Audi A6 1.8T -98. Lågt oljetryck(?) vid gaspådrag

figge88
1 oktober 2012 · 81 Inlägg

Hej!

Kan tänka mig att det finns många som suckar när det kommer upp en tråd om Audi och lågt oljetryck, verkar ju vara ett vanligt fel tongue

Men jag måste ändå rådfråga lite med den kompetens som finns här på Garaget.

Som sagt så gäller det en Audi A6 1.8T, osäker på om det är en -97 eller -98 men borde inte ha någon betydelse, som oljelampan börjar blinka när man gasar lite (2-3000 rpm). På tomgång verkar inte lampan blinka/tändas.

Har plockat ner oljetråget, och där såg det väldigt fint ut big_smile
Men gjorde rent i tråget och silen, satt tillbaka allt och fyllde på med ny olja samt diesel för att lösa upp ev. skit.
Lät motorn bli varm, tömde på olja/diesel-blandningen, i med ny olja, lät motorn bli varm, tömde igen och så tillslut i med ny olja.
Men fortfarande så börjar oljelampan att blinka när man gasar upp motorn lite från tomgången.

Själv börjar jag att bli osäker om det ens är något fel?!
Om det inte kan vara oljepumpen som inte orkar med att pumpa runt tillräcklig mängd olja vid högre varv än tomgång?

Syrran fick bilen om hon lovade att åtgärda felen som var och enligt uppgift så har bilen körts bra långt med denna blinkande oljelampa! mad
Provade att sätta in ett OBD-instrument men lyckades aldrig att få någon respons från bilen. Instrumentet får ström men kan aldrig få någon kommunikation, är det något speciellt med dessa bilar gällande OBDn?

Tack på förhand!
Fredrik

Senast redigerat av figge88 (1 oktober 2012)

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
KinazzZ
3 oktober 2012 · 235 Inlägg

provat byta oljetrycksgivare?

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
figge88
6 oktober 2012 · 81 Inlägg

KinazzZ skrev:
provat byta oljetrycksgivare?

Jaa jag tror det iaf tongue
Köpte en givare och bytte en som såg likadan ut, tänkte att det var lika bra när den ändå bara kostade några kronor.
Den satt lite högre upp på motorn, har för mig att det vara i närheten av oljefiltret?
Och gick bara in en kabel på den, kollade kontakten också, var lite kort kabel så det var svårt att se ordentligt, men kontakten såg inte ärgad ut eller så, utan borde vara bra kontakt...

Senast redigerat av figge88 (6 oktober 2012)

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
dawwe ...has left the building...
7 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Vag-Com är lite struligt att få fart på, hade samma problem när jag skulle läsa av felkoder på min Passat -96. Men efter lite trixande med ominstall av drivare, byte av portar osv så fick jag igång det hela. Har för mig att jag måste sätta USB-kabeln i en viss USB-kontakt för att det skall fungera.
Gällande oljetrycket så är min gissning den att den "sekundära" tryckgivaren är den som är på G, om det finns en sådan vilket det borde göra. När jag sålde min ena Passat så råkade köpare ut för att det gick hål på oljetrycksgivaren efter 2-3 månader, denna byttes men den varnade fortfarande för lågt oljetryck vid typ de varv du nämner. Det visade sig vara givaren för tryck vid högre varv som gett sig, denna byttes o bilen rullar än idag 1000 mil senare...

Senast redigerat av dawwe (7 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KinazzZ
7 oktober 2012 · 235 Inlägg

dawwe skrev:
Vag-Com är lite struligt att få fart på, hade samma problem när jag skulle läsa av felkoder på min Passat -96. Men efter lite trixande med ominstall av drivare, byte av portar osv så fick jag igång det hela. Har för mig att jag måste sätta USB-kabeln i en viss USB-kontakt för att det skall fungera.
Gällande oljetrycket så är min gissning den att den "sekundära" tryckgivaren är den som är på G, om det finns en sådan vilket det borde göra. När jag sålde min ena Passat så råkade köpare ut för att det gick hål på oljetrycksgivaren efter 2-3 månader, denna byttes men den varnade fortfarande för lågt oljetryck vid typ de varv du nämner. Det visade sig vara givaren för tryck vid högre varv som gett sig, denna byttes o bilen rullar än idag 1000 mil senare...

kan mycket väl vara så, min lilla erfarenhet av vag har lett mig till att det finns två givare (iaf på äldre bensin), en i toppen och en nära oljefiltret.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
it_mutt Avstängd
7 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

KinazzZ skrev:

dawwe skrev:
Vag-Com är lite struligt att få fart på, hade samma problem när jag skulle läsa av felkoder på min Passat -96. Men efter lite trixande med ominstall av drivare, byte av portar osv så fick jag igång det hela. Har för mig att jag måste sätta USB-kabeln i en viss USB-kontakt för att det skall fungera.
Gällande oljetrycket så är min gissning den att den "sekundära" tryckgivaren är den som är på G, om det finns en sådan vilket det borde göra. När jag sålde min ena Passat så råkade köpare ut för att det gick hål på oljetrycksgivaren efter 2-3 månader, denna byttes men den varnade fortfarande för lågt oljetryck vid typ de varv du nämner. Det visade sig vara givaren för tryck vid högre varv som gett sig, denna byttes o bilen rullar än idag 1000 mil senare...

kan mycket väl vara så, min lilla erfarenhet av vag har lett mig till att det finns två givare (iaf på äldre bensin), en i toppen och en nära oljefiltret.

Stämmer bra det och det gäller då c4 (möjligt det sitter på c5:an också, men det låter jag vara osagt, iaf inte hört om det strulet på c5:an). Och c4 är ju 97

Så...c4 eller c5? (Så jo, det har lite betydelse om det är en 97 eller 98, eller då snarare om det är en C4 eller c5)

Senast redigerat av it_mutt (7 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
figge88
7 oktober 2012 · 81 Inlägg

Okej!
Har fått veta nu att det är en -98 iaf. Däremot vet jag inte om det är C4 el. C5, men jag ska ta och kolla nästa helg om jag kan hitta en till givare. Och kostar den lika lite som den jag bytt så är det ju bara köpa och chansa att det är den som felar...

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
it_mutt Avstängd
7 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

figge88 skrev:
Okej!
Har fått veta nu att det är en -98 iaf. Däremot vet jag inte om det är C4 el. C5, men jag ska ta och kolla nästa helg om jag kan hitta en till givare. Och kostar den lika lite som den jag bytt så är det ju bara köpa och chansa att det är den som felar...

Vid närmare eftertanke kan jag inte ens minnas att C4:an fanns som 1.8T smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
figge88
11 oktober 2012 · 81 Inlägg

Har nu fått bilen testad med en apparat för VAG, och vilken överraskning, den kunde inte hitta något fel.
Då funderar jag på om den borde känt av ifall det var en givare som är dålig? (olje-lampan varnade medan instrumentet var inkopplat också)
Kan det vara någon vacuum-slang som gör att olje-lampan varnar?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
KinazzZ
11 oktober 2012 · 235 Inlägg

figge88 skrev:
Har nu fått bilen testad med en apparat för VAG, och vilken överraskning, den kunde inte hitta något fel.
Då funderar jag på om den borde känt av ifall det var en givare som är dålig? (olje-lampan varnade medan instrumentet var inkopplat också)
Kan det vara någon vacuum-slang som gör att olje-lampan varnar?

Har du kollat efter den andra givaren?
Vet inte om en såpass äldre bil sätter felkod på en oljetrycksgivare men skulle inte tro det iaf.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
figge88
11 oktober 2012 · 81 Inlägg

Har tyvärr inte varit vid bilen själv så har inte kollat efter andra givaren. Men imorgon så ska syster kolla med en Audi-försäljare och se ifall de har någon sådan givare på lager, om det nu är så att bilen ska ha en överhuvudtaget...

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
figge88
12 oktober 2012 · 81 Inlägg

Har nu kollat och det sitter inte en till givare.
Vad bör man gå vidare med nu?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
dawwe ...has left the building...
13 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

MÄT oljetrycket.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
figge88
21 oktober 2012 · 81 Inlägg

dawwe skrev:
MÄT oljetrycket.

Ok, ska försöka få tag i verktyg för att mäta det.
Någon som har koll på vad trycket ska/bör ligga på vid tomgång?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
KinazzZ
21 oktober 2012 · 235 Inlägg

Runt 2 bar är väl lagom. iaf 3 bar vid högre varvtal dvs vevaxel och oljepump går ju runt fortare. Har du kollat hur själva kabeln och kontaktstycket ser ut? om den är på väg att gå av kan de ju också bli så här eller dålig kontakt/ärg.

Annars kan man tänka sig att det "slirar" i själva pumpaxeln vid högre varvtal.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
figge88
21 oktober 2012 · 81 Inlägg

Okej!
Ja kabel och kontakt har jag kollat och såg inga fel där. I alla fall inte så långt jag såg på kabeln...
Tror mer att pumpen sitter igen eftersom jag nu också vet att oljelampan tänds även vid tomgång!!
Om den nu inte slirar hela tiden...

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
dawwe ...has left the building...
21 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Öh..Du plockade ner tråget o "det såg väldigt bra ut", glömde du kolla pick-upen? Slirande drev har jag aldrig hör talas om, än...

Edit: En oljepump består kort uttryckt av "2 kugghjul". Det drivande kughjulet har i regel en metallaxel som är presspassad, kanske till o med med en "kil". Att en sådan skulle slira håller jag för rätt osannolikt. Det kan eventuellt vara som så att pumpen är sliten, dvs för stort utrymme för kugghjulen (mja...). Eller så kan det vara som så att övertrycksventilen (ja det finns en sådan) har hängt sig i öppet läge eller halvöppet läge, tex pga av föroreningar på "ventilsätet" eller pga havererad/trött fjäder. Gissningar endast!!!

Senast redigerat av dawwe (21 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
figge88
21 oktober 2012 · 81 Inlägg

Jaa nä jag håller med om att "slirande"/slitna kuggar på pumpen känns osannolikt...
Och vad är pick-up i detta sammanhang?

När jag tog ner oljetråget så fanns det inga avlagringar att tala om i den och i silen fanns det endast lite i kanten, alltså inget märkvärdigt som jag kunde hitta...

Trötta fjädrar, är inte det något man borde höra?
Det är iaf inga ovanliga ljud, tickande t.ex, som jag kan uppfatta.

Senast redigerat av figge88 (21 oktober 2012)

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
dawwe ...has left the building...
21 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Sil=Pickup. Trött FJÄDER. Denna övertrycksventil sitter alltså någonstans i "smörjsystemet". I fallet med BMW sitter den i oljefilterhuset. Brukar även finnas en liknande ventil i oljefilter av "plåt", dvs blir det stopp i filtret så kan oljan passera, utan att filtreras. Kan vara som så att denna övertrycks ventil sitter i tråget på din bil, på en gammal Opel Ascona jag hade så ville jag öka oljetrycket genom att modda denna ventil "något", så jag skippade fjädern o satte dit en lagom lång stång som höll stålkulan stumt mot ventilsätet. Hade superbra oljetryck, i typ 2 min. Sen började jag varva lite, o japp det bara forsade ut olja från oljepumpen (extern pump så att säg på Ascona B). Första o enda gången jag "bättrat på" oljetrycket på konstgjord väg. Jag var bara 19 år o visste inte bättre*haha*

Senast redigerat av dawwe (21 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
22 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

figge88 skrev:
Jaa nä jag håller med om att "slirande"/slitna kuggar på pumpen känns osannolikt...
Och vad är pick-up i detta sammanhang?

När jag tog ner oljetråget så fanns det inga avlagringar att tala om i den och i silen fanns det endast lite i kanten, alltså inget märkvärdigt som jag kunde hitta...

Trötta fjädrar, är inte det något man borde höra?
Det är iaf inga ovanliga ljud, tickande t.ex, som jag kan uppfatta.

Slitna kuggar på en oljepump är inte någon omöjlighet (dock kanske inte det vanligaste). Håller just nu på att byta oljepump på en 100. 91 (dock är motorn från en 94 men iaf), och där är det just det problemet, där är för mycket spel mellan kuggarna i själva oljepumpen.

- - - - - - - -

Vet inte hur det ser ut i oljepumpen på 1.8(T), men på V6:orna och åtminstone på 100:irna (ja, och de tidiga a6 orna) sitter där då även en övertrycksventil i själva oljepumpen. Inte alls ovanligt att denna kärvar och fastnar i "öppet läge" och således inte ger något oljetryck. Eller nåja, väldigt dåligt oljetryck

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang