Saab 95 - 01 Ac fungerar inte, ingen värme och motorn blir väldigt varm.

Popis1991
6 december 2011 · 36 Inlägg

Som rubriken lyder har jag en Saab 95 från 2001. På sommaren fungerade inte Ac så jag fick inte riktigt kall luft, men det störde mig inte då. Nu har dock även värmen från fläkten slutat fungerar så min bil är skit kall inuti!! går knappt och använda den. Så då undrar jag om det är samma fel som orskar de 2 problemen? eller är det 2 olika?

Dessutom har jag märkt nu att min motot blir varm, den går kanske till 80%. inte riktigt till det röda men inte mycket kvar. Dessutom när jag stänger av bilen så känns det som ngn fläkt vid motorn fortfarande är ingång då den låter länge efter bilen är avstängd, försöker den då svalka av bilen eller vad e det som händer?
Är alla mina problem relaterad eller är det olika? hur löser jag dem?

sverkera
6 december 2011 · 564 Inlägg

AC'n är nog ett separat problem. Resten hänger troligtvis ihop. Om du får luft i kylsystemet så kan det ofta hända att det blir en bubbla som hindrar cirkulationen, det gör att du inte får värme i kupén och överhettad motor. Den kan om det vill sig illa koka. Saab har elektrisk fläkt till kylaren så det är den du hör fortsätter snurra när du stänger av motorn.

Du bör kolla nivån på kylarvätska och fylla på. Jag vet inte om de här systemen behöver luftas så kolla det. Förhoppningsvis räcker detta för att lösa problemet.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 december 2011 · 6 170 Inlägg

Hur förvaras bilen på nätterna ??

Står den ute i kylan ?

Kollat frostskyddet ordentligt ?


Min gissning är att problemen med varm motor har att göra med  isproppar i kylsystemet, ingen cirkulation = skållad motor...

Och nej, det löser inte alltid sig själv när man kör bilen varm, det kan ta ett par timmars körning innan en riktigt elak propp smälter om det är helt stopp.

Senast redigerat av TBOC_Razor (6 december 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Popis1991
6 december 2011 · 36 Inlägg

Bilen står ute på nätterna, ute i kylan då asså.
Frostskyddet? är lite oteknisk av mig så vet inte vad/vart forstskyddet är...

hmm åkte till norrköping häromdagen vilket tog 2 timmar, plus att jag körde runt där och det hjälpte inget.

hmmm kan jag lösa det med att lufta skiten själv? Får man instruktioner så kanske ja klarar de tongue

Bimmerman
6 december 2011 · 217 Inlägg

Med frostskyddet menar han alltså glykolen, kolla så du har tillräckligt med glykol annars fryser kylarvätskan. Köp en glykolmätare och kolla. Men om du bor i stockholm så har det ju inte varit så värst kallt senaste tiden, men det är klart har nån snålat väldigt mycket så. Annars kan det ju vara termostaten som gett upp i stängt läge.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 december 2011 · 6 170 Inlägg

Bimmerman skrev:
Med frostskyddet menar han alltså glykolen, kolla så du har tillräckligt med glykol annars fryser kylarvätskan. Köp en glykolmätare och kolla. Men om du bor i stockholm så har det ju inte varit så värst kallt senaste tiden, men det är klart har nån snålat väldigt mycket så. Annars kan det ju vara termostaten som gett upp i stängt läge.

Det finns helt ärligt folk som tror att man kan köra på rent kranvatten hela vintern.... inte för att det är så rent men iaf...

Och sätter en sån propp sig så är det inte ens säkert att den löser sig själv av vanlig körning.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Bimmerman
6 december 2011 · 217 Inlägg

Hörredu stockholm har faktiskt vatten i världsklass! (skämt åsido, har jobbat på stockholm vatten tongue) Tänkte mest på att proppen inte borde ha uppkommit ännu, vi har knappt haft minus förräns typ idag, lät som om han hade haft problemet ett tag.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 december 2011 · 6 170 Inlägg

Bimmerman skrev:
Hörredu stockholm har faktiskt vatten i världsklass! (skämt åsido, har jobbat på stockholm vatten tongue) Tänkte mest på att proppen inte borde ha uppkommit ännu, vi har knappt haft minus förräns typ idag, lät som om han hade haft problemet ett tag.

Jo jag vet, här kom första snön natten till idag tongue

Men många gör allt man ska göra innan vintern, byta till vinterdäck, byta olja, tvätta av gammal skit från bilen så det inte rostar under vintern osv men glömmer totalt att kontrollera frostskyddet...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Bimmerman
6 december 2011 · 217 Inlägg

Men iaf jag tippar på luft och/eller termostaten. Vet inte hur man luftar på din men jag har ju en fiffig luftskruv på expansionskärlet, razor kanske vet bättre hur det är på saab. Kom ihåg att lufta med värmen på max så kranarna öppnar ordentligt till värmepaketet och kör länge med koll på temp och vattennivå.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 december 2011 · 6 170 Inlägg

Man luftar en 9-5:a genom att skruva av locket till kylarbehållaren och köra motorn på tomgång en stund. Och som sagt, ac av och full värme/fullt blås på fläkten.

Dvs tryck på econ så går bara fläkten och sen upp på HI...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang