SRS/airbag-lampa lyser. Vad göra?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 17 376 Inlägg

Samla alla frågor om det här. Eftersom Bilprovningen numera kolla den så blir det många trådar om "samma sak"

SRS måste tända sig och släcka sig på bilbesiktningen. Ta ur lampan fungerar inte alltså! Många kollar dessutom att den tänder sig och startar bilen först då den slocknar. Fuska ihop det kan fungerar men inte alltid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
28 april 2012 · 1 938 Inlägg

Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 17 376 Inlägg

Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
28 april 2012 · 1 938 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Förstår inte riktigt dilemmat? Du ser vilka lampor som beter sig som abs-lampan, paralellkoppla som sagt?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 17 376 Inlägg

Glesmark skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:
Parallelkoppla skiten med typ motorlampan eller abs-lampan eller lambda-lampan eller nått om du vill fuska genom det, det kan dom inte se såvida dom inte plockar ner allt, det tror jag inte dom orkar.

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Förstår inte riktigt dilemmat? Du ser vilka lampor som beter sig som abs-lampan, paralellkoppla som sagt?!

Släcker sig SRS exakt samtidigt som ABS eller oljetryck eller vad-som-helst blir det  ombes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RD_87 Skrotsamlare
28 april 2012 · 4 031 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Jag var och besade min Rover förra veckan. Hon kollade att SRS släckte sig innan start. Detta gäller Stenungsund. Frågade även efteråt hur "man kollar" och svaret var det samma...

Förstår inte riktigt dilemmat? Du ser vilka lampor som beter sig som abs-lampan, paralellkoppla som sagt?!

Släcker sig SRS exakt samtidigt som ABS eller oljetryck eller vad-som-helst blir det  ombes.

Den släcker sig ju ofta samtidigt som t.ex ABS? ca 5 sek efter start.
För att fuska ihop detta så kan jag tänka mig att ett 10sek fördröjningsrelä kan fixa detta med lite tänkande.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
kiorf
28 april 2012 · 199 Inlägg

Har en Saab 9000 t16 cse -93 som srs lampan lyser konstant/ blinkar under körning, hur felsöker jag detta?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 17 376 Inlägg

RD_87 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:

Förstår inte riktigt dilemmat? Du ser vilka lampor som beter sig som abs-lampan, paralellkoppla som sagt?!

Släcker sig SRS exakt samtidigt som ABS eller oljetryck eller vad-som-helst blir det  ombes.

Den släcker sig ju ofta samtidigt som t.ex ABS? ca 5 sek efter start.
För att fuska ihop detta så kan jag tänka mig att ett 10sek fördröjningsrelä kan fixa detta med lite tänkande.

Är man riktigt inne på att fixa det med fusk så är en timer ett bra alternativ. Även en fjärrstyrd 12V strömbrytare som man har i fickan... Tror inte många bilprovaranläggningar har läget klart för sig så koppla med en annan lampa har nog hög "passera-potetional" på sig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RD_87 Skrotsamlare
29 april 2012 · 4 031 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

RD_87 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Släcker sig SRS exakt samtidigt som ABS eller oljetryck eller vad-som-helst blir det  ombes.

Den släcker sig ju ofta samtidigt som t.ex ABS? ca 5 sek efter start.
För att fuska ihop detta så kan jag tänka mig att ett 10sek fördröjningsrelä kan fixa detta med lite tänkande.

Är man riktigt inne på att fixa det med fusk så är en timer ett bra alternativ. Även en fjärrstyrd 12V strömbrytare som man har i fickan... Tror inte många bilprovaranläggningar har läget klart för sig så koppla med en annan lampa har nog hög "passera-potetional" på sig?

Detta skiter jag ju i egentligen, har aldrig haft nån luftkudde & lär inte skaffa någon om jag inte måste. Men som vanligt kan vi anta att bilprovningens ordning varierar beroende på när, var, hur e.t.c.
Som sagt, om man vill fuska är nog 10-sek relä, fjärr eller ihop med abs bra förslag.
Relä går att finna t.ex här http://www.vehicle-wiring-products.eu/V … mepage.php
Fjärrkontroller finns ju lite överallt t.ex dalhems men då kan det väl bli lite onödigt dyrt.
Jag vet inte men första anhalten bör väl vara en prisförfrågan hos närmaste märkesverkstad, dessa lampor börjar ju ofta lysa på tidsintervall, m.a.o så borde de gå att släcka rakt av?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
sjogren75
1 maj 2012 · 6 Inlägg

Har jag fattat det rätt så har man tagit bort ratten som har airbag i så fall har tillexempel volvo en attrapp som kan monteras på k-stycket till airbagen så att srs styrdonet tror att srs:n funkar ett himla enkelt knep om man t.e.x vill ha sportratt och attrappen kostar ca 200kr kan kolla vad den har för artikelnr om intresse finns.
Den kan även monteras i bältessträckare och alla airbags i bilen det enda man behöver göra är att skära bort kodningen på k-stycket.

Porsche 944s2 cab "s2cab" (1990)
ToughLuck
6 maj 2012 · 101 Inlägg

Hejsan

Har en saab 9000 cse -97 och måste byta styrdonet till SRS pga att bilen var krockad och löst kuddarna. Nu är frågan, var sitter styrdonet och vad står det på? Har försökt kolla på bildensbasen osv efter nummet men hittar inget vettigt. Nån som gjort samma ingrepp? Mycket tacksam för lite vägledning.

Mvh

Vettew LIVSNJUTARE
7 maj 2012 · 37 Inlägg

på volvo s70 så lyser ju srs lampan kanske upp emot 5 sekunder efter man vridit på nyckeln. men det är nog först i år som jag faktiskt noterat att dom väntar tills den slocknat innan dom startar bilen. tidigare så fick ingen lampa lysa och då plockade man bort den glödlampan utan gnäll.

Tagg3N Konsult
7 maj 2012 · 1 247 Inlägg

ToughLuck skrev:
Hejsan

Har en saab 9000 cse -97 och måste byta styrdonet till SRS pga att bilen var krockad och löst kuddarna. Nu är frågan, var sitter styrdonet och vad står det på? Har försökt kolla på bildensbasen osv efter nummet men hittar inget vettigt. Nån som gjort samma ingrepp? Mycket tacksam för lite vägledning.

Mvh

Om jag inte missminner mig så sitter styrdonet mellan stolarna fram. Där sitter även en givare/sensor för SRS.

Senast redigerat av Tagg3N (7 maj 2012)

Funkiee Saab älskare!
7 maj 2012 · 4 597 Inlägg

ToughLuck skrev:
Hejsan

Har en saab 9000 cse -97 och måste byta styrdonet till SRS pga att bilen var krockad och löst kuddarna. Nu är frågan, var sitter styrdonet och vad står det på? Har försökt kolla på bildensbasen osv efter nummet men hittar inget vettigt. Nån som gjort samma ingrepp? Mycket tacksam för lite vägledning.

Mvh

Den sitter under instrumentpanelen på golvet, ta loss höger eller vänter tygdel under panelen så ser du ett styrdon där!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

Om lampan lyser för:

ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)

Ny föreskrift från Transportstyrelsen - kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:



Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

har suttit just nu i 1.5 timme i telefonkö för just detta problem..återkommer när dom orka svara!

fick en 2a på min

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Funkiee Saab älskare!
7 maj 2012 · 4 597 Inlägg

masseT5R skrev:
har suttit just nu i 1.5 timme i telefonkö för just detta problem..återkommer när dom orka svara!

fick en 2a på min

Ja, nu mer kollar bilprovningen om srs lampan lyser/blinkar, gör den det är det fel i SRS systemet vilket resulterar i en 2a? vad ska du fråga dom?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
WIPA
7 maj 2012 · 820 Inlägg

att min lampa lyser för att jag har tagit bort airbagen på passagerarsidan, har en barnstol där, och då måste man ta bort bomben på äldre bilar.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Mangisen
7 maj 2012 · 1 034 Inlägg

masseT5R skrev:
att min lampa lyser för att jag har tagit bort airbagen på passagerarsidan, har en barnstol där, och då måste man ta bort bomben på äldre bilar.

Då förstår jag ditt argument, men att folk åker runt med airbag som inte funkar låter helt vansinnigt, kanske kan vara bra att ha om man nu skulle krocka?

gamlingen
7 maj 2012 · 5 198 Inlägg

Vettew skrev:
på volvo s70 så lyser ju srs lampan kanske upp emot 5 sekunder efter man vridit på nyckeln. men det är nog först i år som jag faktiskt noterat att dom väntar tills den slocknat innan dom startar bilen. tidigare så fick ingen lampa lysa och då plockade man bort den glödlampan utan gnäll.

Det är först från Februari i år som den inte får lysa.. SRS/Airbag lampan kolla dom inte tidigare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang