Få motorn lite piggare volvo 944

friiiisk
12 september 2013 · 71 Inlägg

tjennis! kör en orginal 944 jue, å den är ganska slö, orkar bara släppa på 2an om de är grus, alltså inte på blöt asfalt.. då måste de spöregna å man läre köra i en vattenskåra... tips på att få den piggare på något riktigt billigt sätt? smile studerar så har ej mycket pengar alls.... tacksam för svaaar smile smile

kan tillägga att det är en volvo 944 -94 B230F orginal motor smile

Senast redigerat av frisken98 (12 september 2013)

Volvo 940 turbo "volvon" (1993)
SuperGnaget
12 september 2013 · 565 Inlägg

turbo grejjer från en 940 lr 740 turbo e nog billigast o plocka ihop!

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
ivarzzzon
12 september 2013 · 24 Inlägg

eller om du lyckas hitta en 531 topp billigt smile

friiiisk
13 september 2013 · 71 Inlägg

blir för dyrt å drygt de smile ingen som vet nå lättare sätt?smile

Volvo 940 turbo "volvon" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
13 september 2013 · 26 113 Inlägg

Släng ut all inredning och lätta den.
Det är gratis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
simlar
13 september 2013 · 5 516 Inlägg

Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

Senast redigerat av simlar (13 september 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
friiiisk
14 september 2013 · 71 Inlägg

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Volvo 940 turbo "volvon" (1993)
henke_99 Offroad Racing
14 september 2013 · 3 122 Inlägg

Ja så mycket roligare än så blir det inte utan att spendera pengar. Kanske går att lura fram 5-10 hk på lite olika sätt men den extra effekten kommer du ju ändå aldrig märka. Se som sagt till att allt är fräscht så du kommer så nära effekten motorn hade från början som möjligt.

Det går inte hur gärna man än vill på ett enkelt sätt att få en gammal trött åsna att springa som en travhäst wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
friiiisk
14 september 2013 · 71 Inlägg

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Volvo 940 turbo "volvon" (1993)
henke_99 Offroad Racing
14 september 2013 · 3 122 Inlägg

frisken98 skrev:

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Nybergrobin
14 september 2013 · 2 377 Inlägg

Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original

friiiisk
14 september 2013 · 71 Inlägg

henke_99 skrev:

frisken98 skrev:

simlar skrev:
Byt kamaxeln mot t.ex en A eller K, M-kammen som sitter original är inte något att hänga i granen.
Ta bort puls-air och plugga hålen i toppen med 50-öringar (eller bara svesta igen puls-airrören så det ändå sitter där).
Ta bort EGR-ventilen och plugga hålen som blir (eller bara ta loss röret mellan egr och grenrör och svetsa igen röret på grenrörssidan).
Byt ut sista ljuddämparen mot en fullflödes, original-dämparen stryper ordentligt på högre varv.
Kolla så inte katalysatorn är igensatt för då blir bilen riktigt slö.
(om du tar bort EGR och puls-air så finns det risk att bilen inte går igenom bes pga ändrad avgasrening, dem kollar däremot inte funktionen så om du pluggar så bör det inte vara några problem så länge avgasvärdena är fina)

Och så har du ju redan fått tips i tråden om:
Köpa turbo-grejjer och "plocka ihop"
Byta till 531-topp
Släng ut all inredning och lätta.


Edit:
Sen så klart det viktigaste:
Ha en välservad bil, se till så att luftfilter, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, olja och oljefilter är fräscha. Se till så inga bromsar ligger på, ha rätt lufttryck i däcken och se till så att hjulen är rätt inställda.

btw det är en B230FD du har.

hehe, har ingen slutljuddämpare och egr en är redan pluggad :p

Varför posta samma svar en gång till?

det laggade

Volvo 940 turbo "volvon" (1993)
friiiisk
14 september 2013 · 71 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Byt till en 531 topp och vx3 kam smile  Billigt och går faktiskt mkt bättre än original

får se om ja kanske gör det då smile

Volvo 940 turbo "volvon" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang