Allt du behöer veta om "mattsvart" lack

it_mutt Avstängd
8 juli 2016 · 10 388 Inlägg

ProfiileN skrev:
Är ute efter något i stilen med mersan som var på första bilden på sid 1. Satin svart.
Vill inte ha helt mattsvart som ser " grå ut " Matt finish med lite djup

Här har du ju en "vanlig svart" där de har matt klarlack på huven;

https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/img_6687-1600x1200.jpg

Det blir då inte riktigt lika "platt" som bara mattsvart färg är (enligt mig iaf)

Senast redigerat av it_mutt (8 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ProfiileN
8 juli 2016 · 297 Inlägg

Ja, något sånt. Ska planera med min lackerare, tack smile

Lexus IS200 "Rocket Bunny" (1999)
Rattryckarn BilvårdsTekniker
14 juli 2016 · 281 Inlägg

DalleRacing skrev:
Hejsan!

Tänkte starta en tråd med ALL info för att hålla din mattsvarta lack i topptrim! har själv lackat bilen mattsvart och testar mycket medel m.m för att se vad denna lack tål och inte! Ska tilläggas att jag utgår från en "proffs lackad" bil alltså ej burk spray målad eller rollad, utan en lack från en vanlig bil lackering med en helt vanlig svart grund och en matt klarlack! Hoppas tråden kommer till andväning och hoppas MÅNGA fyller på med info i tråden och även ställer frågor för att kunna få bästa hjälp!

OBS!!

Vill ej ha några "jag har hört eller min kompis har provat" komentarer, det kan bli dyrt för oss om man litar på sådana komentarer. Utan allt ska testats av dig själv wink Jag har ännu inte provat allt, men mer info kommer med tiden!

Lacken:


En mattsvart lack är väldigt känslig mot allt, o då menar jag ALLT! Lacken läggs med en helt vanlig svart grund, alltså en vanlig svart bas. Där efter lägger man sedan antingen en klarlack eller mattlack! Finns även en 2-komponents mattlack som du oftast kan köpa av din billackerare, men då är den svarta basen ihop blandad med mattlacken och ger då en "halvblank/sidènmatt" yta när färgen torkat o är extra känslig mot fetter m.m. En matt lack ser även flammig ut på stora släta ytor, det kan man inte göra något åt utan det är den matta topp lacken som gör detta fenomen sad

Tvättsvamp, trasor och fettfläckar:


Vid tvättning av din bil med en mattlack ska endast schampo och vatten vara inblandat och med extra försiktighet när du drar svampen över bilen, alltså INGET schampo med wax! En matt lackad bil behöver oftast inte tvättas för att den i princip aldrig ser skitig ut, det brukar räcka med att blåsa av den med högtrycks tvätten ( kan rekomendera "gör det själv tvätt" som har avriningsmedel på sina stationer) Se till så att grus på avtorknings trasa och tvättsvamp inte medföljer för då kommer du få finna repor

Fettfläckar är en mardröm på mattsvart, det finns faktiskt ett botemedel big_smile En "microfiber duk" tar bort dessa fläckar med en lätt andpust eller glasrengöring ( skum )! Mickrofiber duken funkar även lite som "rubbing" dina små repor m.m kan försvinna till viss del, beroende på lackskadan!

Waxning och polering:


Du kan vaxa en mattlack ( Meguiers ) men inte med vilka medel som helst, det finns speciella waxer för just denna lack! Andvänder du medel så som rubbing o waxer till en vanlig blanklackad bil kommer du se varenda drag du gjort med handen eller maskin! Som ni förstår så kommer det matta bli lite blankare vid polering samt fult flammig.

Medel:


Akta er för starka lösningsmedel och fetter på lacken! Det är väldigt svårt att få bort o i vissa fall får du aldrig bort det! Gäller även övriga medel, men fönsterputs ( skum ) funkar bra som ett "ta bort" medel om du har lite skit på lacken! Har själv fått bensin o avfettning på lacken men det lämnade inga fläckar dock!

OBS!! testa på en liten yta innan ni ger er på dom större delarna på bilen för att se vad det klarar och inte!! Fyll gärna på med info

Vid tvättning avmatt lack gäller det som till alla andra bilar. Nogrann förtvätt, Alkalisk / Petroliumavfettning


När ni torkar bilen med mfduk, se till att den är fuktig innan

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
moopith
16 december 2016 · 356 Inlägg

Vill bara ge er ett tips. Orchard autocare funkar perfekt till alla matta lacker så slipper ni experimentera med nå andra saker. Nej jag har inget med Orchard att göra jag är bara en glad hobbyist.

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Nopaint_3BG
3 mars 2019 · 346 Inlägg

Gammal tråd men hoppas fortfarande någon kan besvara frågan. Ska till att foliera halva bilen i en mattsvart färg, vad för sorts avfettning/schampoo går det att använda på folie? Har mothers wash & Wax hemma som jag kört på bilen hittills. Men verkar inte vara bra att använda på matt folie? Samt funkar alkalisk avfettning eller ska man nöja sig med högtryck?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang