Ryckig gång Nissan Primera -01

JonasSundahl
7 juli 2012 · 234 Inlägg

Blir inte klok på detta och ber om hjälp från alla bilfantaster.
Det började med att generatorn inte laddade ordentligt utan låg på 12.4V mätt på generatorn med motor igång.
Jag felsökte generatorn eftersom bilen gick ryckigt och motorlampan, eller om det är service lampan, tändes ibland när jag startade den. Jag har ingen manual tyvärr.

Jag trodde det skulle hjälpa att byta generatorn men ack så fel jag hade! sad
Nu lyser lampan hela tiden och bilen rycker vid 2500rpm. Dock inte hela tiden utan den rycker när jag startar bilen kall. När jag kört en stund (3min) så rättar det till sig och bilen går som den ska även att lampan lyser. Men efter ytterligare några minuters körning (ca 5min) så börjar den spöka igen!! Dessutom hoppar varvräknaren upp och ner både vid tomgång och vid drift när den spökar. Alltså inte den korta stund emellan när den går som den ska.


Nya generatorn laddar som den ska och batteriet är felsökt och fungerar. Jag har bytt tändstift, luftfilter, oljefilter, olja, bränslefilter. Jag har sprayat med startgas för att lokalisera tjuvluft men ingenting. Jag felsökte med obd2 som visade på vevaxelgivaren så den är också bytt fast fortfarande samma frustrerande fel. Avgassystemet läckte så det lagade jag utifall att lambdasonden spökar pga det men inte heller det hjälpte. Lmm kopplade jag ur för att se om den gick sämre utan den och det gjorde den så den är det inte heller. Tidigare ägaren har även bytt denna innan jag fick den så inte särskillt troligt att det är den. Även Lambdan bytte tidigare ägaren innan jag köpte den.

Nu blir jag snart knäpp om jag inte hittar felet snart så snällla hjäääälp! smile

Mvh Jonas

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!
JonasSundahl
10 juli 2012 · 234 Inlägg

Är det verkligen ingen som har en minsta aning? en liten gissning? Ska prova att rengöra kontakten idag till vevaxelpositionsgivaren. Det kanske är kontakten som är dålig och därför som felsökningen visar på givaren.

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!
grubbling
9 mars 2014 · 1 Inlägg

Hej   jonas   vad var felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang