Volvo 850 stannar ibland efter svetsning av dragkrok

MT-Adam
4 oktober 2011 · 272 Inlägg

Idag blev draget svetsat på 850n, men 5 sec efter jag kör iväg så tvärdör den, den startar inte när man vred på nyckeln, men efter att väntat några minuter så startar den och jag kan köra iväg hemåt. Motorlampan blinkar ibland och bilen dör 1 sekund (varvräknaren går upp när den dör) och sedan går den igen... Kunde köra hem bilen, och den dog allt mindre mot slutet. Ställde den hemma så den fick gå några minuter på tomgång, då rättade den till sig och gick upp till 800-1100rpm ist för 5-600.

Vad kan ha hänt?

SLG
4 oktober 2011 · 498 Inlägg

Vet du om dom tog bort - polen när dom svetsade? Man kan knäcka styrenheter och annan elektronik om man inte gör det.

Har du läst ut några felkoder?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
ASvensson Det finns alltid en lösning!
4 oktober 2011 · 33 Inlägg

Men så länge man kopplar jorden på dragkroken borde det väl inte kunna gå snett?

Eklund69
4 oktober 2011 · 89 Inlägg

SLG skrev:
Vet du om dom tog bort - polen när dom svetsade? Man kan knäcka styrenheter och annan elektronik om man inte gör det.

Har du läst ut några felkoder?

Och eftersom dragkroken sitter fast i bilen så har du fortfarande jord till den. så att bara ta bort - från kontakten hjälper tyvärr inte, man måste ta bort från batteriet,,

Eklund69
4 oktober 2011 · 89 Inlägg

Om du har riktigt med tur så kan du plocka bort - polen och låta den stå i ett par minuter sen sätta tillbaka den och stara bilen. så att den lär om sig,, om du har tur kan det gå.. 

jonnielahti skrev:
bränd styrenhet antagligen hmm

Mr_EmCom Med.lem
4 oktober 2011 · 3 759 Inlägg

Man ska alltid ta av battriet när man svetsar på bilen.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Louksor
4 oktober 2011 · 1 915 Inlägg

som sagt ska man alltid koppla bort batteriet på bilen innan man svetsar på den, annars kan det bli dyrt...


Börja med att kolla vad du har för felkoder.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
MT-Adam
5 oktober 2011 · 272 Inlägg

minuspolen plockades av, räckte inte det? hmm
inte kollat felkoder än tänkte göra det sen

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 oktober 2011 · 1 594 Inlägg

Jag är mera nyfiken på vad som svetsades på kroken. Är kroken rostskadad SKA den bytas ut, lagning är inte godkänd. I övrigt är det fullt tillräckligt det med att minuspolen är avtagen vid svetsning på bilar.

Senast redigerat av hotrodder (5 oktober 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
MT-Adam
5 oktober 2011 · 272 Inlägg

hotrodder skrev:
Jag är mera nyfiken på vad som svetsades på kroken. Är kroken rostskadad SKA den bytas ut, lagning är inte godkänd. I övrigt är det fullt tillräckligt det med att minuspolen är avtagen vid svetsning på bilar.

en mutter för reggning av cykelställ istället.

Kan olika svetsmetoder ha någon betydelse?

Den funkade utan problem när jag körde en sväng med den idag!

Louksor
5 oktober 2011 · 1 915 Inlägg

Ja, det räcker...
Återkom med felkoder smile


MT-Adam skrev:
minuspolen plockades av, räckte inte det? hmm
inte kollat felkoder än tänkte göra det sen

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
SLG
5 oktober 2011 · 498 Inlägg

Eklund69 skrev:

SLG skrev:
Vet du om dom tog bort - polen när dom svetsade? Man kan knäcka styrenheter och annan elektronik om man inte gör det.

Har du läst ut några felkoder?

Och eftersom dragkroken sitter fast i bilen så har du fortfarande jord till den. så att bara ta bort - från kontakten hjälper tyvärr inte, man måste ta bort från batteriet,,

Det var ju det jag mena att man måste ta bort - polen på batteriet. Eller svarade du han under mig som skrev?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
MT-Adam
5 oktober 2011 · 272 Inlägg

SLG skrev:

Eklund69 skrev:

SLG skrev:
Vet du om dom tog bort - polen när dom svetsade? Man kan knäcka styrenheter och annan elektronik om man inte gör det.

Har du läst ut några felkoder?

Och eftersom dragkroken sitter fast i bilen så har du fortfarande jord till den. så att bara ta bort - från kontakten hjälper tyvärr inte, man måste ta bort från batteriet,,

Det var ju det jag mena att man måste ta bort - polen på batteriet. Eller svarade du han under mig som skrev?

Näj inte gjort det, för nu går den felfritt igen wink Borde väl varit att den inte hunnit ställa in sig eller nått efter att vi kopplade bort den kanske? Bilen börjar kanske bli senil och få dåligt minne? roll

Tror han som citerade dig menade att man var tvungen att lyfta av batteriet helt.

Men jag antar att det inte blivit nått permanent konstigt, men det var Lext som svetsade med sin nya TIG, därför jag var orolig vettu big_smile

SLG
5 oktober 2011 · 498 Inlägg

Haha, du kan be lext att sälja av sin tig så slipper man bli orolig tongue

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
MT-Adam
7 oktober 2011 · 272 Inlägg

I morse startade den inte så får väl ta och uppdatera då..!

Motorlampan blinkar som besatt, och motorn startar ej. när man vrider på tändningen klickar det i detta relä: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20727522 (vad heter det?) Har testat byta men den beter sig likadant

Felkoder som kan utläsas (blinkar inget alls på vissa i B-sockeln):
A3 - 1-4-4
A7 - 1-2-2

Länk till felkoder: http://www.motorforum.nu/showthread.php … -Volvo-850

Kan det blivit någon svetsloppa som gjort något med kablarna vid draget eller nått? Andra förslag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang