Vilka bilar får dra en biltrailer på 2000 kg Lagligt ??

Åsberg
18 januari 2007 · 11 Inlägg

Ska köra bilen och måste köra lagligt vilken typ av bil får dra en vikt på 2000 kg? Bilen väger 1350 och kärran 600 kg...

stylinguffe Egen företagare
18 januari 2007 · 201 Inlägg

Tror mb w210 dieselbilar får dra 2000kg med be kort,annars vw transporter+nissan king cab,mitsu l200,mm

deanrobert workoholic
18 januari 2007 · 146 Inlägg

pickuper typ mazda b och btserie får dra 3ton.nissan  king cab, toyota hilux. mitsu l200 strax under 3ton. har för mej att santa fé får dra grymt mkt runt 2500 kg

Raimo
19 januari 2007 · 22 Inlägg

cheva van får dra 2 ton med BE kort

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
19 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Utöver det som redan nämnts: Cheva Blazer (drog vi tävlingsbil och utrustning med) och Cheva Suburba. Kolla även Jeep Grand Cherokee, har för mig att den fick dra mycket.

// Ellen

*våra chevor har varit fyrhjulsdrivna, och därmed tunga - dragvikten kan nog skilja både på det och motoralternativ, vi har haft diesel*

Senast redigerat av vulture (19 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
19 januari 2007 · 1 660 Inlägg

Sen kan man ju oxå fula sig, *köra nattetid o hoppas på att bängen & dragkroksbrott håller sig borta.. heheh*

Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

Åsberg skrev:
Ska köra bilen och måste köra lagligt vilken typ av bil får dra en vikt på 2000 kg? Bilen väger 1350 och kärran 600 kg...

Vet inte vad du menar med lagligt här. Har du B- eller BE-kort? Om du bara har B-kort så kan du inte dra det lagligt alls. Har du BE blir det lättare.smile

Du har fått flera bra tips på bilar. Andra som kan vara tänkbara är större SUV-ar och jeepar t ex Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Range Rover, Landrover Defender resp. Discovery 3, Hyundai Santa Fe, Volvo XC90 men också vissa Mercedez E-klass.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
20 januari 2007 · 938 Inlägg

VW Touareg har jag för mej fick dra 3500kg tex, men fick santa fe och xc90 dra så mycke över 2 ton, har för mej de var dålig dragvikt på xc90 iaf, men men, lite OT

Även en del större audimodeller, typ a6, allroad får dra 2 ton eller strax över.


Kan ju även tillägga att jag drog en trailer med en 240 på(vikt, troligen närmare två ton) efter min dåvarande 740glt 16v. Vägde totalt ca 3700 kg uppskattad vikt.  Gick tungt och knuffade på bra utför... Men de funkade bra i dom ca 100 mil ja körde, så allt går.

Hade endast b-kort då och de enda som var olagligt var att de var lite överlass på trailern, men för att kunna sätta dit dig för det så måste polisen väga alltihop, och de tror ja inte dom kan eller ids(vanlig polis då, inte ltg)...

Att man knäcker en dragkrok tror ja inte på, då ska de nog vara väldigt mycke överlass först big_smile

Hursomhelst, ja ska sluta att ställa till mer? förvirring här, och önska lycka till med transporten istället, hoppas de löser sig på ett bra vis big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
dbjanoz
20 januari 2007 · 1 785 Inlägg

Kungen får! Han får göra allt...

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 januari 2007 · 545 Inlägg

åh de e så dumt!! för man får dra med lättare bilar lixom, men inte tyngre.. måste ju fan va säkrare o köra me tyngre, tex stabila jeepar!!

e ett helvete när ja ska köra transporten.. e inte många som kör lagligt inom hästsporten kan ja säga..

Två ord räcker, SAAB knäcker
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
20 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Men egentligen - hur svårt kan det vara att ta ett E-kort om man har de här behoven?

Varje gång vi behöver köra något på trailer kommer tanken "fan, man skulle ju sett till att ha tagit det där E-kortet nån gång" och sedan, när transporten väl är löst blir det tyvärr "äh, det är ju så sällan så det löser sig de få gånger det behövs..."

Men annars borde det väl inte vara så svårt att komplettera körkortet egentligen?
Säkert värt det också, speciellt om man kör ofta/oftare än någon gång om året.

Visst är det urkorkat att jag får dra 1,5 ton med en saab, men bara 700 kilo med en fyrhjulsdriven Blazer som garanterat är en bättre dragbil när man har några ton som ska förflyttas... :o

Men var det inte nya regler på gång kring det här?

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
VW Touareg har jag för mej fick dra 3500kg tex, men fick santa fe och xc90 dra så mycke över 2 ton, har för mej de var dålig dragvikt på xc90 iaf, men men, lite OT

Hur det är med begagnad Santa Fe och XC90 vet jag inte, men nya får definitivt dra minst 2000 kg. Surfa till tillverkarnas hemsidor så hittar du de uppgifterna.

Kan ju även tillägga att jag drog en trailer med en 240 på(vikt, troligen närmare två ton) efter min dåvarande 740glt 16v. Vägde totalt ca 3700 kg uppskattad vikt.  Gick tungt och knuffade på bra utför... Men de funkade bra i dom ca 100 mil ja körde, så allt går.

Ja, det mest går, men regelverket kring bil och släp finns inte bara för att jävlas med oss bilförare. Det har en grund i trafiksäkerheten.

Hade endast b-kort då och de enda som var olagligt var att de var lite överlass på trailern, men för att kunna sätta dit dig för det så måste polisen väga alltihop, och de tror ja inte dom kan eller ids(vanlig polis då, inte ltg)...

Polisen behöver inte väga ekipaget för att kunna sätta dit dig. Om totalvikten som släpet är registrerat på är större än vad bilen får dra på B-kort så åker du dit ändå. Det räcker att alltså med att vikterna på "pappret" inte stämmer och det spelar ingen roll om släpet är tomt eller lastat. I bästa fall får du bara böter. I sämsta fall ryker körkortet. Hur kul är det?

Att man knäcker en dragkrok tror ja inte på, då ska de nog vara väldigt mycke överlass först big_smile

Kanske det, men jag skulle inte våga chansa. Särskilt inte med avtagbara dragkrokar som blir allt vanligare.

Mvh
Pomela, regelbunden hästtransportdragare. Alltid laglig.smile

Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

Saab_girl skrev:
e ett helvete när ja ska köra transporten.. e inte många som kör lagligt inom hästsporten kan ja säga..

Där har vi olika erfarenheter. De flesta jag känner resp träffar på hästevenemang kör lagligt, men visst finns det de som inte gör det. Det värsta jag har sett hittills var 2 stora halvblod i ett enaxlat släp draget av en gammal Golf.

Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

vulture skrev:
Men egentligen - hur svårt kan det vara att ta ett E-kort om man har de här behoven?

Precis!smile Jag har bara B och klarar mitt ekipage på det utan problem. Jag har funderat på att ta BE flera gånger för att det gör valmöjligheterna mycket större när jag vill byta bil och/eller släp.

Visst är det urkorkat att jag får dra 1,5 ton med en saab, men bara 700 kilo med en fyrhjulsdriven Blazer som garanterat är en bättre dragbil när man har några ton som ska förflyttas... :o

Men var det inte nya regler på gång kring det här?

Javisst är det urkorkat.wink Det är nya regler på gång att höja från 3500 kg på ekipaget till ca 4500 kg, men det årtal jag har hört är 2011 eller 2012. Ryktena säger också att för att få framföra det tyngre alternativet ska det krävas en form av förenklad E-behörighet. Men som sagt har jag bara rykten här. Återkommer om jag hittar mera trovärdig information.

Kristian_L
20 januari 2007 · 1 893 Inlägg

En gammal grundregel var att bilen fick dra lika mycket som den hade totalvikt. Det stämmer dock inte på moderna bilar, inte exakt i alla fall. Men där har du grunden när du letar drag bil. Mao kan man inte leta små bil, utan det är bätre att leta större fordon.
Jag tror de flesta "vanliga stora bilar" får dra ca 1800kg.

Är det din kärra?
Det finns biltransport kärror som väger under 500kg. Lyfter du sedan ur reservhjulet och batteriet, placera dem i dragbilen, så får du ner vikten på ekipaget du skall dra, så du kommer ner i laglig nivå.
Med BE-behörighet kan polisen aldrig böta efter papprena. De måste väga dig, så det är högst troligt att du klarar dig undan även om du har lite övervikt. Specielt ifall du visar att du flyttat över en massa tunga saker i dragbilen.

Halv Off Topic skrev:
Sedan att det krävs BE-behörighet när totalvikten på släpet överstiger 1500kg. Det har med kunskap att göra (=Säkerhet) Inte svårt att ta BE-kortet. Mest handlar den kursen om att man skall förstå vilka krafter man handskas med.

Kör man tex ner för hallandsåsen med en för liten bil med för tungt släp och inte motorbromsar, utan använder bromspedalen hela vägen (Så långt det räcker) så brinner bilens bromsar upp! Sedan går det fort en liten stund, innan det går åt helvete med en farlig fart. Större bilar har större bromsar, håller kanske hela backen ner.

Sedan tillkommer manöverprov med släp. Det är ju nått som också är lika självklart.
Aldeles för många gånger har man sätt människor som trott att bakhjulen följer samma spår i kurvan som framhjulen, ta gathörn med stora bilar och kört på vassa trotoarkanter med repor och trasig bakfälg som resultat. Lägger man på ett släp i en sådan ekvation, så skulle samma person snedda upp på trotoaren med släpet och kanske köra över någon.

Man kan övningsköra själv några timmar med ett hyrsläp, för att sedan köra upp privat.
Backa runt gathörn. Ställa upp några koner på en parkering att träna slalom på. osv.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

Kristian_V skrev:
En gammal grundregel var att bilen fick dra lika mycket som den hade totalvikt. Det stämmer dock inte på moderna bilar, inte exakt i alla fall. Men där har du grunden när du letar drag bil. Mao kan man inte leta små bil, utan det är bätre att leta större fordon.
Jag tror de flesta "vanliga stora bilar" får dra ca 1800kg.

En gammal grundregel är att bilen fick dra lika mycket som den hade i TJÄNSTEVIKT. Inte TOTALVIKT. Till det kan man lägga slamkryparen att det finns bilar som har en lägre maximal släpvagnsvikt än vad de har tjänstevikt, kan gälla t ex äldre Passater. Man måste alltså läsa registreringsbevisen ordentligt för både bil och släp om det inte är ens egna fordon oavsett om man har B eller BE, men det antar jag att de flesta fattar.

Att de flesta vanliga bilar får dra ca 1800 kg stämmer ibland, ibland inte. Gäller alltså att läsa registreringsbevis igen resp. tillverkarens specifikationer om man ska köpa en ny bil. Ett exempel: Jag hade en Honda CRV förut. Det är ju en SUV och en ganska stor bil. Den har dock en maximal släpvagnsvikt på fjuttiga 1500 kg.

Med BE-behörighet kan polisen aldrig böta efter papprena. De måste väga dig, så det är högst troligt att du klarar dig undan även om du har lite övervikt. Specielt ifall du visar att du flyttat över en massa tunga saker i dragbilen.

Stämmer att polisen måste väga om man har BE. Det har dock inte framgått om trådskaparen har BE eller ej och man kan åka dit även för lite övervikt vid vägning.

Sammanfattning: Det är mycket att hålla reda på om man ska köra bil med släp.wink

Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 januari 2007 · 545 Inlägg

Pomela skrev:

Saab_girl skrev:
e ett helvete när ja ska köra transporten.. e inte många som kör lagligt inom hästsporten kan ja säga..

Där har vi olika erfarenheter. De flesta jag känner resp träffar på hästevenemang kör lagligt, men visst finns det de som inte gör det. Det värsta jag har sett hittills var 2 stora halvblod i ett enaxlat släp draget av en gammal Golf.

okej det e d då inte många i min tävlingskrets som gör=/ dvs Div 1 -elit

Två ord räcker, SAAB knäcker
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 januari 2007 · 545 Inlägg

vulture skrev:
Men egentligen - hur svårt kan det vara att ta ett E-kort om man har de här behoven?

Varje gång vi behöver köra något på trailer kommer tanken "fan, man skulle ju sett till att ha tagit det där E-kortet nån gång" och sedan, när transporten väl är löst blir det tyvärr "äh, det är ju så sällan så det löser sig de få gånger det behövs..."

Men annars borde det väl inte vara så svårt att komplettera körkortet egentligen?
Säkert värt det också, speciellt om man kör ofta/oftare än någon gång om året.

Visst är det urkorkat att jag får dra 1,5 ton med en saab, men bara 700 kilo med en fyrhjulsdriven Blazer som garanterat är en bättre dragbil när man har några ton som ska förflyttas... :o

Men var det inte nya regler på gång kring det här?

// Ellen

mm hoppas verkligen de ändrar reglerna!! man kör ju lixom ändå samma ekipage, bara står att man får de på kortet lixom..

men har tröttnat på det nu, så håller på o tar C-KÖRKORT nu istället, så man kan köra hästlastbilen sen istället!!

Två ord räcker, SAAB knäcker
Kristian_L
20 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Har trådskaparen inte BE, eller än kompis med BE så är det ju ganka kört, vad gäller att flytta på en 1360kg bil. Så man kan kanske anta att strådskaparen, eller någon vän till den samme har BE.

Ja är farbror blå grinig, räcker ett kilo i övervikt!
Jag skrev: "...de flesta "vanliga stora bilar" får dra ca 1800kg." Ändrade till fetstil, så det syns bätre. wink

Jag blandade ihop "tjänste" och "total" vikt. Men det framgår ju så snart man tittar på regbeviset, vad man får och inte får.

*OBS* I sverige behöver man inte ha reg-beviset i bilen vid färd. Men så snart man koplar ihop två fordon (Bil+släp) så måste båda fordonens reg-bevis medföras i original.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

Kristian_V skrev:
*OBS* I sverige behöver man inte ha reg-beviset i bilen vid färd. Men så snart man koplar ihop två fordon (Bil+släp) så måste båda fordonens reg-bevis medföras i original.

Hm, i vilken föreskrift eller lag står det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang