Spänna handbroms, Skoda Fabia 1.6 Elegance

Kim_J
2 juli 2012 · 12 Inlägg

Hej alla glada, hoppas kunna få lite hjälp av er...

Jag bytte idag bromsar (skivor och belägg) runt om på en bekants Skoda Fabia 1.6 Elegance -07a...
Inga konstigheter egentligen, men ack så fel jag hade...

Bak sitter det skivor och ok, och i oket sitter även handbromsen.

Bytte skivorna och klossarna bak efter galet mycket jobb med att pressa in kolvarna.
Fick lossa oken för att kunna sätta oken i hydrulpressen för att få in kolvarna.

Väl monterat igen så var det bara luftning kvar och detta gick smidigt och fint.

MEN, nu mina vänner, nu kommer vi fram till problemet, handbromsen tar inte alls!, och spaken går att dra hela vägen upp.
Har bytt väldigt mycket bromsar i mina dagar men aldrig pillat med bromsok som har handbromsen inbyggd.

Var/är väldigt konfunderad och funderade ett tag på om jag sabbat oken i och med att jag fick pressa in kolvarna med galet mycket tryck...
Men bromsarna fungerar alldeles utmärkt om man bromsar på pedalen i bilen men handbromsen tar inte alls...

Funderade lite på detta med självjustering och misstänker att det kanske är något sådan på denna bil...

Vad jag gjorde i alla fall var att jag spände "spaken" jävul inne i bilen efter att ha brottat bort halva inredningen,
dock utan resultat...
Jag står alltså helt utan bromsverkan på handbromsen nu.

Och vad jag kan se när jag drar spaken inne i bilen är att vajern åtminstone på ena sidan bak drar åt mackapären bak i oket men har ändå ingen bromsverkan...
På andra oket är mackapären som dras i med vajern lite halvslapp...

Är det någon som bytt och justerat på en Skoda Fabia bak och skulle vilja ge en detaljerad beskrivning på hur detta fungerar så skulle jag bli väldigt väldigt tacksam!

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar Kim

bronco_z
3 juli 2012 · 604 Inlägg

Tryck ut kolvarna med pedalen och kolla att du har bromsverkan. Kolla hävarmarna som skall vara i sitt bakersta läge annars är det nått puck som justerat vajrarna smile . Dra i hävarmarna och hjulet skall bromsa, om inte åk och köp nya ok. Samtidigt köp ett kolvverktyg så du kan byta i framtiden utan att pressa sönder oken i hydraulpressen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
te_wik Forummoderator
3 juli 2012 · 12 813 Inlägg

Du ska skruva in kolvarna, medsols...

Sen måste du justera kolven vid montering så du har ungefär 0.5mm spel mellan belägg och skiva på varje sida om skivan. Annars har inte handbromsens självjustering någon chans att fungera tillfredsställande.

Att du tvingat in kolven gör nog inte saken bättre, troligen har du tagit sönder handbromsmekanismen inne i oken.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dawwe ...has left the building...
3 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Låter som om du får skaffa andra/nya ok...Gjorde nästan samma tabbe för många år sen när jag bytte belägg bak första gången på en VW med skivor, men som tur va såg jag att kolven hade "2 hål för att kunna skruvas" i tid, så jag skruvade tillbaka de, lätt o smidigt. Innan hade jag försökt att trycka tillbaka de med en stor polygrip, gick INTE. Tur jag inte tog i mer utan kollade en gång till, o andra sidan borde jag förstått att de skall skruvas tillbaka då handbromsfunktionen var/är integrerad i oket...

Senast redigerat av dawwe (3 juli 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kim_J
6 juli 2012 · 12 Inlägg

Tackar för alla era svar!

"Felet" är i alla fall fixat nu.
Gjorde ju generaltabben när jag pressade in kolvarna, men har man mest bara skruvat gammla volvos så kan det gå så här...

Fick beställt två "nya" ok på bildelsbasen och nu fungerar det finfint.

Tack för att ni tog er tid att svara!
Med vänliga hälsningar Kim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang