Partikelfilter BMW 530 - När byta?

PappaKeno
6 maj 2013 · 92 Inlägg

Hej,

När ska partikelfiltret bytas på en BMW 530 2009?

Kan det gå så långt som 30.000mil innan det behövs göras? Hur många mil innan varnar bilen?

Kan man på något vis få reda på hur lågt kvar det är? Tex mäta värden i filtret?

Hittar bara luddig info när jag googlar och den lokala BMW handlaren hade inget vettigt att komma med.

Tack på förhand!

Winterdrift
7 maj 2013 · 365 Inlägg

Ska finnas en räknare i iDrive:n där det står hur länge det är kvar till byte, stämmer inte helt 100 dock.

Var lur på 325d som har samma motor som 330d/530d för ett tag sen, och av vad jag läste om 3-serierna så brukar datorn börja varna för mottryck vid runt 20000 mil.

Men det går att skruva loss å dränka i rengöraingsmedel, vissa blåser på med hetvattentvätt, var noga med att få det torrt efteråt bara, blir säkert inte som ett nytt, men mot för att slanta upp det ett nytt kostar så kan det vara värt!

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Rquired Allmänt envis
7 maj 2013 · 12 512 Inlägg

En E60 LCI har ingen indikation i IDrive för partikelfiltret det försvann i samband med Facelift, utan bilen varnar först när motståndet blir för högt. Det går att hitta värden om man kopplar upp sig mot bilen men de säger egentligen inget om filtrets kondition utan bara vilken mättnadsgrad det har, hur långt filtret har kvar efter en ordentlig regeneration eller en manuell tvätt kan man inte avgöra från det.

Filtret är nämligen en katalysator det vill säga det binder partiklarna genom en kemisk process, och när den processen är förbrukad är filtret slut. Ett fullt filter behöver inte nödvändigtvis bytas om processen jag nämnde tidigare fortfarande är i funktion, har det blivit fullt i förtid på grund av t.ex mycket kortkörningar kan en tvätt fungera utmärkt. Men ett förbrukat filter är ingen idé att spara för det kommer inte fungera ordentligt hur noga du än tvättar det, därför är det så svårt att avgöra.

Men BMW´s nyare filter är av en bättre konstruktion och placerade närmre motorn för att kunna hettas upp snabbare och mer frekvent, vad jag har förstått håller de längre än föregående filter. Om det håller så länge som 30.000mil vet jag inte, men kanske under bra förhållanden?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PappaKeno
7 maj 2013 · 92 Inlägg

Tack för svar!

Gäller nämligen en som gått 21000 mil. Undrar när det är dags. Den har gått i princip bara långkörning.

Men då är det svårt att veta innan. Det kommer när det kommer. Men när den varnar, hur många mil har man då på sig att byta det? Ska det ske direkt?

Rquired Allmänt envis
10 maj 2013 · 12 512 Inlägg

PappaKeno skrev:
Tack för svar!

Gäller nämligen en som gått 21000 mil. Undrar när det är dags. Den har gått i princip bara långkörning.

Men då är det svårt att veta innan. Det kommer när det kommer. Men när den varnar, hur många mil har man då på sig att byta det? Ska det ske direkt?

Långa sträckor är bra för filtret så det är inte orimligt att den bilen har ett tag kvar innan det är dags för ett filterbyte, men man kan aldrig veta tyvärr. Bilen varnar när mottrycket blir för högt vilket innebär att filtret behöver bytas relativt snart, det finns så klart en marginal så att ägaren inte behöver ställa bilen och ta cykeln för att verkstaden har fullt upp men man kan inte räkna med att köra någon längre tid mellan varning och byte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wicca
11 maj 2013 · 886 Inlägg

Rquired skrev:
Filtret är nämligen en katalysator det vill säga det binder partiklarna genom en kemisk process, och när den processen är förbrukad är filtret slut. Ett fullt filter behöver inte nödvändigtvis bytas om processen jag nämnde tidigare fortfarande är i funktion, har det blivit fullt i förtid på grund av t.ex mycket kortkörningar kan en tvätt fungera utmärkt. Men ett förbrukat filter är ingen idé att spara för det kommer inte fungera ordentligt hur noga du än tvättar det, därför är det så svårt att avgöra.

Men BMW´s nyare filter är av en bättre konstruktion och placerade närmre motorn för att kunna hettas upp snabbare och mer frekvent, vad jag har förstått håller de längre än föregående filter. Om det håller så länge som 30.000mil vet jag inte, men kanske under bra förhållanden?

Känner att jag äntligen har lite expertis att bjuda på här. Jobbar nämligen som ingenjör inom avgasrening för dieselbilar och handskas med partikelfilter nästan dagligen.

Det finns både partikelfilter med och utan katalytisk tillsats. Däremot har katalysen inget med själva sotet att göra, utan det är i så fall för kväveoxider.

Ett DPF(Dieselpartikelfilter) är inte mer än helt enkelt ett filter. Sot och aska fastnar i filtret när avgaserna färdas genom dess väggar. När filtret regenereras hettas sotet(som ju är kol, kemisk beteckning C) upp så att det reagerar med syret(O) och blir koldioxid(CO2).

Anledningen till att dieselfilter till slut blir fulla trots regenerering är just askan. Askan kommer från tillsatser i dieseln, slitage i motorn och olja som kommit in i cylindern främst. Askan, som är metall till största delen, försvinner inte genom regenerering utan måste tvättas bort.

Senast redigerat av Wicca (11 maj 2013)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
bronco_z
11 maj 2013 · 604 Inlägg

Wicca skrev:

Rquired skrev:
Filtret är nämligen en katalysator det vill säga det binder partiklarna genom en kemisk process, och när den processen är förbrukad är filtret slut. Ett fullt filter behöver inte nödvändigtvis bytas om processen jag nämnde tidigare fortfarande är i funktion, har det blivit fullt i förtid på grund av t.ex mycket kortkörningar kan en tvätt fungera utmärkt. Men ett förbrukat filter är ingen idé att spara för det kommer inte fungera ordentligt hur noga du än tvättar det, därför är det så svårt att avgöra.

Men BMW´s nyare filter är av en bättre konstruktion och placerade närmre motorn för att kunna hettas upp snabbare och mer frekvent, vad jag har förstått håller de längre än föregående filter. Om det håller så länge som 30.000mil vet jag inte, men kanske under bra förhållanden?

Känner att jag äntligen har lite expertis att bjuda på här. Jobbar nämligen som ingenjör inom avgasrening för dieselbilar och handskas med partikelfilter nästan dagligen.

Det finns både partikelfilter med och utan katalytisk tillsats. Däremot har katalysen inget med själva sotet att göra, utan det är i så fall för kväveoxider.

Ett DPF(Dieselpartikelfilter) är inte mer än helt enkelt ett filter. Sot och aska fastnar i filtret när avgaserna färdas genom dess väggar. När filtret regenereras hettas sotet(som ju är kol, kemisk beteckning C) upp så att det reagerar med syret(O) och blir koldioxid(CO2).

Anledningen till att dieselfilter till slut blir fulla trots regenerering är just askan. Askan kommer från tillsatser i dieseln, slitage i motorn och olja som kommit in i cylindern främst. Askan, som är metall till största delen, försvinner inte genom regenerering utan måste tvättas bort.

Passar på att ställa lite frågor när vi ändå är igång.
Kan man tvätta ett DPF? Dvs demontera filtret och sen tvätta? Hur?
Tvätta utan demontering? Dvs tippa i nått undermedel innan filtret alt i bränsletanken. Ser reklam för detta och tror inte ett ögonblick att det fungerar. Men vem vet?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Peter_5565
11 maj 2013 · 326 Inlägg

bronco_z skrev:
Passar på att ställa lite frågor när vi ändå är igång.
Kan man tvätta ett DPF? Dvs demontera filtret och sen tvätta? Hur?
Tvätta utan demontering? Dvs tippa i nått undermedel innan filtret alt i bränsletanken. Ser reklam för detta och tror inte ett ögonblick att det fungerar. Men vem vet?

Kan bara svara för PSA:s filter, men dom lyfter man ner och blåser bakvägen med högtryckstvätt bara.
Ett alternativ som jag såg är att helt enkelt borra 3st 15mm hål rakt igenom innehållet i filtret. Det var nån kille som experimenterat på en Citroen och kommit fram till att just 3st 15mm hål gav precis rätt motstånd för att tryckgivaren, som mäter hur igensatt filtret är, skulle bli lurad.
Annars kan man ju rensa filtret helt och koppla om slangarna till tryckgivaren så motorstyrningen tror att filtret finns kvar.
Det här gäller Citroen/Peugeot alltså, andra bilar vet jag inte. Möjligen dom V50 och V70 som har PSA-motorer då.

Senast redigerat av Peter_5565 (11 maj 2013)

Wicca
11 maj 2013 · 886 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Kan bara svara för PSA:s filter, men dom lyfter man ner och blåser bakvägen med högtryckstvätt bara.
Ett alternativ som jag såg är att helt enkelt borra 3st 15mm hål rakt igenom innehållet i filtret. Det var nån kille som experimenterat på en Citroen och kommit fram till att just 3st 15mm hål gav precis rätt motstånd för att tryckgivaren, som mäter hur igensatt filtret är, skulle bli lurad.
Annars kan man ju rensa filtret helt och koppla om slangarna till tryckgivaren så motorstyrningen tror att filtret finns kvar.
Det här gäller Citroen/Peugeot alltså, andra bilar vet jag inte. Möjligen dom V50 och V70 som har PSA-motorer då.

Problemet med att borra hål eller ta bort filtret är att jag är ganska säker på att man mäter sotet på bilprovningen idag, iaf på nya bilar som har krav för sånt. För att inte tala om att du skitar ner naturen och luften när du tar bort filtrets funktion. Det sitter faktiskt där av en anledning, trot eller ej.

bronco_z skrev:
Passar på att ställa lite frågor när vi ändå är igång.
Kan man tvätta ett DPF? Dvs demontera filtret och sen tvätta? Hur?
Tvätta utan demontering? Dvs tippa i nått undermedel innan filtret alt i bränsletanken. Ser reklam för detta och tror inte ett ögonblick att det fungerar. Men vem vet?

Ja, man kan tvätta ett DPF.

Hur? Ja det finns lite olika sätt, prova att googla(på engelska) så hittar du folk som gjort på lite olika sätt med olika lösningsmedel osv.

Mitt tips:
Lägg filtret i en stor spann, med inloppet neråt(Mycket viktigt). Fyll spannen med destillerat vatten(det kan ju gå med vanligt vatten också, men har du tillgång till rent vatten så ta det), så att hela filtret är fullt med vatten över kanten. Konstruera en platta med tryckluftsfäste på utloppet och skruva det tätt. Dra på luft med högt tryck. Upprepa.

När du gör så här så pressas vattnet neråt och när luften går in genom väggarna längst upp och trycker ut askan och smutsen. Om du bara kör med tvätt, så går vattnet förbi den större delen av skiten eftersom det är enklare att gå genom filtrets väggar där det inte är så mycket sot och aska.

Utan att demontera blir du inte av med askan, möjligen lite mer sot dock. Så inget att rekommendera i längden.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Rquired Allmänt envis
15 maj 2013 · 12 512 Inlägg

Wicca skrev:

Rquired skrev:
Filtret är nämligen en katalysator det vill säga det binder partiklarna genom en kemisk process, och när den processen är förbrukad är filtret slut. Ett fullt filter behöver inte nödvändigtvis bytas om processen jag nämnde tidigare fortfarande är i funktion, har det blivit fullt i förtid på grund av t.ex mycket kortkörningar kan en tvätt fungera utmärkt. Men ett förbrukat filter är ingen idé att spara för det kommer inte fungera ordentligt hur noga du än tvättar det, därför är det så svårt att avgöra.

Men BMW´s nyare filter är av en bättre konstruktion och placerade närmre motorn för att kunna hettas upp snabbare och mer frekvent, vad jag har förstått håller de längre än föregående filter. Om det håller så länge som 30.000mil vet jag inte, men kanske under bra förhållanden?

Känner att jag äntligen har lite expertis att bjuda på här. Jobbar nämligen som ingenjör inom avgasrening för dieselbilar och handskas med partikelfilter nästan dagligen.

Det finns både partikelfilter med och utan katalytisk tillsats. Däremot har katalysen inget med själva sotet att göra, utan det är i så fall för kväveoxider.

Ett DPF(Dieselpartikelfilter) är inte mer än helt enkelt ett filter. Sot och aska fastnar i filtret när avgaserna färdas genom dess väggar. När filtret regenereras hettas sotet(som ju är kol, kemisk beteckning C) upp så att det reagerar med syret(O) och blir koldioxid(CO2).

Anledningen till att dieselfilter till slut blir fulla trots regenerering är just askan. Askan kommer från tillsatser i dieseln, slitage i motorn och olja som kommit in i cylindern främst. Askan, som är metall till största delen, försvinner inte genom regenerering utan måste tvättas bort.

Tack för att du skrev det var intressant men jag försöker dra ämnet ett varv till då jag är nyfiken och har fått förklarat för mig att åtminstone BMW´s filter använder katalysen för att trigga reaktionen du nämner. Kol och syre blir inte nödvändigtvis koldioxid det kan bli kolmonoxid med under ungefär samma förhållanden (Om det inte finns tillräckligt med syre tillgängligt?) till exempel om jag minns kemilektionerna rätt och är inte förhållandena rätt händer ingen reaktion alls? Kväveoxider bör väl bilens katalysator ta hand om inte DPF? På en 530d från 2009 sitter katalysatorn och DPF efter varandra så nära motorn som det fanns utrymme för dem.

Den version jag hört är alltså att om katalysen är förbrukad gör det ingen skillnad om filtret tvättas i det långa loppet, klart det blir rent för stunden men det kommer fyllas upp igen istället för att hålla säg 20.000mil till. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wicca
15 maj 2013 · 886 Inlägg

Rquired skrev:
Tack för att du skrev det var intressant men jag försöker dra ämnet ett varv till då jag är nyfiken och har fått förklarat för mig att åtminstone BMW´s filter använder katalysen för att trigga reaktionen du nämner. Kol och syre blir inte nödvändigtvis koldioxid det kan bli kolmonoxid med under ungefär samma förhållanden (Om det inte finns tillräckligt med syre tillgängligt?) till exempel om jag minns kemilektionerna rätt och är inte förhållandena rätt händer ingen reaktion alls? Kväveoxider bör väl bilens katalysator ta hand om inte DPF? På en 530d från 2009 sitter katalysatorn och DPF efter varandra så nära motorn som det fanns utrymme för dem.

Den version jag hört är alltså att om katalysen är förbrukad gör det ingen skillnad om filtret tvättas i det långa loppet, klart det blir rent för stunden men det kommer fyllas upp igen istället för att hålla säg 20.000mil till. smile

Inga problem. Skall först ge en liten disclaimer dock. Det är inte säkert att BMW använder våran typ av partikelfilter, och vid närmare eftertanke är det inte ens säkert att tekniken är samma på lätta fordon som det är på tunga(som jag jobbar med), men jag räknar med det just nu, eftersom det är vad jag tror.

Sen, lite katalysatorteknik:
Det finns olika typer av katalysatorer, varav de viktigaste just nu är:
Oxidationskatt: Omvandlar t.ex. CO till CO2 och NO till NO2, sitter före DPF.
NOx-reduktionskatt: Reducerar kväveoxiderna och sitter generellt sett efter filtret.

Du skriver att katalysen kan ta slut. Rena definitionen av en katalysator är att det är en substans som kör igång en reaktion utan att själv förgås. Däremot finns det teknik med Urea(Adblue) som neutraliserar kväveoxider över en speciell NOx-reduktionskatten, urean tar slut(och är alltså inte en katalysator). Kan det vara detta du tänker på? Det har alltså inget med filtret att göra, nödvändigtvis, även om vissa filter har samma beläggning som tidigare nämnda katalysator och därmed fungerar som både ock.

Dock är det så att kvävdieoxiden gör att filtret genomgår konstant regenerering, utan den så hade filtret blivit igentäppt mycket snabbare. Vilket det också blev i början innan man insåg att man kunde sätta oxidationskatten före DPFen.

Visst kan det bli kolmonoxid istället för koldioxid, men genom lite klurig motorstyrning är det inga problem att få till gott om syre för reaktionen. Nej, utan rätt situation händer nada, just därför är det viktigt att det får bli varmt under regenereringen.

Ja, på de flesta nya bilar sitter katalysatorerna väldigt nära motorn, just eftersom det ska bli varmt så fort som möjligt. Katalysatorerna fungerar inte ordentligt förrän de blivit varma.

Vill du läsa mer kan jag rekommendera http://dieselnet.com/tg.php

Man behöver inloggning för att få tillgång till hela alltet, men man får reda på mycket utan.

Senast redigerat av Wicca (15 maj 2013)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2013 · 13 729 Inlägg

hur långt är ett snöre..

det som i slutänden är hur bilen används.

går bilen bara på motorvägen i 30-50mil om dagen så räcker den längre än om den går 2mil om dagen inne i stan med bara kallstarter.

vid konstant kallstarter och 2mil om dagen så tror jag inte den lever längre än högst 10K

men bort med skiten och få en massa effekt.
Puckofilter Off är inga problem att fixa på en bil med orginal partikelfilter.

bes kollar felkoder men inget annat på nya dieselbilar smile
inga felkoder inga fel ;-)

man kan stänga av mycket roliga grejer ur styrenheterna när man har bra kontakter.

det bilen släpper ut på ett år när man tar bort puckofiltret släpper jag ut varje gång jag blir irreterad på idiotcyklister när jag är ute med min buss och ger dom en dos äkta dieselsot i fejset smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang