Konsten att lossa ett maskindraget hjul?

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Bil nummer ett ville jag inte riskera hälsan eller verktygen på i onödan, då den stora verkstaden som satt på hjulet efter punktering har sommaröppet, så de fick passa på vid hjulskiften.

På reservbilen har en mindre verkstad bytt, som verkar ha semester då ingen svarar på mejl eller telefon och de även fått SMS. Har lite bråttom då bilen behövs som brukbar.

Så det blir GDS igen, en sådan här Hamron inhandlades http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … re-009120/ och provades. Det luktade bränt, blev metall som lossnade, bulten rubbades inte och verkade ej optimalt.

Då övergår jag till Naturmetoden när bästa förlängningsbara dragskaftet kommer hem till kvällen, som är avsett att ha i bilen och för hjulbultar.
Har vanliga hylsor, skaft, fälgkors och förlängningsrör hemma nu, men vill inte prova ensam med fel i onödan i hettan utan att ha det bästa hemma.
För skaft och rör på som hävarm, med rätt hylsa är väl självklart bättre än ett fälgkors med rör på?

(Genom offentlig problemlösning kan andra lära sig)

(OT Ban)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
zleepy Trucker
25 juli 2016 · 1 391 Inlägg

Det räcker väl nu med dessa trådar med samma innehåll i allihopa... ?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Håller  med men inget svar där, har redan provat om Hamron.

Senast redigerat av Auto-man (25 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

På nätet brukar många bara klara en fråga per tråd och knappt de,t så fylla på med nytt i en gammal fungerar sällan.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
FLindgren
25 juli 2016 · 5 089 Inlägg

Jag drar alltid med muttermaskin på jobbet (jobbar på däckverkstad). När kunden säger "de där får jag aldrig loss så hårt som du drar dem".
Då har jag ett fälgkors liggandes brevid lyften så drar jag ett kvarts varv till på bultarna och säger "sådär, nu går de att lossa för hand också"....

Och även fast bulten sitter fast betyder det inte att det är verkstadens fel.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag drar alltid med muttermaskin på jobbet (jobbar på däckverkstad). När kunden säger "de där får jag aldrig loss så hårt som du drar dem".
Då har jag ett fälgkors liggandes brevid lyften så drar jag ett kvarts varv till på bultarna och säger "sådär, nu går de att lossa för hand också"....

Och även fast bulten sitter fast betyder det inte att det är verkstadens fel.

Skillnaden är att ni som jobbar med däck ofta har mer muskler än värnlösa kvinnor och vi kontorister. Däckbytarna körde maskin och lossade med fälgkors, som inte vi kunde, men han fick ta i. Deras chef kom hit och körde maskin, han klarade inte fälgkors.

Senast redigerat av Auto-man (25 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
cyberk2
25 juli 2016 · 214 Inlägg

Köp en meters långt förlängningsskaft och svarta korta sexkantshylsor. Ha hjulen på marken och ställ dig på skaftet. Lossnar inte hjulbulten då så gunga lite.. Lyckas inte det heller så är du för lätt eller så är sitter dom verkligen hårt

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

cyberk2 skrev:
Köp en meters långt förlängningsskaft och svarta korta sexkantshylsor. Ha hjulen på marken och ställ dig på skaftet. Lossnar inte hjulbulten då så gunga lite.. Lyckas inte det heller så är du för lätt eller så är sitter dom verkligen hårt

Har skaft med sexkant och ett långt rör redan, i värsta fall spräcker man hylsan och får köpa ny. Vi fick ett skaft förut, det kröktes.

Behöver tyvärr bilen nu, annars kommer svärfar sedan med 120 kg smile

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
25 juli 2016 ·

Som svar på din fråga: Ja.

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:
Som svar på din fråga: Ja.

Så enkelt kan det vara att svara smile

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
25 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

Evildan skrev:
Som svar på din fråga: Ja.

Så enkelt kan det vara att svara smile

Även på onödigt långa frågeställningar med en massa inbakad irrelevans kan det finnas enkla svar.
Får du inte bort skruven i afton trots att du ev hänger på den fullvuxna svärfadern får du uppsöka däckverkstad för att få det lossat.

Lycka till nu.

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Auto-man skrev:

Evildan skrev:
Som svar på din fråga: Ja.

Så enkelt kan det vara att svara smile

Även på onödigt långa frågeställningar med en massa inbakad irrelevans kan det finnas enkla svar.
Får du inte bort skruven i afton trots att du ev hänger på den fullvuxna svärfadern får du uppsöka däckverkstad för att få det lossat.

Lycka till nu.

För att undvika långa svar är det fakta från start.

Planerat så men han kommer nästa månad, annars kanske min kära huldra och jag kan trycka på gemensamt så får man en tryckare också tongue

Verkar lite omständigt dock för 16 bultar.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Polaren
25 juli 2016 · 352 Inlägg

Halvdum fråga men du drar den åt rätt håll? Så du inte sitter och spänner åt den mer när du böjer dina rör.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Polaren skrev:
Halvdum fråga men du drar den åt rätt håll? Så du inte sitter och spänner åt den mer när du böjer dina rör.

Heldum men man fick tänka på med knackaren och ställa om.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Polaren
25 juli 2016 · 352 Inlägg

Auto-man skrev:

Polaren skrev:
Halvdum fråga men du drar den åt rätt håll? Så du inte sitter och spänner åt den mer när du böjer dina rör.

Heldum men man fick tänka på med knackaren och ställa om.

Ibland får man hjärnsläpp och det är mååååååånga jag träffat som glömmer ofta, var glad att folk vill ge dig tips istället för att vara dryg i dina svar..

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Polaren skrev:

Auto-man skrev:

Polaren skrev:
Halvdum fråga men du drar den åt rätt håll? Så du inte sitter och spänner åt den mer när du böjer dina rör.

Heldum men man fick tänka på med knackaren och ställa om.

Ibland får man hjärnsläpp och det är mååååååånga jag träffat som glömmer ofta, var glad att folk vill ge dig tips istället för att vara dryg i dina svar..

Du frågade om den var halvdum och jag svarade mht vad jag skrivit, men spelar inte så stor roll vad man vet då det sällan går att dra åt mer och man kan prova åt båda hållen. Kanske blev lite sur då min fru just drog iväg med det dragskaft jag sagt till om och väntat på hela dagen, som ligger i hennes andra bil.

Senast redigerat av Auto-man (25 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
JohnMayLives Avstängd
25 juli 2016 · 642 Inlägg

Jag har lossar idiot-hårt maskindragna hjulbultar/-muttrar med hjälp av en vanlig 6-kants hylsa med tillhörande skaft samt ett 2m långt förlängningsör. Funkar alltid, men man undrar hur däcksgubben tänkte när han drog åt...
Så svaret är: Funkar det inte med ett kortare förlängningsrör skaffar du ett längre. Inget man behöver starta en tråd om, väl?

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
FLindgren
25 juli 2016 · 5 089 Inlägg

Ta ut en sprillans ny bil från volvo och du ska se att du lär nog inte få loss de hjulen heller:)

Jag rekommenderar starkt att ni skaffar en typ falk försäkring så kommer de och byter hjul åt er gratis när ni får punktering.

Alternativt köp "punkteringsfria" däck så kan ni köra till verkstad när punkteringen sker.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Muttley
25 juli 2016 ·

Ett sånt lossar jag alla möjliga hårddragna skruvar med.   Hjulskruvar, navmuttrar, länkarmsskruvar.   Litet knyck så är de loss.   Fälgkors riskerar du bara att dra snett på skallen och får i värsta fall borra ut skruven.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/19-1438_xl_2.jpg

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag har lossar idiot-hårt maskindragna hjulbultar/-muttrar med hjälp av en vanlig 6-kants hylsa med tillhörande skaft samt ett 2m långt förlängningsör. Funkar alltid, men man undrar hur däcksgubben tänkte när han drog åt...
Så svaret är: Funkar det inte med ett kortare förlängningsrör skaffar du ett längre. Inget man behöver starta en tråd om, väl?

Sagt och gjort, jag tröttnade på bilägarinnan som drog iväg med skaftet jag väntat på, gjorde som vanligt, valde rätt hylsa, förlängde skaftet med insticksarm, tog fram mitt 170 cm långa stolprör, trädde det ner till hylsan så inget ska krökas, tog i och det lossnade. Men blir jobb med 15 till, vi är otränade och vill inte få bråck eller ryggont.

Nu är detta ett forum öppet för alla och ett större problem, då vi inte kan åka med rör till verkstaden, så de tror, eller får veta, att man är SD eller MP, om de är något annat smile

Jag jobbar med mikro och makro för samhället och tål inte onödiga dumheter emot folk.

Senast redigerat av Auto-man (25 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang