Passat 2005, dålig värme - finns det något samband med blött golv i kupén?

markusbacka
22 oktober 2016 · 68 Inlägg

Har märkt att det är dålig värme i min Passat 2005 årsmod. Det blir liksom ingen riktig kräm på värmen, utan jag får förlita mig på stolsvärmen.

Nu har jag iofs inte kollat vattnet (om det av någon anledning skulle bero på det), men tempen på motorn ligger stadigt på 90 grader.

Jag vet att ett ex för många herrans år sedan bytte värmepaket (heter det så) i två tyska bilar som hans föräldrar hade, en Audi och en Golf. Dvs han fick riva ut hela instrumentpanelen för att komma åt skiten och byta. Och jag vill minnas att det blev blött på golvet som en av indikationerna på att något var fel. Det andra var att den drog kylarvatten, dvs han fick fylla på ganska ofta eftersom det läckte ut.

Jag har i några år haft problem med att bilen tar in vatten från gudvetvar, det blir blött på golvet på passagerarsidan samt även i handskfacket. Har kladdat silikon runt hela rutan, grävt i batterilådor och försökt lokalisera var faen vattnet kommer in, men kan inte hitta någonstans.

Kan den dåliga värmen ha något med det blöta golvet att göra? Eller är det bara två skilda problem? Andra idéer för hur jag kan få lite vettig värme i bilen igen? Börjar ju fasen bli som när jag körde Bubblan i flera år och fick skrapa rutorna på insidan på vintern.

BilFixare
22 oktober 2016 · 140 Inlägg

Jag hade likna probem på min gamla passat 3bg dock dra min bil inte vatten,motorn är varm ingen tecken på att golv är blött.

på mitt fall så var det värmepaket som är igensatt.

markusbacka
22 oktober 2016 · 68 Inlägg

BilFixare skrev:
Jag hade likna probem på min gamla passat 3bg dock dra min bil inte vatten,motorn är varm ingen tecken på att golv är blött.

på mitt fall så var det värmepaket som är igensatt.

Okej! Och hur löste du det? Byta värmepaket? Eller finns det nåt annat smidigt sätt?

BilFixare
22 oktober 2016 · 140 Inlägg

Jag lossna slangar som går till värmepaket sen starta bilen då kom det vatten den slangen som det kom ut vatten sätter jag tillbaka till värmepaket ( jag montera inte tillbaka retur slang ) Starta bilen då kommer det inte ut vatten. Då ta jag skifta slang den slangen som det kom ut vatten sätter jag dit i rturlopp ( montera inte tillbaka returslang ) Då starta jag bilen sen ge jag rejäl gas några gg då kom det ut små små klumpar. Sätter jag dit returslang i inlopp. Då börja det komma värme  sen ta jag ut och åka med bilen lite.Under körning varva jag motorn ibland då då. Sen ta jag skifta på slangar till värmepaket sen har alltid vart funga för mig när motorn är värm sätter man på värme då kommer det värme osv.

fish Allfixare
23 oktober 2016 · 1 475 Inlägg

Antagligen värmepaketet som sitter igen. Smaka på det blöta på golvet, alltså dutta fingret i det å lägg på tungan. Är det sött å sliskigt är det glykol dvs ditt värmepaket är slut annars läcker det från nåt annat. En A4 jag hade förr va det dålig värme i. Den lossade jag slangarna till värmepaketet, hällde i lite kaustik soda (alltså typ en matsked) spolade i lite vatten så sodan åkte ner, lät det bubbla i typ 10-15 min sen kopplade jag en slang på paketet å ner i en ren hink å tog vattenslangen i den andra. Blåste på lite lätt å sen bytte plats på slangarna. Började med att spola åt fel håll dock för att trycka loss ev skit. Kom ut 3-4 pluttar som såg ut som suddgummi på en blyertspenna. Sen va det bra värme! Den bilen sålde jag för 3-4 år sen till en kompis och det är golvvärme än!

Buick1962
20 oktober 2017 · 5 Inlägg

Läckage Från Värmepaketet
Kommer Det Även Vatten Ur Värme Slangarna/munstyckena Så Är Saken Biff

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang