Motorhuv fastnat HJÄLP!

Walle14
21 juli 2012 · 13 Inlägg

Tja har en volvo 740-86 och idag när jag stängde huven så slog den bara igen på ena sidan och när jag försökte dra i motorhuv vajjern idag inne i bilen så var den helt slapp så de gick inte heller o få upp den så har ni nå tips för att få upp motorhuven eller iaf så man kan öppna låset i huven på nått sätt? smile

AKQJ10
21 juli 2012 · 91 Inlägg

Walle14 skrev:
Tja har en volvo 740-86 och idag när jag stängde huven så slog den bara igen på ena sidan och när jag försökte dra i motorhuv vajjern idag inne i bilen så var den helt slapp så de gick inte heller o få upp den så har ni nå tips för att få upp motorhuven eller iaf så man kan öppna låset i huven på nått sätt? smile

Gör så den blir helt stängd. dvs tryck till den lite och dra i vajern igen smile vips det fungerar!

Volvo V40 "Clagn" (2000)
Walle14
21 juli 2012 · 13 Inlägg

Har försökt trycka ner på huven till och med sitta på den men funkar inte!

AKQJ10
21 juli 2012 · 91 Inlägg

Walle14 skrev:
Har försökt trycka ner på huven till och med sitta på den men funkar inte!

Konstigt. Du får göra "inbrott" genom grillen

Volvo V40 "Clagn" (2000)
Rosenqvist
21 juli 2012 · 147 Inlägg

köp en annan 740,,,

Audi S4
Rosenqvist
21 juli 2012 · 147 Inlägg

Eller få en. wink

Audi S4
karloe
21 juli 2012 · 1 Inlägg

Vet inte om jag har samma problem som du, men vi måste vara två för att öppna motorhuven på 740:n. En som drar i spaken, och samtidigt får person nr 2 öppna huven.

När jag varit ensam har jag fått sätta en pinne där den öppnat sig lite för att skapa lite spänning i öppningsmekanismen och sedan gå in i bilen och dra i spaken igen, då öppnar den sig på andra sidan.

gamlingen
21 juli 2012 · 5 198 Inlägg

vajen är ju slapp,,,,dvs troligen av

Walle14
21 juli 2012 · 13 Inlägg

Den är ju lös vajern eller man kan säga att den inte är lika tung o dra i som den brukar men man hör i motorhuven att den försöker få upp den fast de ändå inte går..

Senast redigerat av Walle14 (21 juli 2012)

Peter_5565
21 juli 2012 · 326 Inlägg

Inte för att det hjälper dig, men du glömde inte nåt verktyg eller så som kom i kläm?

Har nämligen varit med om det och då fick jag samma problem. Det är nog över 20år sen, så jag minns inte hur jag löste det tyvärr.

Walle14
21 juli 2012 · 13 Inlägg

Hmm kan hända men har försökt o kolla men har iaf inte hittat nått märkligt ändå.. när jag försöker stänga ena sidan som är öppen vill den inte stängas.. hmm

Evildan
21 juli 2012 ·

Walle14 skrev:
Hmm kan hända men har försökt o kolla men har iaf inte hittat nått märkligt ändå.. när jag försöker stänga ena sidan som är öppen vill den inte stängas.. hmm

går den öppna sidan att trycka ned utan problem eller verkar det som det är något som tar i?
går den att trycka ned utan problem med det ytterst lilla extra våld som behövs när den andra sidan är ihakad är det huvlåset som inte fungerar.
krävs det mkt våld är det kanske ngt som hamnat emellan.
att vajern känns slapp kan bero på att det ena låset fastnat i "öppet" läge och då drar inte låset tillbaka vajern till låst läge och då gör det extra slacket att den inte låser upp den stängda sidan.
pilla genom grillen är mitt råd, går (vill jag minnas) att komma åt vajern till den stängda sidan den vägen med lite tålamod och en bra ficklampa samt en lång skruvmejsel att trycka på hävarmen med så låset ska öppna.

4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
22 juli 2012 · 382 Inlägg

järnspett? en motorhuv kostar inte mycket till en 740

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
emil_92
22 juli 2012 · 460 Inlägg

det går att komma åt vajern underifrån med en pinne. min huv fastnade och jag ordnade de på det sättet! finns med i min projekttråd.. Lycka till!

Walle14
23 juli 2012 · 13 Inlägg

Tack för hjälpen alla! men fixade det till slut smile

AKQJ10
23 juli 2012 · 91 Inlägg

Walle14 skrev:
Tack för hjälpen alla! men fixade det till slut smile

smile

Volvo V40 "Clagn" (2000)
TommySvensson
31 maj 2016 · 5 Inlägg

hur löste du det? jag har ett liknande problem:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=314076

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang