Demotera växellåda Saab 900 -96

zappen999
2 juli 2012 · 467 Inlägg

Tjenare. Hjälper en polare att byta koppling på hans Saab. Motorn hänger i ett motor-ok och subframen är nerplockad. Höger och vänster drivaxel är nerplockade likaså.(inte den mellanliggande axeln till höger hjul). Har lossat på bultarna runt lådan.

Har skruvat i en bult litegrann i framkant på lådan och slagit på bulten för att klyva lådan från motorn. Fram gick det bra, fått isär det ett par millimeter. I bakkant när jag gör likadant så är det helstumt. Händer ingenting. Har jag missat nåt? Ska jag ta bort den mellanliggande axeln?(hur?), eller har jag missat någon dold bult? Vad är knepet?

Tack på förhand

Volvo 740 (1989)
Glenn9K Montör
6 juli 2012 · 664 Inlägg

Jag sket helt och hållet i höger drivaxel och "förlängningen" mellan den och lådan. Antar att ni "ploppade ur" vänster drivaxel bara, utan att lossa de 3 bultarna runtom som håller packbox osv? Höger går att göra precis likadant liksom. Den ploppar ur när man lirkar loss lådan. Jag och en polare lyckades göra så i alla fall.

Släpp på alla bultar du ser, även de som håller startmotorn. Ner med subframe och slacka på slangar och sladdar så du kan sänka ner motorn en bra bit på vänstersidan. Vissa bultar som håller lådan kan vara svåra att se. Kolla allt 500 gånger så du inte missat någon.

Tag loss innerskärm osv i vänster hjulhus.

Glöm inte kopplingswire/rör, backsensor, och växellänkage.

När allt det är loss (och vänster drivaxel då) så _BÖR_ det "bara" vara att dra/lirka loss lådan, från både motor och höger drivaxel samtidigt. Kan sitta jävligt hårt, kommer inte riktigt ihåg.

Sådär gjorde jag för ett par månader sedan på min Talladega (mitt första lådbyte på NG900) och det gick bra efter många svordomar.

Hoppas detta var till någon hjälp.

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
zappen999
7 juli 2012 · 467 Inlägg

Tack för svaret, har redan fått ner lådan efter lite tänk. Var tvungen att ta bort stödlagrets fäste (generatorns nedre fäste) till den mellanliggande axeln. Efter det gick allt som på räls.

Till er som ska göra detta eller håller på: Ta det lugnt och kolla hur allt sitter. En Haynes bok är att föredra.

Volvo 740 (1989)
Glenn9K Montör
7 juli 2012 · 664 Inlägg

zappen999 skrev:
Tack för svaret, har redan fått ner lådan efter lite tänk. Var tvungen att ta bort stödlagrets fäste (generatorns nedre fäste) till den mellanliggande axeln. Efter det gick allt som på räls.

Till er som ska göra detta eller håller på: Ta det lugnt och kolla hur allt sitter. En Haynes bok är att föredra.

Ofan. Jag klarade mig utan att göra det faktiskt, men det lär ju gå enklare om man gör så ja.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang