Audi S2 avant -93

Start Nov 2012- Målet med bygget är att skapa en rolig busbil som fungerar sommar som vinter.. Har tröttnat lite på att åka med rensad inredning osv som jag har i den gula turbo golfen min så denna blir en bil som ja ska kunna åka med till jobbet, lasta hunden i eller barnvagnen i framtiden.. Den ska vara relativt STD invändigt och utvändigt, bruksskick men ändå lite MER så att säga. Under byggets gång har planerna ändrats TOTALT! Vid inköp så var tanken att bara slå ihop en original maskin och åka med ca300hk, men de ändrades väldigt fort och planerna blev att bygga en 2.5l maskin för mkt vrid och lagomt med effekt istället. Så har under åren samlat på mig alla delar och bygger just nu ihop maskinen (april 2015). Ca 1 år efter inköp (augusti/september 2013) så tröttnade jag på att bara ha s2an stående utan maskin så köpte en s4 -93a och flyttade över maskinen ifrån till s2an. Byggde ihop och om allting så de blev och funka, besikta bilen och bruksade vintern 13-14...
  • 103 Följare
  • 110 256 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 oktober 2020
Audi_S1Quattro
25 april 2016 · 158 Inlägg

hur har det gått med motorn? några framsteg? smile
sen en fråga, hur mycket spelrum får du med dina s8 hjul med 15 mm spacers mot styrstaget? mvh smile

golf666
27 april 2016 · 275 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
hur har det gått med motorn? några framsteg? smile
sen en fråga, hur mycket spelrum får du med dina s8 hjul med 15 mm spacers mot styrstaget? mvh smile

Jo då problemet löst, väntar på lite delar bara wink

Oj bra fråga, har nog inte kollat så noga!
Påminn mig att kolla när maskin sitter i igen hehe!

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Audi_S1Quattro
27 april 2016 · 158 Inlägg

golf666 skrev:

Audi_S1Quattro skrev:
hur har det gått med motorn? några framsteg? smile
sen en fråga, hur mycket spelrum får du med dina s8 hjul med 15 mm spacers mot styrstaget? mvh smile

Jo då problemet löst, väntar på lite delar bara wink

Oj bra fråga, har nog inte kollat så noga!
Påminn mig att kolla när maskin sitter i igen hehe!

okej härligt! big_smile det löste sig men tack ändå! smile trodde inte det skulle funka med 15mm på min nämligen men funkade ju fint.

quattro
27 april 2016 · 86 Inlägg

golf666 skrev:
Jo då problemet löst, väntar på lite delar bara wink

Oj bra fråga, har nog inte kollat så noga!
Påminn mig att kolla när maskin sitter i igen hehe!

Goda nyheter!
Och för oss som bygger motor efter dig och som inte vill råka ut för samma problem; vill du dela med dig av vad felet var och hur man löser det? smile

Läste nyligen t.ex. något i stil med: (citera mig inte angående detta då jag inte minns exakt) Kugghjulet på oljepumpen ska vara lite _för_ brett och sticka ut en aning axiellt istället för att ligga i plan med själva pumphuset för att det ska funka korrekt med oljetrycket.. Såna här saker listar man ju inte ut på egen hand så all info är bra info! cool

Finns det någon ny tidsplan på när bilen troligtvis rullar igen?

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
golf666
15 oktober 2016 · 275 Inlägg

quattro skrev:
Goda nyheter!
Och för oss som bygger motor efter dig och som inte vill råka ut för samma problem; vill du dela med dig av vad felet var och hur man löser det? smile

Läste nyligen t.ex. något i stil med: (citera mig inte angående detta då jag inte minns exakt) Kugghjulet på oljepumpen ska vara lite _för_ brett och sticka ut en aning axiellt istället för att ligga i plan med själva pumphuset för att det ska funka korrekt med oljetrycket.. Såna här saker listar man ju inte ut på egen hand så all info är bra info! cool

Finns det någon ny tidsplan på när bilen troligtvis rullar igen?

[UPDATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!]

Haha ja de var inte i förrgår man uppdaterade här, sorry!
Hinner inte allt jämnt, går fortare o ladda upp på Facebook o skriva lite genom mobilen.

Men problemet blev funnet och löst med lite nya delar.

När jag köpte allt till motorn så köpte ja allt genom Cp-service.
Vilket gjorde att jag litade på att allt va ok när ja fick grejerna.
Jag monterade ihop maskinen utan att mäta in lagerspelet mer än spelet mellan vevaxel och vevstake.
Men inte mellan ramlager och vevaxel.

Mellan ramlager och vevaxel var det för stort glapp = veven slipad i första överdimension.
Lagren jag fått var alltså för en std vevaxel och min vevaxel behövde 0.25 större lager än std.

Pratade med CP-service och de löste nya lager och fixade lite nya packningar osv.
Och ingenting hade tagit skada i maskinen förutom att axiallagren var lite nötta (hade ju fått ta rätt stora belastningar med tanke på lagerspelet.
De "blödde" alltså ut oljetryck inuti motorn, därav fick ja ej upp fullt oljetryck.

Ja bytte även ut till högkvalitets ventiler från Ferrea på avgassidan. Tål lite mer smile

Sen på semestern v-29-30 så satt jag och svågern ihop motorn igen, mätte lagerspelen och sen gick de av bara farten. Vips så var motorn i bilen och provstartad big_smile

Ni må tro ja var lycklig när ja vred om på nyckeln och hörde 5:an morra igen.
Denna gång med ORDENTLIGT med oljetryck big_smile

Pratade med Viktor på Dahlbäck och vi ordnade en mappnings tid några veckor senare.

6/8 - nu var det dags!

https://www1.garaget.org/archive/20/19262/311346/large_311346-3742984.jpg

Måttligt nervös men de blev bra efter att vi knackade ihop stiften lite och de räckte till 600whp@727wnm vid 2.3bars laddtryck. Sjukt nöjd big_smile
https://www1.garaget.org/archive/20/19262/311346/large_311346-3742982.jpg

Bytte även min front som var trasig samt min rostiga höger framskärm. De blev lackerat och monterat.
Helhets bild över motorutrymmet just nu :
https://www1.garaget.org/archive/20/19262/311346/large_311346-3744657.jpg

Helhets bild över utsidan just nu:
https://www1.garaget.org/archive/20/19262/311346/large_311346-3744658.jpg

Nu i dagsläget så håller jag på o laddar upp för en stor beställning som ska göras snart.
Komplett bussnings kit till fram o bakvagn ska göras. Samt chassiet fram o bak ska plockas ner och lämnas på blästring bara jag får in s2an i garaget tids nog wink

De är även lite mer uppdateringar på chassiet på gång wink

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
quattro
15 oktober 2016 · 86 Inlägg

Sådärja, äntligen! Grattis till fina resultat! Nu saknas bara is.. smile

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
golf666
15 oktober 2016 · 275 Inlägg

quattro skrev:
Sådärja, äntligen! Grattis till fina resultat! Nu saknas bara is.. smile

Tackar wink

Denna kommer ej få smaka ngt på snön alls..

Chassiet ska uppgraderas i vinter!
Dessutom massa hård plast i kjolar/stötfångare som ej tkr om hårda snövallar wink
S2an har ja insett att den är alldeles för udda för att köra sönder på de viset som de lätt blir på isen!

Har en A4 1.8tsq som är lite optimerad som får smaka på sjöisarna istället! big_smile
Som de kvittar om ja plöjjer igenom en hårdsnövall eller håller stumt lite för länge wink

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
16 oktober 2016 · 4 628 Inlägg

Bra val! Låt S2an få smaka strip/bana istället smile
Grymt med tur med motorn då, att ingenting annat tagit skada! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
golf666
20 november 2016 · 275 Inlägg

[UPDATE 20/11]

Hämtade nya fjädringen igår.

Blev KW v3 coilovers, justerbara i höjd, hårdhet och rebound.
Blir nog grymt smile

Fick även tillfälle att köpa nya fälgar till ruskigt bra pris.
Blev 8.5x18" Azev fälgar, klassiska hjul som passar årgången på bilen bra.

Just nu är bilen avställd och väntar på att få komma in i garaget och få framvagnen riven.

Har även köpt på mig värre bromsar fram.
Eller ja åtminstone bromsok, blev Porsche/Touareg/Q7 Brembo 6-kolvs ok. Så kallade 17Z.
Matchande skivor kommer köpas så småningom, blir troligen 345x30mm.

Fälgarna är på bilden plastidippade,
detta är bortrivet nu och fälgarna kommer lackeras i ngn kulör som ej är bestämt än!
https://www1.garaget.org/archive/20/19262/311346/311346-3770467.jpg

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang