Sälja bilen och köpa tillbaka för att slippa försäkringen?

Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2012 · 1 700 Inlägg

Kan man göra det eller är det någon som kommer att bli förbannad? Jag har en försäkring på bilen nu, men det är rena ockerpremien, och jag har fått fatt i en annan premie som är 40% billigare men är helförsäkring istället för halv.

Så återigen, kan jag skriva över bilen till t.ex. farsan under ett par dagar, och sedan skriva tillbaka till mig, utan att mitt nuvarande försäkringsbolag får cp-ryck?

Man kan ju alltid hitta på vettiga ursäkter, men det vore ju mindre kul om det skulle bli rättsliga åtgärder...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Stefan85
9 januari 2012 · 10 Inlägg

Du vill alltså byta bolag? Vad sa nuvarande bolag när du berättade om konkurrentens pris? Brukar annars vara tillmötesgående om det finns en motsvarande eller bättre försäkring så mycket billigare hos annat bolag.

Mvh Stefan

henke_99 Offroad Racing
9 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Kan du inte bara säga upp nuvarande försäkringen o sen ringa nya bolaget?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2012 · 1 700 Inlägg

henke_99 skrev:
Kan du inte bara säga upp nuvarande försäkringen o sen ringa nya bolaget?

Nej de är väl de man inte kan? Kan väl avslöja att det är trygghansa och jag betalar månadsvis, men jag tror inte det går att säga upp hur som helst om man väl tecknat försäkringen...?

Försökte säga upp försäkringen på hojen för ett tag sedan efter motorras, men de gick inte. Då var det helårsförsäkring och allt betalt förvisso...

Du vill alltså byta bolag? Vad sa nuvarande bolag när du berättade om konkurrentens pris? Brukar annars vara tillmötesgående om det finns en motsvarande eller bättre försäkring så mycket billigare hos annat bolag.

Mvh Stefan

Jo jag har tänkt på det. Det som gör att jag tvekar är att om jag nu ringer och snackar med dem och de tvärvägrar, så verkar det ju extra misstänkt om jag nu genomför den här operationen...

Men jag tror ändå inte snålhansa skulle göra någon så stor ändring. Nuvarande 1100/ mån halvförsäkring, volvia som jag kollade på: 800/ mån hel, 700/ mån hel + djursjälvriskeliminering om det går att utnyttja "nice price" ( bilen ska vara 12 år, bilen i fråga är en 00:a och det är ju 2012 nu så.... )

700 hel, eller 800 också för den delen, är ju rena drömmen jämfört med den jag har nu....

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
henke_99 Offroad Racing
9 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Ditt nuvarande försäkringsbolag kommer ju inte se att du köper tillbaka bilen om du försäkrar i ett annat bolag. Finns väl för övrigt inget som säger att man inte får sälja en bil o sen ångra sig efter ett par dagar o köpa tillbaka den igen.

Edit: jag kan inte heller se varför man inte skulle kunna byta bolag som man vill, det är ju ingen bindningstid på försäkringar.

Senast redigerat av henke_99 (9 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2012 · 14 007 Inlägg

henke_99 skrev:
Kan du inte bara säga upp nuvarande försäkringen o sen ringa nya bolaget?

Man kan nog inte göra så, jag tror att man är bunden till huvudförfallodagaen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
motorraZ
9 januari 2012 · 578 Inlägg

Försäkringsbolagen brukar väl vara schyssta och kunna säga upp de gamla åt en om man vill? smile

xXSammy
9 januari 2012 · 6 566 Inlägg

Säg att du ska ställa av bilen, sen fixar du annan försäkring från annat bolag

Magiic

De/Dem
Ljepone * Studerande *
9 januari 2012 · 563 Inlägg

Om du tycker att det är jobbigt kan du bara ställa av fordonet ikväll (försäkringen uppsagd) & ställa på fordonet imorgon (Ringa F.bolaget som du vill byta till).


Transportstyrelsen.se

Senast redigerat av Ljepone (9 januari 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2012 · 14 007 Inlägg

motorraZ skrev:
Försäkringsbolagen brukar väl vara schyssta och kunna säga upp de gamla åt en om man vill? smile

Det är nog ändå huvudförfallodagen som gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2012 · 14 007 Inlägg

Ljepone skrev:
Om du tycker att det är jobbigt kan du bara ställa av fordonet ikväll (försäkringen uppsagd) & ställa på fordonet imorgon (Ringa F.bolaget du vill byta till).


Transportstyrelsen.se

Jag tror inte det är så enkelt. Jag vill inte vara negativ men när jag bytt bolag har ändringarna trätt i kraft just vid huvudförfallodagen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
motorraZ
9 januari 2012 · 578 Inlägg

Vettemannen skrev:

motorraZ skrev:
Försäkringsbolagen brukar väl vara schyssta och kunna säga upp de gamla åt en om man vill? smile

Det är nog ändå huvudförfallodagen som gäller.

/Benny

okej smile Mor som fixar detta åt mig då hon står på bilarna fortfarande hehe smile

Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2012 · 1 700 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ljepone skrev:
Om du tycker att det är jobbigt kan du bara ställa av fordonet ikväll (försäkringen uppsagd) & ställa på fordonet imorgon (Ringa F.bolaget du vill byta till).


Transportstyrelsen.se

Jag tror inte det är så enkelt. Jag vill inte vara negativ men när jag bytt bolag har ändringarna trätt i kraft just vid huvudförfallodagen.

/Benny

Ja precis. Om man ställer av bilen "pausas" ju bara försäkringen, man får tillbaka pengar för den perioden, och så fort man ställer på så tickar försäkringen igen.

Ditt nuvarande försäkringsbolag kommer ju inte se att du köper tillbaka bilen om du försäkrar i ett annat bolag. Finns väl för övrigt inget som säger att man inte får sälja en bil o sen ångra sig efter ett par dagar o köpa tillbaka den igen.

Edit: jag kan inte heller se varför man inte skulle kunna byta bolag som man vill, det är ju ingen bindningstid på försäkringar.

Nä jag får väl gå efter det om det inte går att säga upp försäkringen rakt upp och ner. Får övertala farsan bara ^^

Blir lite lull lull med försäkring i halvlek där, men det borde inte vara något problem.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
kyngas Varvstopparn
9 januari 2012 · 460 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ja precis. Om man ställer av bilen "pausas" ju bara försäkringen, man får tillbaka pengar för den perioden, och så fort man ställer på så tickar försäkringen igen. .

den pausas ja om du inte hör av dig till bolaget och säger att du inte ska ha nån försäkring nå mer.
Så brukar  göra ,och de funkar för mig  iallafall tongue

Senast redigerat av kyngas (9 januari 2012)

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2012 · 1 700 Inlägg

kyngas skrev:
Ja precis. Om man ställer av bilen "pausas" ju bara försäkringen, man får tillbaka pengar för den perioden, och så fort man ställer på så tickar försäkringen igen.

den pausas ja om du inte hör av dig till bolaget och säger att du inte ska ha nån försäkring nå mer.
Så brukar  göra ,och de funkar för mig  iallafall tongue

Jaha, så du ställer av och ringer och säger att du vill säga upp?

Får testa det då kanske...

I alla fall, tack för alla svar hittills!!

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
kyngas Varvstopparn
9 januari 2012 · 460 Inlägg

Bensinskallen skrev:

kyngas skrev:
Ja precis. Om man ställer av bilen "pausas" ju bara försäkringen, man får tillbaka pengar för den perioden, och så fort man ställer på så tickar försäkringen igen.

den pausas ja om du inte hör av dig till bolaget och säger att du inte ska ha nån försäkring nå mer.
Så brukar  göra ,och de funkar för mig  iallafall tongue

Jaha, så du ställer av och ringer och säger att du vill säga upp?

Får testa det då kanske...

I alla fall, tack för alla svar hittills!!

japp,har gjort så ett antal gånger när bilarna har pajat.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2012 · 14 007 Inlägg

Bensinskallen skrev:

kyngas skrev:
Ja precis. Om man ställer av bilen "pausas" ju bara försäkringen, man får tillbaka pengar för den perioden, och så fort man ställer på så tickar försäkringen igen.

den pausas ja om du inte hör av dig till bolaget och säger att du inte ska ha nån försäkring nå mer.
Så brukar  göra ,och de funkar för mig  iallafall tongue

Jaha, så du ställer av och ringer och säger att du vill säga upp?

Får testa det då kanske...

I alla fall, tack för alla svar hittills!!

Ja, du får testa och hoppas det funkar!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KHRacing
9 januari 2012 ·

Vettemannen skrev:

Ljepone skrev:
Om du tycker att det är jobbigt kan du bara ställa av fordonet ikväll (försäkringen uppsagd) & ställa på fordonet imorgon (Ringa F.bolaget du vill byta till).


Transportstyrelsen.se

Jag tror inte det är så enkelt. Jag vill inte vara negativ men när jag bytt bolag har ändringarna trätt i kraft just vid huvudförfallodagen.

/Benny

Ställ av bilen o meddela ditt f-bolag att du inte vill ha garageförsäkrning - saken klar.

ställ på bilen nåndag senare o försäkra via annat bolag - saken klar :-)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Om du nu har försäkringen per månad så teckna försäkring från den 1/2-12 på det nya bolaget och ring till det gamla och säg att från och med den första februari så är du inte längre kund hos dom pga deras ockerpriser.

Klart...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
jimmzzan
9 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Jag betalar månadsvis, och det är bara o ringa in/ställa av bilen så är jag har jag ingen försäkring längre.
Och om du har årsvis så får du ju tillbaka det du har betalat utav resterande pengar!
Ring in imorgon o säg upp försäkringen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang