tre frågor angående automat lådor

brillmongo
14 april 2007 · 874 Inlägg

hej, som rubriken låter :

1. Har en automatlåda lameller som fungerar på samma sätt som en manuell?

2. Kan man få dessa att lukta efter hård körning?

3. Om ja på nr 2. Vad är det en indikation på i så fall?

*undrande*

mvh//brillmongo

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
good_year
14 april 2007 · 755 Inlägg

svar på fråga 2 det luktar rätt så friskt med koppling i min volvo när man bromsar upp den och den inte börjar spinna.. att kopplingen slirar..

falloutboy
15 april 2007 · 1 723 Inlägg

nej den har inga lameller. det är som en "flytande koppling". kraften ligger alltid på, det är därför du måste bromsa lätt om du står vid ett rödljus med driven i. Men istället för lameller har den en kraftomvandlare som gör att motorns kraft på tomgång inte får bilen att ta sig framåt (iaf inte mer än att du kan bromsa upp det med en lätt fot på bromsen)

brillmongo
15 april 2007 · 874 Inlägg

men kan uppnå samma effekt "slira" på kopplingen så att det luktar som "brända" lameller
men en automat efter t.ex hård körning med sportväxel? Anledningen till att jag undrar är att jag tyckte jag kände sån eller liknande lukt efetr att jag buskört litet förut, eller är det nåt annat som jag känt? Det är väl det man hoppas på, om det är nån indikation på att lådan börjar bli kass ska jag köra som en kärring resten av bilens livslängd, eller nåt tongue

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
The_Dude
15 april 2007 · 550 Inlägg

Där sitter bromsband inne i lådan, som låser planethjulen beroende viken växel som används.
Men det är nog mer troligt att det är bromsarna du luktar.

kallabaz
15 april 2007 · 362 Inlägg

Är väl inte så konstigt om den luktar lite bränt om du buskört den för första gången på länge?

FL3JM Inga konstigheter
15 april 2007 · 2 064 Inlägg

Det är nog bromsarna du känner. Ibland brukar det lukta bränt anus om bromsarna efter att jag "buskört". Tror det beror på att jag kör automattvätt ibland och att den sprutat massa jävla vax på diskarna (så det åker in mellan skivorna alltså).
Men efter nån timme luktar det inget längre.

TPCBacon Bacon
15 april 2007 · 162 Inlägg

broms lukt helt klart

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
Germax
15 april 2007 · 12 086 Inlägg

Det är en jävla skillnad på brända bromsar lukt och brända lameller lukt.
Själva "kopplingen" på en automat har inga lameller o slirar inte på så sätt.
Däriomot sitter de slags lameller vid planetväxlarna, fast vetifan om de kan slira på samma sätt. När en automatbil slirar har de oftast med oljetrycket o göra.

brillmongo
15 april 2007 · 874 Inlägg

ok, så det kan ha varit bromsarna *hum* inte omöjligt då jag faktiskt tvättat bilen bara några timmar tidigare, men även oljetrycket kan vara en bov i dramat då? hm, bytte iof växelolja för ett par månader sen, men innandess var den obytt på ett bra tag (varken av mig eller tidigare ägare) Kanske kan vara lönt att byta olja igen då "just in case"? tack för alla svaren smile

Senast redigerat av brillmongo (15 april 2007)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Skaune
15 april 2007 ·

ok, vill bara klargöra att det sitter lammeller i själva lådan!!! Sen kan du lätt se om dina lameller i lådan börjar ta slut genom att kika om din automatlådeolja fortfarande är röd, finns där antydningar till svart eller den är svart då är ditt lmallepaket på väg o ta slut!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang