Vilken växellåda? volvo 740.

Waahlvik
4 september 2011 · 508 Inlägg

Tjenare. Jag har en 740 GL 1988 med b230f och jag har börna sönder växellådan.. tänkte stoppa dit en m90 eller någon annan låda ist för min m47a. vilken är den bästa lådan att stoppa dit? vill inte ha bmw låda smile och ingen ny låda som sitter i nya volvos heller..

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Knacck Dajsel är de bästa :)
5 september 2011 · 17 Inlägg

Jag skulle kört på en m47:a om du ska hålla börna, m90 ras blir nog ganska dyrt, så m47 är billigt och byta ut smile

thelaughingmadman
5 september 2011 · 711 Inlägg

BenGan_ skrev:
Jag skulle kört på en m47:a om du ska hålla börna, m90 ras blir nog ganska dyrt, så m47 är billigt och byta ut smile

Fast, M90:n brukar väl anses vara väldigt stark, bortsett från synkringen på 3:an, som tydligen ska svetsas fast för att inte orsaka problem?

Om inte alla har höjt M90:ns kapacitet till skyarna skulle jag dragit i en sån, tycker de dessutom känns mycket skönare och robustare än M47.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
StlpMK Team T-Röd Racing
5 september 2011 · 507 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

BenGan_ skrev:
Jag skulle kört på en m47:a om du ska hålla börna, m90 ras blir nog ganska dyrt, så m47 är billigt och byta ut smile

Fast, M90:n brukar väl anses vara väldigt stark, bortsett från synkringen på 3:an, som tydligen ska svetsas fast för att inte orsaka problem?

Om inte alla har höjt M90:ns kapacitet till skyarna skulle jag dragit i en sån, tycker de dessutom känns mycket skönare och robustare än M47.

De e stoppringen man ska svetsa på 3an å M90 e ju inte tålig att vålda med Tror nog en M47 Räcker gott å väl till en GL

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Waahlvik
5 september 2011 · 508 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

BenGan_ skrev:
Jag skulle kört på en m47:a om du ska hålla börna, m90 ras blir nog ganska dyrt, så m47 är billigt och byta ut smile

Fast, M90:n brukar väl anses vara väldigt stark, bortsett från synkringen på 3:an, som tydligen ska svetsas fast för att inte orsaka problem?

Om inte alla har höjt M90:ns kapacitet till skyarna skulle jag dragit i en sån, tycker de dessutom känns mycket skönare och robustare än M47.

jag ska ju inte börna.. utan hlger bakdäck va så slitets å börnade till punka för att byta. då for lådan. därav ja vill ha en m90. hittade en för 2000kr är den nå att ha?

vad måste jag ha och modda för att få dit en m90? eller finns de nån ännu nyare låda jag kan trycka dit?

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
ticcen
6 september 2011 · 49 Inlägg

Waahlvik skrev:

thelaughingmadman skrev:

BenGan_ skrev:
Jag skulle kört på en m47:a om du ska hålla börna, m90 ras blir nog ganska dyrt, så m47 är billigt och byta ut smile

Fast, M90:n brukar väl anses vara väldigt stark, bortsett från synkringen på 3:an, som tydligen ska svetsas fast för att inte orsaka problem?

Om inte alla har höjt M90:ns kapacitet till skyarna skulle jag dragit i en sån, tycker de dessutom känns mycket skönare och robustare än M47.

jag ska ju inte börna.. utan hlger bakdäck va så slitets å börnade till punka för att byta. då for lådan. därav ja vill ha en m90. hittade en för 2000kr är den nå att ha?

vad måste jag ha och modda för att få dit en m90? eller finns de nån ännu nyare låda jag kan trycka dit?

Är bilen helt orginal är det ju pengarna i sjön för ett arbete som tar 2 timmar att utföra då du lätt hittar en beggad låda för en femhundring om du inte har en polare som ger den till dig...

Annars är en M90 ett säkert kort på en orginalsetup, speciellt om den är inschimsad å förstärkt stoppring.
m90 finns ju till rödblock, då är det spakställ främre kardan 240mm koppling och fixa till hydraulisk urtrampning som gäller, eller om du kan få wire att funka ifall du kör med det. Men då de jobbar åt olika håll så kanske det är klurigt men någon borde ju gjort de..

Lycka till big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2011 · 26 149 Inlägg

Prova att växla som man bör, så skall nog även en M47 hålla.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Waahlvik
11 september 2011 · 508 Inlägg

blev en m47a ist. ska byta bil!

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Vuoleva
12 september 2011 · 88 Inlägg

Ska du burna och leka skiten som man egentligen ska ur slitna gamla volvon så bör du byta kardon till en kortad som passar en m46 låda och sätta i en sån!

De pallar betydligt mer slakt ... m47 knackar vid hårda motorbromsningar..

Waahlvik
12 september 2011 · 508 Inlägg

Vuoleva skrev:
Ska du burna och leka skiten som man egentligen ska ur slitna gamla volvon så bör du byta kardon till en kortad som passar en m46 låda och sätta i en sån!

De pallar betydligt mer slakt ... m47 knackar vid hårda motorbromsningar..

jag ska inte börna nå mer, har redan bytt låda till en m47a igen. har börnat 1 gång och aldrig mer då de förstör bara. sen ska man väll inte leka skiten ur en bil som är näst intill nyskick?

leka skiten kan man göra med en w123 300d ist.... fast de inte går lika fort smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2011 · 17 478 Inlägg

Waahlvik skrev:

Vuoleva skrev:
Ska du burna och leka skiten som man egentligen ska ur slitna gamla volvon så bör du byta kardon till en kortad som passar en m46 låda och sätta i en sån!

De pallar betydligt mer slakt ... m47 knackar vid hårda motorbromsningar..

jag ska inte börna nå mer, har redan bytt låda till en m47a igen. har börnat 1 gång och aldrig mer då de förstör bara. sen ska man väll inte leka skiten ur en bil som är näst intill nyskick?

leka skiten kan man göra med en w123 300d ist.... fast de inte går lika fort smile

Ja, tar du död på den är du kvalificerad för en medalj. Om du nu inte köpt nån som redan är slut...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hermanssons_Garage
13 september 2011 · 2 415 Inlägg

vid ett byte till M90 så behövs,
*hydralisk koppling
*nytt svänghjull
*en koppling från m90
*byte av kardan halvan mot lådan.
*spakställ från m90

dom sakerna behöver du. byter du till m47 (vanliga 5 vxl lådan) så behöver du inte byte

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
jockev8
2 maj 2014 · 127 Inlägg

lite nyfiken bara, behöver man byta hela växellådan eller kan man bara skruva bort lådan från kopplingshus och bulta dit en ny låda? tex lossa m47 och skruva dit en m46 eller m90 på m47ans kopplingshus/sprängkåpa?

Aronson
2 maj 2014 · 914 Inlägg

Kopplingshuset på m45,m46,m47 tillhör lådan,det ligger shims för främre lager mellan kåpan och växellådshuset.Det går givetvis att flytta kåpor mellan olika lådor men tänk då på att få rätt shimsning.

jockev8
15 maj 2014 · 127 Inlägg

har hittat en växellåda till min 740 men tror att det är vajerkoppling till denna och det är hydraulisk på min, kan man ändå använda sig av denna låda eller ska jag leta vidare tills jag får tag i en som det är hydrauliskt på?

sweeken
15 maj 2014 · 338 Inlägg

jockev8 skrev:
har hittat en växellåda till min 740 men tror att det är vajerkoppling till denna och det är hydraulisk på min, kan man ändå använda sig av denna låda eller ska jag leta vidare tills jag får tag i en som det är hydrauliskt på?

Flytta emellan sprängkåpa

Enchzzz
15 maj 2014 · 347 Inlägg

sweeken skrev:

jockev8 skrev:
har hittat en växellåda till min 740 men tror att det är vajerkoppling till denna och det är hydraulisk på min, kan man ändå använda sig av denna låda eller ska jag leta vidare tills jag får tag i en som det är hydrauliskt på?

Flytta emellan sprängkåpa

Flytta över gaffeln och kulan som den går emot bara. smile

Waahlvik
12 juni 2014 · 508 Inlägg

inte för å vara sån men tråden är flera år gammal smile har hunnit haft flera bilar sen ja ställde frågan smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
sweeken
12 juni 2014 · 338 Inlägg

Waahlvik skrev:
inte för å vara sån men tråden är flera år gammal smile har hunnit haft flera bilar sen ja ställde frågan smile

inte för å vara sån men tråden är flera veckor gammal smile har hunnit haft en bil sen jag svarade på frågan smile



(Skoja)

Dupond och Dupont
12 juni 2014 · 581 Inlägg

Tänkt posivtivt, istället för att starta en ny tråd så använde hen sökfunktionen och hittade denna tråd och fortsatte i den. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang