Ang sommardäck till Elmia

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
2 februari 2013 · 3 519 Inlägg

Halloj..
Skulle vilja veta hur folket tänker iår ang sommarhjul ner till Elmia, då det är lag på vinterdäck fortfarande den helgen. Kommer du som kör ner till Elmia i egen bil att ha sommardäck? Eller kommer du ha vinterdäck för att inte riskera böter?

Hur tänker du?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
eatorb
2 februari 2013 · 204 Inlägg

"Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan." Dvs är det inte ett såkallat vinterväglag så är det fritt fram att köra med sommardäck!

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … interdack/

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
2 februari 2013 · 3 519 Inlägg

eatorb skrev:
"Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan." Dvs är det inte ett såkallat vinterväglag så är det fritt fram att köra med sommardäck!

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … interdack/

Jo, men det kan lika gärna vara barmark härifrån jag åker tex, eller annat folk, men när man åkt 15-20mil så kan det ligga snö på backen?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
eatorb
2 februari 2013 · 204 Inlägg

Mr_M_ skrev:

eatorb skrev:
"Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan." Dvs är det inte ett såkallat vinterväglag så är det fritt fram att köra med sommardäck!

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … interdack/

Jo, men det kan lika gärna vara barmark härifrån jag åker tex, eller annat folk, men när man åkt 15-20mil så kan det ligga snö på backen?

Var precis så förra året, blev redig snöstorm på vägen ner men annars var det lugnt. Men svaret på din fråga så skulle jag uppskatta att 19 av 20 om inte fler åker med sommardäck även fast det finns risk för snö.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
2 februari 2013 · 3 519 Inlägg

eatorb skrev:

Mr_M_ skrev:

eatorb skrev:
"Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan." Dvs är det inte ett såkallat vinterväglag så är det fritt fram att köra med sommardäck!

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … interdack/

Jo, men det kan lika gärna vara barmark härifrån jag åker tex, eller annat folk, men när man åkt 15-20mil så kan det ligga snö på backen?

Var precis så förra året, blev redig snöstorm på vägen ner men annars var det lugnt. Men svaret på din fråga så skulle jag uppskatta att 19 av 20 om inte fler åker med sommardäck även fast det finns risk för snö.

Förmodade det med.. Bara hoppas att vädret håller sig smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Louksor
2 februari 2013 · 1 915 Inlägg

Säkerheten går före utseende!
Vinterdäck för att minska risken för olyckor!
Det brukar vara mycket trafik och blir det halt så är det väldigt stor risk för olyckor med sommardäck.

Men det är bara att välja!
Köra säkert och slippa riskera böter och mindre risk för olycka, eller köra med sommardäck och riskera böter och större risk för olyckor med kanske till o med dödlig utgång...

Är bilens utseende viktigare än ditt o andras liv ?



Mr_M_ skrev:
Halloj..
Skulle vilja veta hur folket tänker iår ang sommarhjul ner till Elmia, då det är lag på vinterdäck fortfarande den helgen. Kommer du som kör ner till Elmia i egen bil att ha sommardäck? Eller kommer du ha vinterdäck för att inte riskera böter?

Hur tänker du?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
DusanMandick Random Hero
2 februari 2013 · 4 047 Inlägg

Sommardäck och 6cm markfrigång siktar jag på!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
nordstromj
2 februari 2013 · 1 772 Inlägg

Louksor skrev:
Säkerheten går före utseende!
Vinterdäck för att minska risken för olyckor!
Det brukar vara mycket trafik och blir det halt så är det väldigt stor risk för olyckor med sommardäck.

Men det är bara att välja!
Köra säkert och slippa riskera böter och mindre risk för olycka, eller köra med sommardäck och riskera böter och större risk för olyckor med kanske till o med dödlig utgång...

Är bilens utseende viktigare än ditt o andras liv ?



Mr_M_ skrev:
Halloj..
Skulle vilja veta hur folket tänker iår ang sommarhjul ner till Elmia, då det är lag på vinterdäck fortfarande den helgen. Kommer du som kör ner till Elmia i egen bil att ha sommardäck? Eller kommer du ha vinterdäck för att inte riskera böter?

Hur tänker du?

Jag hade kört med sommardäck och vett, då är det nog inga problem skulle ja tro.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
OpelP1
2 februari 2013 · 1 412 Inlägg

Om jag åker dit så blir det nog med sommardäck, jag riskerar heller inte böter med min bil då den är veteranare.
(om det inte är hysteriskt halkigt....)

Senast redigerat av OpelP1 (2 februari 2013)

twin_cam Smålänning
2 februari 2013 · 7 877 Inlägg

Vinterhjul. Orkar inte byta.

Måste bilen vara snygg när dne står på parkeringen utanför?

Ta vinterhjul, är så tråkigt att läsa alla trådar om hur dumma polisen minsann är för att jag fick böter trots att det inte ens va snö på vägen bara is

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Audi_powah
2 februari 2013 · 1 515 Inlägg

Förra året smällde någon sin bil pga lek och sommardäck.. Och det lär inte vara sista gången det händer skulle jag tro.

Viktigast av allt oavsett däck, anpassa eran körning och lek inte Allan inför alla andra trafikanter, speciellt en helg som Elmia då det kan vara rätt kaotiskt ute på vägarna...

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Nybergrobin
2 februari 2013 · 2 377 Inlägg

Jag körde förbi flera stycken som hade crashat sina bilar pga halkan päväg till elmia förra året.....

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 februari 2013 · 5 650 Inlägg

inte för inte folk smäller. sen får man ju fråga hur folk tänker . eller kör ni med sommar däck nu med . vägbanorna ser ju nästan ut som sommarväglag idag med ?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mari
2 februari 2013 · 36 Inlägg

Ifjol var det riktigt snöigt på lördagen. Vi körde hemåt norrut och såg rejäla olyckor efter vägen. Dessutom är påsken en vecka tidigare i år. Jag skulle aldrig köra med sommardäck och riskera olycka där jag skadar mig själv, andra trafikanter och min bil.

Senast redigerat av Mari (2 februari 2013)

Cadillac_The_King
2 februari 2013 ·

ta med er sommar däcken o monterar dom i jönköping är ju 1 ide  eller stanna hemma eller chansa och kör dit med vinter däcken Elmia är ju inget att ha längre samma skit varje år  sj är man bara ute på kvällen för mässan är ju tråkig nu när man har vart där  i några år nu

J-
2 februari 2013 · 54 Inlägg

Sommardäcken kommer vara påmonterade för min del

H3dlund Med lem
2 februari 2013 · 1 127 Inlägg

Vilken tråd! Det är 2 månader kvar, det kan komma mer snö än. Om sommar eller vinterhjul sitter på då beror väl helt på vädret. tongue

mejmotorsport
2 februari 2013 · 366 Inlägg

Jag tar nog bussen dit istället så slipper jag gå och oroa mig för om jag ska ha sommar eller vinterdäck... Blev ju jobbigt detta!

n_andersson
2 februari 2013 · 689 Inlägg

H3dlund skrev:
Vilken tråd! Det är 2 månader kvar, det kan komma mer snö än. Om sommar eller vinterhjul sitter på då beror väl helt på vädret. tongue

Exakt! får kolla vädret innan man åker och välja hjul efter det

Martin 9-3 Fisketokig
2 februari 2013 · 2 997 Inlägg

Kör alltid med trafiksäkra däck, gå på toa när du är nödig och ät när du är hungrig.

Skicka gärna ett PM om sunda förnuftet sviktar igen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang