Volvo 855 turbo -95 evap ventil trasig?

Hazarox
4 februari 2013 · 154 Inlägg

Tjenare, har ett problem med min 850. Har övertryck i vevhuset och har tidigare bytt vevhusventilationen samt gjort rent gångarna ner till tråget (tagit bort tråget). Men fick ett tips av en polare att evap ventilen kanske kan vara defekt? Finns det något sätt att kolla den på? Vad fyller denna ventilen för funktion?

Jag får inga felkoder, och turbo systemet går ej att kolla via felsökningsboxen.

Om jag tror det är rätt ventil jag pratar om nu så sitter den strax innan turbon på insugsröret?

Senast redigerat av Volvo740Danne (4 februari 2013)

Blyfot_Racing
4 februari 2013 · 904 Inlägg

Menar du den med tre slangar i från röd gul å blå

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Hazarox
4 februari 2013 · 154 Inlägg

Inte magnetventilen. Det sitter som en ventil längst ner på insugsröret som går vidare till oljefällan/vevhusventilationen.

hangman
4 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Lossa slangen och ha den hängandes under bilen ist smile bara plugga in till besiktning.

Hur rengjorde du vevhusventilationen ?

Släppte du motorfäste, hissa motorn i ena änden, bort med tråget, rengjorde allt där, bort med insug, rengjorde / bytte slangar och fällan ? Många byter bara fälla och slangar funkar på en del, men i 95% sitter felet i undre slangen in i motor blocket. Fransad stål vajjer på borrmaskin sen göra rent den kanalen och tråget är extremt viktigt annars är det ogjort arbete från början.

Hazarox
4 februari 2013 · 154 Inlägg

Har bytt alla slangar förutom den som går till insuget, det blåste jag rent ordentligt. Sen tog jag en gammal grov kabel och körde i kanalerna till tråget, funkade sisådär men bästa jag kom på förutom papper.

Jag plocka ner tråget med motorn i bilen. Pappa hade en han pratade med om att det inte ska bubbla i tråget när man blåser i det nedre hålet till oljefällan. Men det stämmer ju inte riktigt efter jag tog ner tråget och tittade och det visade sig att det går till botten på tråget.

Har inte skruvat tillbaka tråget riktigt än, ska göra det imorgon. Men som sagt har gjort rent någorlunda samt oljesumpen var det lite stopp i eftersom när jag tröck eller blåste på nätet så kom det massvis med olja.

hangman
4 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Bra jobbat! Lika bra göra ordentligt smile

Håller tummarna det löser sig, skit svårt säga vad felet kan vara, mycket fel på dom bilarna, väldigt vanligt är vakum problem faktiskt.

Hazarox
4 februari 2013 · 154 Inlägg

Han går klockrent men det är ju övertryck i vevhuset som sagt så han läcker en hel del olja. Men den ventilen som sitter på insugsröret "evap ventil"? Kan det vara en bov i dramat?

hangman
5 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Han går klockrent men det är ju övertryck i vevhuset som sagt så han läcker en hel del olja. Men den ventilen som sitter på insugsröret "evap ventil"? Kan det vara en bov i dramat?

Nej för han ska andas ändå tycker jag.

Bara prova dra bort slangen, ist för jobbiga behållaren under insug byggde ja en snygg tank vid sidan lätt och rengöra och fin och titta på smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang