Dålig värme i kupén, Golf 3 -93.

Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

Hejsan! smile

För ett tag sedan så bytte jag värmepaketet på min golf, eftersom att det läckte, så glykolen blåste upp på rutan och bildade "imma" som var rätt drygt..

Efter det så kom problemet..

Värmen kommer inte på tomgång, men om jag gasar upp den till ca: 2000 varv och uppåt så får jag kanon värme.

Åtgärdat efter det:
Nybytt vattenpump, termostat, någon kylarslang som läckte in luft (systemet är sedan vaccum suget efter slang bytet).

Om jag går ut och startar bilen så blir bilen varm på 5-10 minuter (helt normalt), då står den på 80-85 grader, men blåser bara kallt. Men om jag gasar till så får jag värme direkt, och den håller i sig i 2-3 sekunder efter jag släppt gasen.
Och när jag är ute och kör kommer det typ "ljummen" luft, de blir bara varmt när jag står still och varvar..

Åtgärdat:
Nybytt vattenpump, termostat, någon kylarslang som läckte in luft (systemet är sedan vaccum suget efter slang bytet).

Någon som haft ett liknande problem?

Tack på förhand / Bojjann

BMW E34 540 (1994)
PerArne Mycke vill ha mer...
1 mars 2013 · 611 Inlägg

Har du verkligen fått ur all luft då?

Har även varit med om en del VAG bilar som har varit känsliga på locket till expansions kärlet att det inte håller rätt system tryck och då blir det en massa temperatur problem.

//Per-Arne
Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

PerArne skrev:
Har du verkligen fått ur all luft då?

Har även varit med om en del VAG bilar som har varit känsliga på locket till expansions kärlet att det inte håller rätt system tryck och då blir det en massa temperatur problem.

All luft ska vara borta, har hört de med locket jag med, tänkte att jag skulle testa de smile

BMW E34 540 (1994)
PerArne Mycke vill ha mer...
1 mars 2013 · 611 Inlägg

Bojjann skrev:

PerArne skrev:
Har du verkligen fått ur all luft då?

Har även varit med om en del VAG bilar som har varit känsliga på locket till expansions kärlet att det inte håller rätt system tryck och då blir det en massa temperatur problem.

All luft ska vara borta, har hört de med locket jag med, tänkte att jag skulle testa de smile

Hade det problemet på morsans audi 100 1,8 -87, bytte kylare, topplockspackning, vattenpump, 3st termostater innan jag bytte kylarlock och allting började fungera...... rätt less då....

//Per-Arne
Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

aa, de förstår jag! Var de samma symtom som mitt? :p

BMW E34 540 (1994)
PerArne Mycke vill ha mer...
1 mars 2013 · 611 Inlägg

Nä inte direkt men det är ju inte samma bil heller. Nä på audin va det så att termostaten aldrig öppnade så det cirkulerade runt i kylaren hur man än varmkörde så blev aldrig den nedre kylarslangen varm och inte kylaren heller och termostaten sitter ju ner till på dom där motorerna.

//Per-Arne
Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

PerArne skrev:
Nä inte direkt men det är ju inte samma bil heller. Nä på audin va det så att termostaten aldrig öppnade så det cirkulerade runt i kylaren hur man än varmkörde så blev aldrig den nedre kylarslangen varm och inte kylaren heller och termostaten sitter ju ner till på dom där motorerna.

Den nedersta kylarslangen blir varm sist, men det är ju helt normalt, den blir dock varm efter ett tag..

BMW E34 540 (1994)
mopar300
1 mars 2013 ·

är du säker på att rätt vajer till rätt spak på reglagen...
väldigt lätt att man tar fel vajer till fel vred....
kan vara så att vajern inte öppnar spjället fullt för värmen..
finns alltid värme i värmesystemet, man styr värmen med hur mkt spjället skall vara öppet för varmluft och kallluft.

Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

mopar300 skrev:
är du säker på att rätt vajer till rätt spak på reglagen...
väldigt lätt att man tar fel vajer till fel vred....
kan vara så att vajern inte öppnar spjället fullt för värmen..
finns alltid värme i värmesystemet, man styr värmen med hur mkt spjället skall vara öppet för varmluft och kallluft.

Jorå, alla vajrar är där dom ska, tog bara bort ena som sitter på "lufttrumman" mot kupéfläkten, så var bara en jag behövde sätta dit smile

BMW E34 540 (1994)
mopar300
1 mars 2013 ·

det e lätt att förväxla var varje vajer skall sitta..
kolla om spjället för värmen är öppet läge....bär vredet för full värme är aktiverat...
du skrivet att det e varmt i en slang till paketet, men blir den andra slangen varm med...

Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

mopar300 skrev:
det e lätt att förväxla var varje vajer skall sitta..
kolla om spjället för värmen är öppet läge....bär vredet för full värme är aktiverat...
du skrivet att det e varmt i en slang till paketet, men blir den andra slangen varm med...

har kollat flera gånger med vajrarna, men dom kanske måste vara spänd på något speciellt vis? Men det kommer ju värme när jag gasar så lär ju inte vara det som är problemt?
Både in och ut till paketet blir varmt..

BMW E34 540 (1994)
mopar300
1 mars 2013 ·

antingen e vattenpumpen dålig,eller så e värmepaketet täppt,el så e ett spjäll inte öppet fullt....

Bojjann
1 mars 2013 · 474 Inlägg

mopar300 skrev:
antingen e vattenpumpen dålig,eller så e värmepaketet täppt,el så e ett spjäll inte öppet fullt....

Spjället är helt öppet, värmepaketet är inte täppt, att vattenpumpen inte gör sitt jobb kan jag inte svära på, men den har gått högst 10 mil smile

BMW E34 540 (1994)
mopar300
1 mars 2013 ·

alla slangar är i en rak position,och inte böjda på ngt vis...
isf så ser jag inget annat fel än i att spjället inte funkar för att ge värme in i cupen....
kolla igenom allt igen......ngt e fel..................

Bojjann
2 mars 2013 · 474 Inlägg

mopar300 skrev:
alla slangar är i en rak position,och inte böjda på ngt vis...
isf så ser jag inget annat fel än i att spjället inte funkar för att ge värme in i cupen....
kolla igenom allt igen......ngt e fel..................

Ja men du menar ju spjället som sitter i andra änden av reglaget? De funkar som det ska.. Ja nånting är fel och snart får jag tuppjuck! =/

BMW E34 540 (1994)
mopar300
2 mars 2013 ·

blir slangen ingående varm å uygående varm så ligger felet ngn stans i värmepaketet.
allts får den inte luft att gå igenom å ge varmluft..eller så e det täppt ngn stanns...
har du bytt paketet,å varför isf......

Bojjann
3 mars 2013 · 474 Inlägg

mopar300 skrev:
blir slangen ingående varm å uygående varm så ligger felet ngn stans i värmepaketet.
allts får den inte luft att gå igenom å ge varmluft..eller så e det täppt ngn stanns...
har du bytt paketet,å varför isf......

Både in och ut blir varm, det är inte fel i värmepaketet. Har spolat igenom hela systemet flera gånger, och de funkar kanon, inga stopp alltså. Bytte de eftersom de andra läckte..

BMW E34 540 (1994)
mopar300
3 mars 2013 ·

då e en vajer på fel ställe......kolla upp detta...

Bojjann
3 mars 2013 · 474 Inlägg

mopar300 skrev:
då e en vajer på fel ställe......kolla upp detta...

Hade bara lös en vajer när jag bytte, och de va bara i ena änden, men har kollat alla ändå och dom sitter där dom ska..

BMW E34 540 (1994)
Qeft
19 mars 2018 · 2 Inlägg

Återkoppla gärna hur det gick med värmen, jag har åkt på exakt samma problem med min golf 3a - 93 .

Får ljummen/varm luft vid 2000varv men annars kallt. Bytt värmeväxlare, tejpat spjällen, ny pump och termosstat (testat 3 st).. jag går nu i banorna att det är den nya vattenpumpen som är kass.

Köpte billigast möjliga med stålimpeller, sades vara SKF men kanske  ej.
Temp 80-85 vid körning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang