Relationen mellan VW/Porsche och relationen mellan Toyota/Lexus helt annorlunda

Nerman
27 januari 2013 · 24 Inlägg

Jag har skrivet ner lite anteckningar där jag skrivet;

"man kan inte säga att förhållandet mellan Porsche och Volkswagen är så som förhållandet mellan Toyota och Lexus"

Så min fråga är. Stämmer detta påståendet?

Putteliten
27 januari 2013 · 9 068 Inlägg

Hur menar du då? VW äger Porsche och Toyota äger Lexus......

Nerman
27 januari 2013 · 24 Inlägg

Putteliten skrev:
Hur menar du då? VW äger Porsche och Toyota äger Lexus......

Jag menar inte ägandeförhållandet utan jag menar att en Lexus räknas som en lyxigare Toyota. Räknas en Porsche som en lyxigare VW.

Jag frågade innan om VW och Porsche är två olika bilmärken och jag fick då svaret att de var de. Jag frågade också om Toyota och Lexus var olika märken och då fick jag både svaret ja och nej. Kan man jämföra Toyota/Lexus med VW/Porsche?

mb_pucken
27 januari 2013 · 5 083 Inlägg

känns mera som toyota ocl lexus är lite som vw och audi i mina ögon.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nerman
27 januari 2013 · 24 Inlägg

mb_pucken skrev:
känns mera som toyota ocl lexus är lite som vw och audi i mina ögon.

Okey smile

Jo VAG säljer ju sina "lyxigare" bilar under Audis varumärke. Men jag räknar ändå Audi som ett eget bilmärke.

Putteliten
27 januari 2013 · 9 068 Inlägg

Lexus är ju en lyxbil, medan Porsche är en sportbil.

Nerman
27 januari 2013 · 24 Inlägg

Okey, om jag ändrar formuleringen. Kan man då säga så här?

"Porsche och Volkswagen är två helt olika bilmärken medan en Lexus är i grund och botten en Toyota".

mb_pucken
27 januari 2013 · 5 083 Inlägg

Nerman skrev:
Okey, om jag ändrar formuleringen. Kan man då säga så här?

"Porsche och Volkswagen är två helt olika bilmärken medan en Lexus är i grund och botten en Toyota".

lite så ja tänkte när ja gömförde lexus med audi. olika märken men audin är dyrare och räknas som typ lyxbil men är i grund och botten en vw med lite egna delar.  gämförs en porsche och en lexus är som äpplen och päron.

Senast redigerat av mb_pucken (27 januari 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MeloveGolf Vw trimmare
27 januari 2013 · 2 995 Inlägg

Nerman skrev:
Okey, om jag ändrar formuleringen. Kan man då säga så här?

"Porsche och Volkswagen är två helt olika bilmärken medan en Lexus är i grund och botten en Toyota".

Jag har varit med och byggt flera lexus showrooms / affärer just pga av att dom vill separera ifrån Toyota löjligt nog är det ingen verkstad på någon av dom utan man hänvisas till toyota så lite fail roll

Och självklart är Lexus en toyota varför blir ud annars anvisad till toyota för verkstad och reservdelar wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Rensvinf
27 januari 2013 · 528 Inlägg

Porsche och VW har en annan historia än Toyota och Lexus. Lexus är ju ett märke som Toyota SKAPAT för att ha ett eget märke på premium-segmentet.  Det är inte lika lätt att sälja in dyrare Toyotas och få kunder att se det som exklusivt på samma sätt som man kan göra med ett eget märke.  Porsche och VW däremot har ju en komplicerad historia där de försökt köpa upp varandra. Läs wikipedia och andra artiklar. Det verkar som om Porsche försökte köpa VW och faktiskt nära på lyckades men hindrades av finanskrisen; varpå VW sen istället köpte upp Porsche.  De har en komplicerad företagsstruktur men något säger mig att det var som så att Porsche hade ett holdingbolag som hette Porsche SE.  Detta köpte upp halva WVs aktier.  Porsche SE äger då 100% av Porsche AG och över hälften av WV-gruppen.   Sedan köper WV hela Porsche SE.  Så inte nog med att de inte har samma bakgrund som Lexus/Toyota där Lexus ska sälja premium-bilar för Toyta; Porsche VW är två helt olika koncerner med komplicerad ägarstruktur och egen historia av biltillverkning.

Danny-D
27 januari 2013 · 67 Inlägg

Om man dessutom ser till de flesta länder i Asien så står det Toyota istället för Lexus på bilarna.

MeloveGolf Vw trimmare
27 januari 2013 · 2 995 Inlägg

Danny-D skrev:
Om man dessutom ser till de flesta länder i Asien så står det Toyota istället för Lexus på bilarna.

I vilka länder då? Har aldrig sett en Toyota märkt Lexus i asien förutom just i deras hemland och från 2005 heter dom lexus där med när dom bygger på egna platformar, kan dock inte påstå att jag är toyota proffs..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Seth
27 januari 2013 · 3 354 Inlägg

jag skulle nog inte likgöra vw-porsche och toyota lexus direkt.
skulle mera likgöra toyota-Lexus med:
nissan-Infinity och honda-Acura

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Danny-D
27 januari 2013 · 67 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Danny-D skrev:
Om man dessutom ser till de flesta länder i Asien så står det Toyota istället för Lexus på bilarna.

I vilka länder då? Har aldrig sett en Toyota märkt Lexus i asien förutom just i deras hemland och från 2005 heter dom lexus där med när dom bygger på egna platformar, kan dock inte påstå att jag är toyota proffs..

Thailand, Burma, Indien.
Jag kan ha fel, såg ett gäng olika bilar i RX serien märkta Toyota. Men kan ju dock ha varit bilar byggda innan 2005.

Senast redigerat av Danny-D (27 januari 2013)

MeloveGolf Vw trimmare
28 januari 2013 · 2 995 Inlägg

Danny-D skrev:
Thailand, Burma, Indien.

Måste vara dom gamla i sånt fall, här i bkk har dom 3 egna affärer alla är märkta med lexus likaså dom jag sett lite överallt kan inte svära på årsmodellerna jag sett dock, som sagt inte jätte insatt trots att jag byggt flera lexus showrooms och alltid vartit sist därifrån så man sett alla bilar hur många gånger som helst tongue

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Emilius Avstängd
1 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk,
men det är aldrig en VW.

Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.

Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.

Seth
1 februari 2013 · 3 354 Inlägg

Emilius skrev:
Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk,
men det är aldrig en VW.

Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.

Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.

Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" wink vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Emilius Avstängd
1 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Seth skrev:

Emilius skrev:
Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk,
men det är aldrig en VW.

Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.

Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.

Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" wink vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.

Yes. Det är väl rätt benämning, fast Lexus är ju anpassade för amerikanska marknaden och europeiska lyxmarknaden som är vana vid V8or och Toyotorna har oftast Supramotorer wink

LFA är ju dock en helt egen bil från Lexus så det är inte enbart badge engineering.

Acura däremot är Honda rakt av.

Din bil där fick mig att tänka på också, Skoda är ju VW fast med annan kaross och lite andra kamaxelspecifikationer och utrustning ungefär wink

Seat Arosa / Vw Lupo
Citroën C1 / Toyota Aygo / Peugeot 107

Dessa är riktig "badge engineering"

Seth
1 februari 2013 · 3 354 Inlägg

Emilius skrev:

Seth skrev:

Emilius skrev:
Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk,
men det är aldrig en VW.

Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.

Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.

Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" wink vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.

Yes. Det är väl rätt benämning, fast Lexus är ju anpassade för amerikanska marknaden och europeiska lyxmarknaden som är vana vid V8or och Toyotorna har oftast Supramotorer wink

LFA är ju dock en helt egen bil från Lexus så det är inte enbart badge engineering.

Acura däremot är Honda rakt av.

Din bil där fick mig att tänka på också, Skoda är ju VW fast med annan kaross och lite andra kamaxelspecifikationer och utrustning ungefär wink

Seat Arosa / Vw Lupo
Citroën C1 / Toyota Aygo / Peugeot 107

Dessa är riktig "badge engineering"

Jupp glöm inte vw/Skoda/Seat's minsting

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Melin82
1 februari 2013 · 513 Inlägg

Ska man nu då prata ägandeskap i vw/porsche så måste man ju säga att dom är aktiebolag och ägs av dom som äger aktierna. Porsche har ju som tillverkare aldrig haft bestämanderätt i vw konsernen utan det var ett Holdingbolag ägt till viss del av porsche ättlingar.

Bra länk till dom som vill veta om hur det står till. http://www.automotorsport.se/artiklar/n … gar-samman

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang