Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

TomBjorklund VAGIS Car Club
20 december 2015 · 1 093 Inlägg

dawwe skrev:
T_one: Eller...Man köper väl knappast en 520D eller nån motsvarande modell från övriga premium-märken för att de är "så in i helsikes snabba"? En Saab 9-5 Aero, var på sin tid, typ det snabbaste o "grymmaste" Saab kunde erbjuda. Med andra ord, bilarna må vara lika, men de riktar sig mot två helt olika kundgrupper...

Man står väl aldrig och väger mellan en 520d och en gammal 9-5 Areo heller?
Vilket gör hela diskussionen till en ren pajkastning?

Som sagt att jämföra trimning och att använda bilen till just en specifik applikation; då underlättar det att veta vad TS har för syfte?

De flesta driftingbilarna kör på bensin eller etanol, men det finns sjuka dieselbyggenmed som levererar samma effekt. Bränslen med helt olika kraftkurvor, jämföra päron och äpplen big_smile

Har du kört en 520D? ^^

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

Så vitt jag vet så var Hirsch aldrig nån motsvarighet till M, RS, AMG eller mer korrekt Alpina? Hirsch är alltså inte en egen "biltillverkare", som Alpina tex. Kort sagt en Hirsch Saab är snabb och dyr, men egentligen "olaglig" då den fortfarande står som en "vanlig 9-5 Aero" i dokumenten?


Edit: Ok Hirsch är nåt mellanting då man behåller fabriksgarantier mm...

Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

Jo jag har ju kört 520D, dels en 2015 då min far har en sådan, 8-stegad automat sad. Bilen innan var även den en 520D, dock en 2012, och manuell smile. O bilen innan den första 520D var en Ådi A3 2.0Tdi -10 "chippad" till drygt 200 kusar (han köpte den ny, o chippade den hos BSR...), men den gillade han inte för att "bromskivorna rostade jättefort o lät när man bromsade i början" big_smile. Några såna bekymmer finns det inte med BMW, vilken lycka eller hur *haha*

Och nu var det ju "Palmer" som deklarerad stolt att hans 9-5 Aero drar en 520D, som om det skulle vara en stor bedrift big_smile

Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mrpalmer
20 december 2015 · 796 Inlägg

dawwe skrev:
Jo jag har ju kört 520D, dels en 2015 då min far har en sådan, 8-stegad automat sad. Bilen innan var även den en 520D, dock en 2012, och manuell smile.

Och nu var det ju "Palmer" som deklarerad stolt att hans 9-5 Aero drar en 520D, som om det skulle vara en stor bedrift big_smile

Du verkar ju vara bra trött som människa, jag skrev bara det för att jämföra diesel mot bensin, ingenting annat! Men du verkar ju ändå hänga upp dig på det så de känns ju kul wink

Hemma bra, garaget BÄST!
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

Men Palmer, jämför då med motsvarande instegs modell av 9-5, lätt-trycksturbon med 170(?) kusar? Det är lika (o)intressant att jämföra din Aero med en M550D, du kommer åka på stordäng...Man måste jämföra bilar vilka riktar sig mot ungefär samma kundkrets om man nu skall jämföra prestanda...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mrpalmer
20 december 2015 · 796 Inlägg

dawwe skrev:
Men Palmer, jämför då med motsvarande instegs modell av 9-5, lätt-trycksturbon med 170(?) kusar? Det är lika (o)intressant att jämföra din Aero med en M550D, du kommer åka på stordäng...Man måste jämföra bilar vilka riktar sig mot ungefär samma kundkrets om man nu skall jämföra prestanda...

Jag jämförde mot dem bilarna jag faktist provat emot, och siffror och mätarfilmer är bara skit, de ända man kan göra är att jämföra sida vid sida på samma underlag, väderförhållande osv osv.

Nog om detta nu smile

Hemma bra, garaget BÄST!
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ok. Du lever verkligen i en fantasivärld. Över 7 sek i skillnad till 200 får den långsammare bilen att se ut som om den står stilla...För övrigt så race:ade jag mot en 9-5 Aero i morse på väg hem från tennisen, och jag vann lätt, med min Passat -96 på 116 kusar, det är grejer det big_smile. Sen att Aero föraren inte ville race:a det utelämnar jag, så klart...

Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2015 · 17 379 Inlägg

trubbelturbo skrev:

dawwe skrev:
T_one: Eller...Man köper väl knappast en 520D eller nån motsvarande modell från övriga premium-märken för att de är "så in i helsikes snabba"? En Saab 9-5 Aero, var på sin tid, typ det snabbaste o "grymmaste" Saab kunde erbjuda. Med andra ord, bilarna må vara lika, men de riktar sig mot två helt olika kundgrupper...

Den snabbaste skulle väl vara SAAB 9-5 Aero Hirsch. Kostade cirka 600k ny, men vissa köpte den endå. Vilket många upplever som väldigt provocerande:D

Mycket Saab nu. Och på tal om detta märke så körde jag en Saab 9-5 3.0 TiD. Den gick som satan. Ville köpa den och lägga handpenning över helgen men säljaren sålde den samma dag :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

Hybrid: Hm...Fast 3.0TiD hade/har väl en GM-baserad men "Saab-masserad" motor om vi skall vara helt ärliga väl big_smile? Men absolut, det är en Saab oavsett, o jag betvivlar inte att den rörde på sig bra!

Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jokabsson
20 december 2015 · 1 172 Inlägg

Min erfarenhet talar för diesel-bil som roligare bil i allmänhet. Allt utom motorljudet tyvärr. Sedan finns det flera andra faktorer som gör att jag väljer bensin i stället. Giftiga ämnen i avgaserna har ju gjort att man lite smått upptäckt att det kanske inte var så bra att över 70% av nya bilar säljs i dieselversion.
Sedan kör jag inte tillräckligt mycket eller långa sträckor för att diesel ska finnas på kartan.

Galet att 140 hästars TDI Golfen känns kvickare än den trimmade Saaben jag har idag.
Får man anledning i framtiden att skaffa diesel så skulle det inte skada med en Audi A4 3.0TDI Quattro eller liknande!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
xXSammy
20 december 2015 · 6 566 Inlägg

Cracksoup skrev:
Sedan finns det flera andra faktorer som gör att jag väljer bensin i stället. Giftiga ämnen i avgaserna har ju gjort att man lite smått upptäckt att det kanske inte var så bra att över 70% av nya bilar säljs i dieselversion.

Men alla vet ju idag att bilar släpper BARA ut 100% koldioxid i avgaserna, direkt när man vrider på nyckeln så är avgasreningen 100% effektiv.

Och dubbdäck utsöndrar partiklar, typ Nox

Host wink

De/Dem
Spider101
2 september 2023 · 21 Inlägg

De flesta som kör efter E4:an i 110  kör ju på femte växeln om de har en manuell låda och och då det oftast  Omkring 3000 varv på motorn om de inte kör på ekonomi läge som finns på en del bilar  . Så det intressantaste för de personerna är kanske vad är hästkrafterna vid 3000 varv  . En dieselbil beroende på märke och modell kan ge maximalt antal hästkrafter och någonstans mellan 3800 -4300 varv .   Om du har två bilar en bensin på 200 hästkrafter och en diesel på 200 hästkrafter så kommer diesel bilen  utveckla mer hästkrafter vid 3000 varv . De flesta personerna varvar inte upp en bil till 5000 -6000 varv . Och de kör på högsta växeln  troligen redan när de kör 100 km i timman  . Varför ska du värma upp en bil till 5000 eller 6000 varv om den ger full effekt i hästkrafter redan vid 3800 varv . Det är onödigt och det är dessutom slöseri med bränsle .  Sen vilken som är bästa dieselbränslet det är en annan sak .  Blank diesel eller vanlig diesel med högt cetanvärde . Sedan kan man ju höjas utan värde tv:n på black diesel med en kraftig diesel booster  . Och vridmomentet tar betydelse jag har åkt i en företagsbil som gick på gas och hade 115 hästkrafter vem var helt otroligt pigg på låga hastigheter troligen på grund av vridmomentet . Sen är det ju tydligen 130 oktan i fordonsgas också

Spider101
2 september 2023 · 21 Inlägg

xXSammy skrev:

Cracksoup skrev:
Sedan finns det flera andra faktorer som gör att jag väljer bensin i stället. Giftiga ämnen i avgaserna har ju gjort att man lite smått upptäckt att det kanske inte var så bra att över 70% av nya bilar säljs i dieselversion.

Men alla vet ju idag att bilar släpper BARA ut 100% koldioxid i avgaserna, direkt när man vrider på nyckeln så är avgasreningen 100% effektiv.

Och dubbdäck utsöndrar partiklar, typ Nox

Host wink

Det verkar som att  moderna bensinbilar luktar rå bensin . Och de verkar även pinka flytande vätska ut genom avgasröret . Först tycker  Man att det   luktar sött och gott men om man känner lukten för länge då får man ont i skallen . Gamla bilsr de kan istället lukta  ungefär som att bensinen vore rökt  . Men de kanske kör med 98 oktan som innehåller mindre Etanol  . Och de kan ju vara så gamla så att de inte ens har en katalysator

Senast redigerat av Spider101 (2 september 2023)

Spider101
2 september 2023 · 21 Inlägg

Det finns de som anser att HVO100  tom  är  bättre än E85  Och definitivt är bättre än vanlig bensin

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2023 · 13 669 Inlägg

Spider101 skrev:
Det finns de som anser att HVO100  tom  är  bättre än E85  Och definitivt är bättre än vanlig bensin

Hvo100 är ju ett väldigt bra bränsle ur alla aspekter  dels att det är förnyelsebart och dessutom kan man direkt gå från diesel till hvo.  Det kan du itne göra med e85 och bara byta ut bensinen med e85 på alla bensinbilar.     Jag önskar bara att man satsade mer på hvo men tanke ppl hur alla regeringar tänker så kommer ingen satsa på det dock kommer rvi vid årsskiftet se en sänkning av hvp priserna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
3 september 2023 · 424 Inlägg

Jag kör på Preem's diesel sedan flera år, den har hittils haft störst andel inblandad hvo, andra kanske har lika idag. JAg har inte märkt något negativt men förhoppningsvis släppt ut mindre skadligt än om jag tankat ren fossil diesel

Jesper328
3 september 2023 · 2 333 Inlägg

Spider101 skrev:
De flesta som kör efter E4:an i 110  kör ju på femte växeln om de har en manuell låda och och då det oftast  Omkring 3000 varv på motorn om de inte kör på ekonomi läge som finns på en del bilar  . Så det intressantaste för de personerna är kanske vad är hästkrafterna vid 3000 varv  . En dieselbil beroende på märke och modell kan ge maximalt antal hästkrafter och någonstans mellan 3800 -4300 varv .   Om du har två bilar en bensin på 200 hästkrafter och en diesel på 200 hästkrafter så kommer diesel bilen  utveckla mer hästkrafter vid 3000 varv . De flesta personerna varvar inte upp en bil till 5000 -6000 varv . Och de kör på högsta växeln  troligen redan när de kör 100 km i timman  . Varför ska du värma upp en bil till 5000 eller 6000 varv om den ger full effekt i hästkrafter redan vid 3800 varv . Det är onödigt och det är dessutom slöseri med bränsle .  Sen vilken som är bästa dieselbränslet det är en annan sak .  Blank diesel eller vanlig diesel med högt cetanvärde . Sedan kan man ju höjas utan värde tv:n på black diesel med en kraftig diesel booster  . Och vridmomentet tar betydelse jag har åkt i en företagsbil som gick på gas och hade 115 hästkrafter vem var helt otroligt pigg på låga hastigheter troligen på grund av vridmomentet . Sen är det ju tydligen 130 oktan i fordonsgas också

Motorn varvar 3000v/min om man inte ligger på eco-läge?
Som en elektronisk OD alltså?
Såna prylar är rätt så passé. smile

Hästkrafter är inte speciellt relevant för den genomsnittlige bilförararen, utan snarare en bra vridkurva.
Sen så producerar ju inte en motor X antal newtonmeter vid ett givet varvtal heller för den delen, utan man måste räkna in faktorer så som insprutningsmängd, tänd/spridarvinkel, volymetrisk effektivitet, osv.
Hästkrafter är bara en uträkning på i vilken takt en motor kan utföra ett arbete.


Varför en diesel producerar mer vrid än en bensinare av samma volym beror dels på slaglängd, kompressionsförhållande, och bränslets energidensitet.
Varför en diesel har en annorlunda effektkurva beror på slaglängd, kompression, och att diesel har en långsammare förbränning.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2023 · 13 669 Inlägg

Spider101 skrev:
De flesta som kör efter E4:an i 110  kör ju på femte växeln om de har en manuell låda och och då det oftast  Omkring 3000 varv på motorn om de inte kör på ekonomi läge som finns på en del bilar  . Så det intressantaste för de personerna är kanske vad är hästkrafterna vid 3000 varv  . En dieselbil beroende på märke och modell kan ge maximalt antal hästkrafter och någonstans mellan 3800 -4300 varv .   Om du har två bilar en bensin på 200 hästkrafter och en diesel på 200 hästkrafter så kommer diesel bilen  utveckla mer hästkrafter vid 3000 varv . De flesta personerna varvar inte upp en bil till 5000 -6000 varv . Och de kör på högsta växeln  troligen redan när de kör 100 km i timman  . Varför ska du värma upp en bil till 5000 eller 6000 varv om den ger full effekt i hästkrafter redan vid 3800 varv . Det är onödigt och det är dessutom slöseri med bränsle .  Sen vilken som är bästa dieselbränslet det är en annan sak .  Blank diesel eller vanlig diesel med högt cetanvärde . Sedan kan man ju höjas utan värde tv:n på black diesel med en kraftig diesel booster  . Och vridmomentet tar betydelse jag har åkt i en företagsbil som gick på gas och hade 115 hästkrafter vem var helt otroligt pigg på låga hastigheter troligen på grund av vridmomentet . Sen är det ju tydligen 130 oktan i fordonsgas också

min 90polo diesel ligger nog på närmare 140 vid 3000rpm.. på 5an är det tomgång i 50.....   

vid 100km/h varvar den 3k på 3an liksom.. 

5an lägger jag aldrig i under 70km/h    den gör ungfär 140 på 3an innan varvstoppet..  nu är den optimerad så den går lite bättre än orginal 135hk istället för 90hk och   310nm vrid istället för 230nm

men den är ju absolut inte snabb men inte slö heller..  den gör 0-100 på runt 8sec .

sen orkar den ju att dra till varvstoppet på 4an men inte 5an  men nu kör jag sällan så fort..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
4 september 2023 · 2 752 Inlägg

Tråden är från 2015 egentligen så det refereras nog till idag ganska gamla motorer.

Senast redigerat av Mossan1 (4 september 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2023 · 17 379 Inlägg

Mossan1 skrev:
Tråden är från 2015 egentligen så det refereras nog till idag ganska gamla motorer.

Tänkte på det med. En gammal diesel av idag är väl en TDi från 1993... Och det går ju och få rejält med fart på dessa med enkla medel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang