Vägregistrerad - ATV frågor kring strypningar.

Low
9 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

hej.

kan någon berätta om det är skillnader mellan tex 400cc atv och en 800cc atv om dom är Vägregistrerad och Lagliga? då alla är strypta till 20hk.



Förstår att alla som köper större maskiner tar bort strypningarna, men om man ska vara"laglig" så kvittar det eller?

Low
9 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

ingen? hmm

Busgrabb Rejsa ?
9 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Vrid är väl alltid trevligt och det får du ju desto mera av i en 800cc maskin men jag tänker mig att en 400cc är en sport quad som går att åka på bredden med och hoppa med medans en 800cc är en mer arbetsmaskin.
Vad tittar du på för modeller?

Senast redigerat av Busgrabb (10 oktober 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Slash Saabifierad
10 oktober 2013 · 2 026 Inlägg

Vrid yes, du behöver inte växla lika mycket med 800cc samtidigt som den inte varvar lika högt som 400 för att få ut kraft ifrån motorn. Egentligen kan du säkert glida runt på 400:an men hade du tänkt plocka bort stryptningen (vilket du troligtvis kommer göra efter ett tag) kommer du verkligen känna en stor skillnad på de båda.

Är det förövrigt en Kina-fyrhjuling eller en som egentligen är byggd för terrängen som du tänkt ha att glida runt på vägarna kvittar det dock då de ändå saknar köregenskaperna för att du ska kunna pressa de (tänker mest på vältningsrisken och sladdrighet som ställer till det vid aktiv körning)

Senast redigerat av Slash (10 oktober 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Low
10 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

Tack för svaren!

tänkt mig en 4x4 som man kan köra på vanlig väg och skog, och kanske ploga ibland.

Då kan jag kolla på 500-600cc med.

vågar man köpa tex, dinli, kymco , goes , smc , access?
vad jag har förstått så är dom byggda i Taiwan och det ska vara ett " bättre märke" än tex kina.
tänkt köra 100-150 mil om året vill att dem ska hålla minst 1000-2000 mil?

Kan tyvärr inte jätte mycket om atv, har tittat på quads med men känns att dom inte tar sig över allt på vintern?

Low
10 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

sen att plasten och så vidare känns sämre än tex polaris, can-am kvittar, för det är ju nästan det dubblan priser också.

Busgrabb Rejsa ?
10 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Jobbar själv med bla Kymco och det är fina maskiner för vettiga pengar.

Autotech
BMW 335D (2008)
Low
10 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

Busgrabb skrev:
Jobbar själv med bla Kymco och det är fina maskiner för vettiga pengar.

får söka lite mer på det då smile

Brådhis * Voff voff *
11 oktober 2013 · 10 279 Inlägg

Jag har en Dinli 450 -09 (landsväg, inte 4x4) som gått 1400(!) mil (varav jag kört knappt 100 än så länge). Men den känns iaf välbyggd och ska enligt vad jag fick fram innan köp vara av ett vettigare märke än Kina-maskinerna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
11 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag har en Dinli 450 -09 (landsväg, inte 4x4) som gått 1400(!) mil (varav jag kört knappt 100 än så länge). Men den känns iaf välbyggd och ska enligt vad jag fick fram innan köp vara av ett vettigare märke än Kina-maskinerna.

//Brådhis

Kul! tittat på quads, då jag är osäker om awd är ett måste.

skillnaden mellan smc wildcat 500 och access 450? vill ha automat, och dinli värkar inte ha det på sina quads.

finns access 400 , och betydligt biligare 45 mot 60.

Low
11 oktober 2013 · 3 313 Inlägg

lite mer sökande så finns det dinli 450 dirt med automat för 49000.. hmmm... :p

Brådhis * Voff voff *
11 oktober 2013 · 10 279 Inlägg

Jag har haft quads både med manuell och automat och även om det är lite bökigare med manuell skulle jag ändå välja det eftersom den blir så mycket roligare och rappare med det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang