Byte av termostat Skoda/Caddy Pickup

BayIcon BFO
24 oktober 2011 · 130 Inlägg

Hej!

Bilen går inte upp till 90 grader utan stannar strax ovanför första sträcket. Har beställt tempgivare och termostat men undrar nu vart termostaten sitter? Någon som bytt eller har en guide/sprängskiss?


Mvh

Senast redigerat av BayIcon (26 oktober 2011)

BayIcon BFO
26 oktober 2011 · 130 Inlägg

Ingen som har erfarenhet av dessa?

M_Back
27 oktober 2011 · 535 Inlägg

På min sitter den på vänster sida av motorn i blocket där nedre kylarslangen från kylaren går in. Sitter med två skruvar.

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BayIcon BFO
27 oktober 2011 · 130 Inlägg

Lemmy_Kilmister skrev:
På min sitter den på vänster sida av motorn i blocket där nedre kylarslangen från kylaren går in. Sitter med två skruvar.

Jo jag antar att det är något liknande. Men lär ju inte se exakt likadant ut mellan Bensin/diesel..

Men tack ändå för svar!

te_wik Forummoderator
27 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Motor, årsmodell?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
BayIcon BFO
28 oktober 2011 · 130 Inlägg

te_wik skrev:
Motor, årsmodell?



Mvh Tommy

1,9D årsmodell -98. Kanske inte spelar någon roll men det är iallafall en Skoda, inte VW. Dock antar jag att motorn är exakt likadan..

te_wik Forummoderator
28 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Ok, termostaten sitter i vattenpumpen, underifrån.




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (28 oktober 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
BayIcon BFO
28 oktober 2011 · 130 Inlägg

te_wik skrev:
Ok, termostaten sitter i vattenpumpen, underifrån.




Mvh Tommy

Okej. En enkel beskrivning hur jag börjar? Vet inte ens om vart vattenpumpen sitter.

te_wik Forummoderator
29 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Njäe det har jag väl inte direkt, följ kylarslangarna så hittar du till pumpen ganska omgående. Är nog remskivan längst ner så att säga. Du måste kanske loss med ev. bukplåt för att komma åt att se underifrån.
Sen sitter termostathuset mest troligt med två st 10mm M6 skruvar i en "rund" fläns där kylarslangen ansluts.
Något av en fyllebeskrivning så hoppas du förstår.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
BayIcon BFO
30 oktober 2011 · 130 Inlägg

te_wik skrev:
Njäe det har jag väl inte direkt, följ kylarslangarna så hittar du till pumpen ganska omgående. Är nog remskivan längst ner så att säga. Du måste kanske loss med ev. bukplåt för att komma åt att se underifrån.
Sen sitter termostathuset mest troligt med två st 10mm M6 skruvar i en "rund" fläns där kylarslangen ansluts.
Något av en fyllebeskrivning så hoppas du förstår.




Mvh Tommy

Haha 01:47 på en lördag!

Okej, ja men det är alltså att man måste göra det underifrån?

Mvh

BayIcon BFO
31 oktober 2011 · 130 Inlägg

En till fråga:

Då problemet egentligen var att den läckte kylarvätska från en slang så tänkte jag byta termostat när ändå slangen var väck eftersom den inte nådde normal temp. MEN, är det så att den kanske inte når rätt temp pga läckage? Jag tänker mig att den inte får upp något tryck och därför påverkas temperaturen.

Plus med bytet
Bra att vara på säkra sidan, och slippa tömma på glykol om problemet kvarstår och göra om allt

Minus med bytet
Verkar vara så jävla krångligt
Kanske är helt onödigt och att låg temp beror på läckage

Någon fundering kring min fundering?

BayIcon BFO
7 november 2011 · 130 Inlägg

Verkar inte finnas så många med erfarenhet av dessa.

Ska byta termostat iallafall men hur gör jag? Lättast underifrån som någon sa?


Mvh

BayIcon BFO
11 november 2011 · 130 Inlägg

Drog en vild chansning och påbörjade bytet. Det gick fint.

För er som vill veta så sitter termostaten längst fram vid höger framhjul. En kylarslang som går upp motorn som man lossar på och bara byter ut termostaten. Busenkelt!

Nu ligger den vid normaltemp och verkar fungera bra än så länge smile

johan5588
20 december 2013 · 41 Inlägg

BayIcon skrev:
Drog en vild chansning och påbörjade bytet. Det gick fint.

För er som vill veta så sitter termostaten längst fram vid höger framhjul. En kylarslang som går upp motorn som man lossar på och bara byter ut termostaten. Busenkelt!

Nu ligger den vid normaltemp och verkar fungera bra än så länge smile

Hej! Jag behöver också byta termostat på min caddy 1.9D årsmodell 2000, är samma som skoda. Byter man termostaten uppifrån? läcker det ut mycket kylarvätska i samband med byte?

Med vänlig hälsning
Johan

BayIcon BFO
22 december 2013 · 130 Inlägg

johan5588 skrev:

BayIcon skrev:
Drog en vild chansning och påbörjade bytet. Det gick fint.

För er som vill veta så sitter termostaten längst fram vid höger framhjul. En kylarslang som går upp motorn som man lossar på och bara byter ut termostaten. Busenkelt!

Nu ligger den vid normaltemp och verkar fungera bra än så länge smile

Hej! Jag behöver också byta termostat på min caddy 1.9D årsmodell 2000, är samma som skoda. Byter man termostaten uppifrån? läcker det ut mycket kylarvätska i samband med byte?

Med vänlig hälsning
Johan

Ja jag har för mig det! Ordna med pluggar för slangarna och en hink där du tar ur termostaten så var det inte mycket alls, någon liter eller två har jag för mig.

Nu var det ett tag sedan men det gick väldigt smidigt vill jag minnas!

johan5588
23 december 2013 · 41 Inlägg

Ser din motor ut såhär så är det samma som min?
http://ipocars.com/imgs/a/g/o/k/q/skoda … _9_lgw.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang