20" Däck, Vilka ska man välja ?

Fredd3
30 januari 2013 · 19 Inlägg

Ska hitta däck till nya fälgarna, vilka skall man välja?

Det står mellan dessa däck:
* Hankook Ventus S1 evo K107
* Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
* Michelin Pilot Super Sport
* Continental ContiSportContact 3

Köper alla för ungefär samma pris så priset spelar ingen större roll.

Det jag är ute efter är:
* Bra grepp på både vått och torr väg.
* Bra livslängd
* Så tysta som möjligt

Vad har ni för erfarenheter? Storleken det rör sig om är 235/30-20.


//Fredde

Darkus
30 januari 2013 ·

Bara erfarenhet av Goodyear Eagle F1 av dom däcken och dom var det bästa däck jag haft på en bil nångång. Grepp i både vått å torrt.

Vad ska du ha det på för bil då?

Senast redigerat av Darkus (30 januari 2013)

Niklas1987 NO
30 januari 2013 · 2 182 Inlägg

Hankook, testa å du kommer inte byta tillbaks wink

Som runner up skulle jag välja Good Year.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Fredd3
30 januari 2013 · 19 Inlägg

Darkus skrev:
Bara erfarenhet av Goodyear Eagle F1 av dom däcken och dom var det bästa däck jag haft på en bil nångång. Grepp i både vått å torrt.

Vad ska du ha det på för bil då?

okok!

Kommer sitta på en Passat -10 4-Motion, så enbart en familjekärra men man vil ju ha vettiga däck för det smile

baltis
30 januari 2013 · 1 948 Inlägg

JAG hade valt mpss alla dagar i veckan, men csc3 är inte dåligt det heller.

Kolla automotorsport eller teknikensvarld, dom hade däcktest här om året med allafall 3 utav dom däcken du nämner.

BOLIN_
30 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Nu vet jag inte hur det är med Conti SportContat3 men SC2 slets jäkligt fort, iaf mina gamla!

Volvo - For Life
baltis
30 januari 2013 · 1 948 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Nu vet jag inte hur det är med Conti SportContat3 men SC2 slets jäkligt fort, iaf mina gamla!

Den erfarenheten jag har utav sc3 är att dom är bra tåliga. Vad man ska tänka på vid däckslitage är att det är svårt att jämföra om däcken har suttit på olika bilar... eller med olika förare smile

Lätt att misshandla ett däck med fel lufttryck, hjulinställningar eller bara genom ovarsam körning...

Fredd3
4 februari 2013 · 19 Inlägg

tack för svar!

Nu verkar det vara delade meningar om däck bredd.
Bilen är som sagt en passat 2010, tanken är att sänka den med coilovers en bra bit, svårt att säga exakt hur mycket då jag inte kan prova ännu.

Vissa säger att 235 funkar andra att bara 225 funkar trots att vissa kör med 235.
Det som gör att jag tvekar är att jag tycker att 235/30 gör sig mycket bättre på en 8,5" fälg än vad ett 225/30 däck gör (På dom få bilderna jag sett i rätt vinkel)

Att det blir lite stretch gör inte så mycket det som stör är att fälgkanten inte riktigt "kryper" ner i däcket tillräckligt utan ser ut att ligga utanpå däcket om jag kan förklara det vettigt smile

Någon som sitter på ett par bilder på 225/30-20 som är lite från sidan så man ser fälgkanten bättre?
Förstår självklart att det skiljer en del på olika däck tillverkare.

Återkom gärna!

//Fredde

DKn
4 februari 2013 · 535 Inlägg

Varför inte typ 255/30r20 varför så smalt, som 225?

Aerocombi Xenoholic
4 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Kolla min 9-5a. Sitter 245-30-20" på den o vill inte ha smalare. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
hangman
4 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Fredd3 skrev:
tack för svar!

Nu verkar det vara delade meningar om däck bredd.
Bilen är som sagt en passat 2010, tanken är att sänka den med coilovers en bra bit, svårt att säga exakt hur mycket då jag inte kan prova ännu.

Vissa säger att 235 funkar andra att bara 225 funkar trots att vissa kör med 235.
Det som gör att jag tvekar är att jag tycker att 235/30 gör sig mycket bättre på en 8,5" fälg än vad ett 225/30 däck gör (På dom få bilderna jag sett i rätt vinkel)

Att det blir lite stretch gör inte så mycket det som stör är att fälgkanten inte riktigt "kryper" ner i däcket tillräckligt utan ser ut att ligga utanpå däcket om jag kan förklara det vettigt smile

Någon som sitter på ett par bilder på 225/30-20 som är lite från sidan så man ser fälgkanten bättre?
Förstår självklart att det skiljer en del på olika däck tillverkare.

Återkom gärna!

//Fredde

Strech funkar inte på en så tung bil.

Börja lasta lite eller så, separation direkt. Hade mycket problem med mina 20 tum,

Satt 215-30 fick gå upp till 245-35 för däcken skulle hålla pga camber. Mosar däcket helt enkelt.


Funkar med strech på små golfar som inte rullar så mycket förutom några träffar.

Jag fick byta nya däck 400-500 mil oavsett märke !

Fredd3
4 februari 2013 · 19 Inlägg

anledningen är att 90% av alla som sänkt med coils på sin passat (3c karossen) säger att det inte går att åka bredare då det tar i, men finns fortfarande kanske 10% som gör det och säger att det funkar, och det är bland dom 10% jag vill vara smile

har dock inte läst att någon haft problem med att däcket separerat och då har jag sett många som åker med det, så borde någon skrivit något om det ? men säger inte att du har fel smile

hangman
4 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Fredd3 skrev:
anledningen är att 90% av alla som sänkt med coils på sin passat (3c karossen) säger att det inte går att åka bredare då det tar i, men finns fortfarande kanske 10% som gör det och säger att det funkar, och det är bland dom 10% jag vill vara smile

har dock inte läst att någon haft problem med att däcket separerat och då har jag sett många som åker med det, så borde någon skrivit något om det ? men säger inte att du har fel smile

Beror på hur man använder bilen. Jag hade härlig strech och 400 NM det tog inte 50 mil så va däcken kass. Fram däcken klara sig runt 300-400 inte lika mycket camber.

Jag hade ofta last i bilen eller båten efter så det tog för mycket på gummit var inte värt det.

Ingen kör mer än 1000 mil strechat på en stor kombi med camber, mirakel däck eller jävligt lätt ihålig bil, ingen fet tysk iaf.

DKn
5 februari 2013 · 535 Inlägg

hangman skrev:

Fredd3 skrev:
anledningen är att 90% av alla som sänkt med coils på sin passat (3c karossen) säger att det inte går att åka bredare då det tar i, men finns fortfarande kanske 10% som gör det och säger att det funkar, och det är bland dom 10% jag vill vara smile

har dock inte läst att någon haft problem med att däcket separerat och då har jag sett många som åker med det, så borde någon skrivit något om det ? men säger inte att du har fel smile

Beror på hur man använder bilen. Jag hade härlig strech och 400 NM det tog inte 50 mil så va däcken kass. Fram däcken klara sig runt 300-400 inte lika mycket camber.

Jag hade ofta last i bilen eller båten efter så det tog för mycket på gummit var inte värt det.

Ingen kör mer än 1000 mil strechat på en stor kombi med camber, mirakel däck eller jävligt lätt ihålig bil, ingen fet tysk iaf.

Fast ts har inte sagt att han skall ha camber, Eller har Ja missat det?

mb_pucken
5 februari 2013 · 5 083 Inlägg

rätta mig om jag har fel nu men men camber sliter väl ytterst lite däck. too-in eller too-out är väll offtast anledningen till däckslitage. och passater har individuell bakvagn vilket gör att too vinklarna sticker åt pipan vid sänkning. har själv en del camber på mercan bak och det sliter inge nämnvärt med däck, då är den ändå rwd.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
5 februari 2013 · 2 174 Inlägg

DKn skrev:

hangman skrev:

Fredd3 skrev:
anledningen är att 90% av alla som sänkt med coils på sin passat (3c karossen) säger att det inte går att åka bredare då det tar i, men finns fortfarande kanske 10% som gör det och säger att det funkar, och det är bland dom 10% jag vill vara smile

har dock inte läst att någon haft problem med att däcket separerat och då har jag sett många som åker med det, så borde någon skrivit något om det ? men säger inte att du har fel smile

Beror på hur man använder bilen. Jag hade härlig strech och 400 NM det tog inte 50 mil så va däcken kass. Fram däcken klara sig runt 300-400 inte lika mycket camber.

Jag hade ofta last i bilen eller båten efter så det tog för mycket på gummit var inte värt det.

Ingen kör mer än 1000 mil strechat på en stor kombi med camber, mirakel däck eller jävligt lätt ihålig bil, ingen fet tysk iaf.

Fast ts har inte sagt att han skall ha camber, Eller har Ja missat det?

Han ska sänka en delad axel rätt mycket på en passat sa han, = camber.


På mina bilar har de vart cambern som dödat däcken.

Är du osäker på hur det fungerar googla.

Aerocombi Xenoholic
5 februari 2013 · 2 559 Inlägg

Toe in/out sliter mycket mer däck än vad camber gör.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
mb_pucken
6 februari 2013 · 5 083 Inlägg

hangman skrev:

Aerocombi skrev:
Toe in/out sliter mycket mer däck än vad camber gör.

Ja i längden ja.

Men har du coils med delad bakaxel tar däcken slut på insidan jävligt snabbt = camber.

https://www.google.se/search?q=cambervi … ari#miuv=2

det beror till 90% på att när du sänker så kommer hjulen även att ändra too vinkel vilket lider till extremt ökat däckslitage. prova att gör en hjulinställning efter sänkningen så ska du se att däckslitaget minskar.
men camber sliter däck det håller jag med om. högre tryck ger högre slitage.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
6 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Yes, du har ju också Mercedes ser jag, och skruvar med bilar....toe in och out går typ aldrig justera bak på bilarna om man sänker mycket. Ingen tysk bil jag sänkt iaf ( BMW , Mercedes , Audi )

Men satsa inte på strech på en så tung bil är mitt tips...har provat det och däcken har en Max load vad dom klarar och köper du smalare m.m gäller ej garantin för däcket sitter egentligen fel...

Jag körde 50 mil med strechade däck alla pajja pga separation. Ingen garanti, värt det ? Nej inte i mitt fall.

Lycka till

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang