/watch?v=npySATrY … re=related)

Svårt att se på bilden men visst är det 1/2" spärrhandtag? Iallafall, testa om det går med bara 1 förlängning när motorn är varm.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
dawwe ...has left the building...
9 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Om du har ett riktigt spärrhandtag (som på din  bild, ser ut att vara kring 25cm) samt korrekt tändstiftshylsa så skall du ha bra med otur om du knäcker stiftets porslinsdel...Gör som så att du har ena handen på spärrhandtaget rakt ovanför stiftet så att säg, på så vis kan du motverka eventuella brytkrafter. Använder du rätt teknik så kommer stiften lossa i ett stycke som det är tänkt. Ta det lugnt o metodiskt, o som sagt "centrera" hylsan/spärrskaftet rakt över stiftet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

Tack för hjälpen så långt!

ZonaX: Stämmer, det är ett 1/2" spärrhandtag.

Undrar över en sak bara... Ska man "knycka till", eller "trycka på"? Alltså ska jag chocka spärrhandtaget med ett slag, eller ska jag samla alla krafter jag har och trycka på?

dawwe ...has left the building...
9 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Inte knycka då finns det risk att du knäcker stiftet om hylsan hamnar snett nog...Höger hand på spärrhandtagets ände, vänster på spärrhandtaget rakt över stiftet*. En lugn sansad o kontrollerad rörelse när du lossar...

*: Om du är högerhänt vill säg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ZonaX Svetsare
9 juli 2011 · 3 150 Inlägg

dawwe skrev:
Inte knycka då finns det risk att du knäcker stiftet om hylsan hamnar snett nog...Höger hand på spärrhandtagets ände, vänster på spärrhandtaget rakt över stiftet*. En lugn sansad o kontrollerad rörelse när du lossar...

*: Om du är högerhänt vill säg...

Exakt så brukar jag göra  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

Okej, tack för det. Det är just det jag är rädd för, att knäcka stiftet. Det blir då ett rysligt dyrt tändstiftsbyte... Ska testa detta under morgondagen. Ska ut och varmköra den, och sedan se om jag får av den.

Fick även tipset att man ska slå lite lätt med en hammare eller dylikt ovanpå spärrskaftet medan man försöker lossa stiftet för att "bryta rosten". Bra/anus?

dawwe ...has left the building...
9 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Jag skulle INTE "hamra", risk för att porslinet skadas/spricker om man har bra med otur...Är du riktigt ängslig så skaffa dig ett passande T-handtag, då kan man ta tag med en hand på varje sida o vrida jämnt, förläng "T-delen" på varje sida om det behövs...

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … T-handtag/

http://www.youtube.com/watch?v=44ljcIIESgc  (kolla vid ca 7min 30sek)

Senast redigerat av dawwe (9 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

Tack för hjälpen smile Ska nog förhoppningsvis klara mig med spärrskaftet. Gör jag inte det så får jag lämna in den helt enkelt. Surt bara, för ett sådant enkelt jobb.

ZonaX Svetsare
9 juli 2011 · 3 150 Inlägg

Jag brukar faktiskt slå lite lätt på förlängningen/hylsan innan jag lossar en fastrostad bult, hjälper skitmycket, borde funkar på tändstift med, hylsan sitter ju liksom inte på porslinet. Du måste självklart sätta på hylsan så den verkligen sitter, sen slå lite på förlängningen eller hylsan om du kommer åt. Du måste slå rakt uppifrån så du inte slår snett.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

Att slå på hylsan eller förlängaren är inte möjligt; där kommer jag inte åt. Tänkte mer på att slå ovanpå själva skaftet.

dawwe ...has left the building...
9 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Zonax: Ja att "spöa på hylsan" på en fastrostad bult/mutter brukar hälpa...Jag skulle dock inte hamra vare sig på hylsan eller förlängningen vid stift byte. På de allra flesta bilar är toppen av "alu", o det brukar inte vara nån rost där stiften sitter...Det jag kan tänka mig är att föregående ägare har smort stiften med kopparpasta vid monteringen... Inte såååå lyckat då kopparpastan KAN reagera med "alu" vilket leder till att stiften sätter sig riktigt bra...Alu-pasta är det man skall använda.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RoniisH
9 juli 2011 · 300 Inlägg

Får helt enkelt se vad som händer under morgondagen. Jag kör bilen varm, stänger av den, använder ett spärrskaft med en förlängning och en tändstiftshylsa. Jag centrerar ena handen ovanpå spärrskaftet, och den andra på ytterkanten av skaftet och vrider lugnt smile

Får hoppas på det bästa, annars får lokala mecken ta över. Återkommer under morgondagen med svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang