Mitt bilbatteri går ner till 1.2V, varför?

bosabengt
30 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Har haft bilen stående fem dar. Innan det så startade jag den utan problem.
Har haft problem med att bilen är stendöd, men att bilen hoppar igång uttan tugg efter att jag tagit bort minuspolen.
Bilen är en 540 med v8.
Men jag tror den drar tjuvström ifrån någonstans lr så är det så att den lilla lampa vid automaten som drar ur batteriet.
Batteriet är ett RB 95 ah.

Nu laddar jag batteriet och det tar emot laddning och jag tror inte det kommer vara något problem att starta sen.

Men vad är fel?

Biljudsveteran sen 1984!
crescentcompact
30 juli 2012 · 280 Inlägg

Kolla om det går mycket ström mellan minuspolen och minuskabeln, om det gör det så får du plocka säkring för säkring för att se vad det är som drar strömmen från batteriet.

Låter för övrigt konstigt att du kan starta bilen utan minuspolen!?

/Fredrik

bosabengt
30 juli 2012 · 2 035 Inlägg

crescentcompact skrev:
Kolla om det går mycket ström mellan minuspolen och minuskabeln, om det gör det så får du plocka säkring för säkring för att se vad det är som drar strömmen från batteriet.

Låter för övrigt konstigt att du kan starta bilen utan minuspolen!?

/Fredrik

Kör jag bilen med jämna mellanrum klarar jag att starta varje gång utan problem. Men att något skulle dra ur batteriet ner till 1.2V fattar jag inte. Det skulle ju isf vara en kortis.

Menar självklart att jag efter tagit bort minuspolen sätter tillbaka den och kan då starta.

Tänker på om det kan vara nåt med immobilizern. Men fattar ändåså inte hur batteriet kan lämna 1.2V för att sedan kunna laddas upp till 14.4V och starta en v8???

Biljudsveteran sen 1984!
crescentcompact
30 juli 2012 · 280 Inlägg

Du har alltså 1,2 volt i batteriet, plockar bort minuspolen och sätter dit den igen, därefter har du 14,4 volt?

/Fredrik

bosabengt
30 juli 2012 · 2 035 Inlägg

crescentcompact skrev:
Du har alltså 1,2 volt i batteriet, plockar bort minuspolen och sätter dit den igen, därefter har du 14,4 volt?

/Fredrik

Nej nu håller jag på å laddar batteriet. Då detta har hänt innan så har jag inte mätt utan bara tagit bort minuspolen, satt tillbaka den efter en stund och startat.

Jag hade 1.2V i morse, efter en stunds väntande hade jag 2.5V ådå tog batteriet emot laddning.

Biljudsveteran sen 1984!
crescentcompact
30 juli 2012 · 280 Inlägg

Bäst är nog ändå att mäta efter tjuvström först, då kan du ju utesluta det iaf.

/Fredrik

bosabengt
30 juli 2012 · 2 035 Inlägg

crescentcompact skrev:
Bäst är nog ändå att mäta efter tjuvström först, då kan du ju utesluta det iaf.

/Fredrik

Vet inte hur man mäter tjuvström. Inte haft det innan.

Biljudsveteran sen 1984!
crescentcompact
30 juli 2012 · 280 Inlägg

Du behöver en multimeter vilket jag antar att du har. Lossa pluskabeln och mät mellan pluspolen och pluskabeln, tror att multimetern ska vara inställd på ampere.

/Fredrik

bosabengt
30 juli 2012 · 2 035 Inlägg

crescentcompact skrev:
Du behöver en multimeter vilket jag antar att du har. Lossa pluskabeln och mät mellan pluspolen och pluskabeln, tror att multimetern ska vara inställd på ampere.

/Fredrik

Japp jag har mutlimeter så får testa det du säger sen. smile

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
30 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Någon som kan svara på varför batteriet beter sig som det gör??

Biljudsveteran sen 1984!
ExtraKim Team dBAkuten!
30 juli 2012 · 3 263 Inlägg

Om det är nere på 1.2V så är det nog ganska så stendött.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Legwind
30 juli 2012 · 925 Inlägg

Om den inte drar tjuvström.. så är det nog kortsluten cell i batteriet...

Feel The Difference
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

ExtraKim skrev:
Om det är nere på 1.2V så är det nog ganska så stendött.

Ja det borde ju vara så men nu håller jag ju på å laddar batteriet vilket verkar funka finfint samt att om jag mäter nu så ligger det på 12 13V. Fast cellerna i batteriet borde ju vara stendöda, hur kan det då ta emot laddning??

Att batteriet säkerligen sjunger på absolut sista versen är nog sant. Men vi får se.
Batteriet borde ju hålla längre än 3år, är ju ändå ett banner.

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Legwind skrev:
Om den inte drar tjuvström.. så är det nog kortsluten cell i batteriet...

Sitter det 6 st 2voltsceller i ett batteri så borde ju fem utav dem vara kassa eftersom batteriet höll 1.2V efter 4 dars vila.

Ska ta bort laddningen idag å se om batteriet håller spänningen. isf vad är det för fel då?

Biljudsveteran sen 1984!
gamlingen
31 juli 2012 · 5 198 Inlägg

bosabengt skrev:

ExtraKim skrev:
Om det är nere på 1.2V så är det nog ganska så stendött.

Ja det borde ju vara så men nu håller jag ju på å laddar batteriet vilket verkar funka finfint samt att om jag mäter nu så ligger det på 12 13V. Fast cellerna i batteriet borde ju vara stendöda, hur kan det då ta emot laddning??

Att batteriet säkerligen sjunger på absolut sista versen är nog sant. Men vi får se.
Batteriet borde ju hålla längre än 3år, är ju ändå ett banner.

Som allt annat oavsett märke,,rätt va det är går det sönder

evilaudio
31 juli 2012 · 16 195 Inlägg

de batteriet är bara kasta...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

evilaudio skrev:
de batteriet är bara kasta...

Ja så är det nog sad
undra vad som gjort att det gått sönder, för hade samma problem med ett annat tudorbatteri. som inte är sönder. Trodde dock att det var sönder.

Hur kan batteriet ta emot laddning? Och nu hålla vilospänning på 12.6V utan laddare??

Biljudsveteran sen 1984!
evilaudio
31 juli 2012 · 16 195 Inlägg

de kan vara så att din diodbrygga i din generator e pajj..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bosabengt
31 juli 2012 · 2 035 Inlägg

evilaudio skrev:
de kan vara så att din diodbrygga i din generator e pajj..

Får nog läsa på om generatorn och dess delar.

För jag fattar inte hur en sliten diodbrygga eller regulator kan kortsluta batteriet. Ska tydligen inte heller finnas diodbrygga löst tongue

Biljudsveteran sen 1984!
TL_Lifestyle Tekniker
31 juli 2012 · 552 Inlägg

Om den dragit tjuvström så är det inte konstigt att batteriet är dött. Kontrollera det innan du spekulerar vidare.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang