Fastsättning batteri inför besikting

volvo-93
2 februari 2014 · 625 Inlägg

Hej som tråden lyder jag undrar varför ett batteri inte får sitta fast med spännband när man besiktar en bil? Jag har en Volvo 740 den har bara blivit godkänd en gång med spännband men nu dom senaste gångerna har den inte blivit godkänd med spännband. Batteriet sitter fast bra men ändå klagar dom på det.

Senast redigerat av volvo-93 (2 februari 2014)

RannerKing www.LynxTalk.se
2 februari 2014 · 420 Inlägg

Jag kör med spännrem på fruns och min bil, och på förra bilen. Alltid varit godkänt.

När jag all hast fixade till fruns bil innan förra besiktningen så glömde jag sätta fast batteriet.
Då sa dom bara "Det är ju bra om batteriet sitter fast, så du vet till nästa gång" men bilen gick igenom.

Väldigt märkligt att ditt besiktningsställe inte släpper igenom det!

Senast redigerat av RannerKing (2 februari 2014)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
caromania Forummoderator
2 februari 2014 · 9 296 Inlägg

Som alltid, mannen med hammaren har makten. Skruva dit det med en plåtbit med två långa gängade stänger, en på varje sida om batteriet. Problem solved.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
2 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Jag har haft spännband en massa år på min 240 och aldrig fått klagomål av besiktningen, men man får ju byta bandet när det börjar se slitet ut förstås. smile

Mack Forum- och sitemoderator
2 februari 2014 · 26 111 Inlägg

Lustigt. Jag har till Mazdan ett sånt rött spännband som jag dragit runt och fast, och det var inga problem enligt besiktningsmannen.
Men som sagt, börjar det bli slitet så får man ju såklart byta ut det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hilmer
2 februari 2014 · 1 776 Inlägg

Är det godkänt att surra fast last med så bör det även räcka till att hålla batteriet på plats, konstig inställning vill jag påstå. Jag har aldrig haft problem när jag satt fast det med spännband iaf, huvudsaken är ju att det sitter fast tycker man.

Caffe
2 februari 2014 · 1 436 Inlägg

Aj då, har själv spännband. Kanske andra krav på lätt lastbil eller så var din besgubbe extra tjurig. Caromanias lösning tycker jag låter bra.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Pierre_r Lastbilsmekaniker
3 februari 2014 · 729 Inlägg

Dom sa aldrig något om min "hightec" lösning på batterifastsättningen på batterierna i min C20.
Där sitter dom fast med varsin spännrem och en plankbit som distans så det inte blir så stort mellanrum mellan batteriet och remmen....

mb_pucken
3 februari 2014 · 5 083 Inlägg

Blev stannad av polisen på en flygande för några år sedan och fick 2a på att batteriet satt med rem. Remmen var en vanlig stännrem med plåt spänne. Åkte till bilprovningen och det gick igenom utan problem smile
Sen besiktade jag nått år senare med samma rem och fick 2a på att den var bristfällig. Så är nog lite lotto tror jag smile
Efter den 2a tröttna jag och spände dit det med ett stort typ 5tons spännband smile då var dom nöjda smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
volvo-93
3 februari 2014 · 625 Inlägg

Jag ska testa med spännband igen för det är för krångligt och borra upp ett nytt batterifäste.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 februari 2014 · 5 650 Inlägg

efter som du åker 740 använd pinnen och brickan som är original mer än godkänt ju är den borta hämta en från skroten

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Volvofarfar
3 februari 2014 · 1 312 Inlägg

MrEricsson skrev:
efter som du åker 740 använd pinnen och brickan som är original mer än godkänt ju är den borta hämta en från skroten

Aaaa, för dom rostar ju aldrig fast och går av i gängerna  big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
henne_svenne
4 februari 2014 · 668 Inlägg

Haha jag fick ju till och med tips om att använda spännband från besiktnibgsgubben tongue

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Mack855
4 februari 2014 · 1 354 Inlägg

Volvofarfar skrev:

MrEricsson skrev:
efter som du åker 740 använd pinnen och brickan som är original mer än godkänt ju är den borta hämta en från skroten

Aaaa, för dom rostar ju aldrig fast och går av i gängerna  big_smile

Man kan väl smörja upp dom nån gång om året smile det är väl inte så bökigt att dra loss gäng + bult och smörja. Eller? smile

Caffe
4 februari 2014 · 1 436 Inlägg

henne_svenne skrev:
Haha jag fick ju till och med tips om att använda spännband från besiktnibgsgubben tongue

Jävla lotteri är vad det är. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2014 · 13 669 Inlägg

brukar köra med vanliga band eller tjockare katt/barn strypare aldrig varit några problem

nu var det iof ett tag sen då mina sitter i orginalfästena på alla bilar men det är inget jag hörtalas om att dom klagar på...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 februari 2014 · 5 650 Inlägg

Volvofarfar skrev:

MrEricsson skrev:
efter som du åker 740 använd pinnen och brickan som är original mer än godkänt ju är den borta hämta en från skroten

Aaaa, för dom rostar ju aldrig fast och går av i gängerna  big_smile

vet inte hur många gånger om dagen du byter batteri.
aldrig haft nå bekymmer med dom och då har de suttit med flera års intervaller

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
6 februari 2014 · 26 111 Inlägg

MrEricsson skrev:

Volvofarfar skrev:

MrEricsson skrev:
efter som du åker 740 använd pinnen och brickan som är original mer än godkänt ju är den borta hämta en från skroten

Aaaa, för dom rostar ju aldrig fast och går av i gängerna  big_smile

vet inte hur många gånger om dagen du byter batteri.
aldrig haft nå bekymmer med dom och då har de suttit med flera års intervaller

Fastsättning medels "pinnen och brickan" fyller sin funktion, men med tanke på allt dom utsätts för - smuts, regnvatten, is, snö, hetta och så vidare - så är det inte så konstigt att dom tillsammans med batterihyllan om den är av metall, till slut rostar sönder och faller isär.
Att därför hitta grejerna på skroten är inte så troligt, men inte förstås omöjligt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang