Bärarms bussning Saab 9-5 Aero

funkyp
19 mars 2012 · 118 Inlägg

Hej jag äger en Saab 9-5 modellår 2000 som  det är dags att byta bärarms bussningarna på. Jag är ingen expert på att mecka och har därför några frågor som jag verkligen behöver svar på!
Jag hade tänkt att använda mig av Powerflex eller liknande och ringde då först Forza och sedan Maptun för lite rådgiving om hur man byter dessa till nya. Forza hade ingen bra guide men kundservicen på Maptun var vänlig att försöka hjälpa mig med de kunskaper de har. Han menade att man kunde använda en tigersåg för att demontera den, dock förstod jag inte hur och var, vet någon av er det?
Sedan undrar jag, eftersom det står på Forza att man inte behöver demontera bärarmen, hur man enklast ersätter den gamla orginal bussningen med en Powerflex.
Sist men inte minst, har ni några tips på olika sätt att demontera/montera bussningar då jag inte har tillgång till en press.
Tack i förhand för både tålamod mot en nybörjare samt hjälpen!!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Vilken bussning är det då ??

Är det den stora bak så lossar du bara armen så att du kommer åt den bussningen och sen gör du precis som dom sa, sågar sönder originalet med tigersåg eller bågfil om du inte har tigersåg och sen rensar du ur resterna av gamla bussningen.

Att sätta i den nya PF-bussningen är skitenkelt då det bara är två halvor från var sitt håll och sen en stålhylsa genom halvorna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
funkyp
19 mars 2012 · 118 Inlägg

Okej men vart sågar du? Det förstod jag inte när kundservicen på maptun förklarade hur jag skulle gå till väga.
Det är ingen skrothög, den är världens vackraste skapelse;)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Du sågar innifrån den gamla bussningen, innifrån och ut till kanten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
funkyp
20 mars 2012 · 118 Inlägg

Okej. Bockar och tackar:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang