Köpråd billig bil

Battleaxe
7 januari 2017 · 28 Inlägg

Hej,

Jag har blivit omplacerad på mitt jobb och kommer att bli tvungen att pendla med bil ca 6 mil t o retur (3 mil enkel väg) på framförallt landsväg, 5 dagar i veckan. Vissa dagar i månaden blir det lite längre sträckor.

Jag är väldigt grön på det där med bilar (kört mycket, men med företagsbil) och skulle nu behöva lite hjälp.

Jag skulle behöva köpa en bil så snart som möjligt. Budgeten i inköp ligger på ca 20'000 kr. Bilen måste ha dragkrok och helst vara någorlunda billig i drift. Då det blir en del landsväg så önskar jag väl ca 125 hk eller mer.

Jag har tittat lite på Saab. Åsikter om det?

Alla förslag uppskattas stort. Tack på förhand.

/The Larry

Jaken92
7 januari 2017 · 7 Inlägg

Saab är bra. Annars så finns det ju volvo s90 för inte så mastiga pengar som går ganska snålt, annars kan du köpa en lite finare 740 och de brukar gå runt 0.80 liter milen (eller kanske mindre om du kör snällt).  Men dragkrok måste man sätta på själv, det är inget som följer med på alla bilar. big_smile Lycka till.

Battleaxe
7 januari 2017 · 28 Inlägg

Vad schysst! Tack :-)

När jag kollar Saab så finns det ju en del olika motoralternativ. Är det någon som brukar fungera bättre eller sämre än den andra? Hur är det med bränsleförbrukningen mellan de olika motorerna?

Jag kollade snabbt på blocket men hittade ingen s90. Få kanske kolla lite mer noga igen ;-)

Tack för din tid

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
8 januari 2017 · 472 Inlägg

Saab 9-5 2.0 Är slö, 2.3 är mer effektiv och drar mindre än 2.0 (Sägs det)

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Jesper328
8 januari 2017 · 2 333 Inlägg

Som tidigare nämnt så är 2.3an att föredra.
Har själv en 9-5 med den motorn, eller ja, tjejen har en sån.. Fast den är min, men inte längre...
Hursomhelst så snittade jag 1.1L/milen med den.
Kör 80% inne i stan och har en halvtung högerfot.

Riktigt härliga bilar att pendla runt i som slår det mesta jag kört med hästlängder.
Synd bara att dom driver i fel ände.. big_smile

Up the RA
Noexcuse
8 januari 2017 · 22 Inlägg

Hade en gammal 740 GL som pendlarbil under ett år, pendla cirka 7-8 mil om dagen. Riktgt bra bilar, lätt mekade, strular aldrig, min strula två gånger under året, tändstift som va slitet och en kylarslang som blev dålig. Men annars bara rullar och rullar, Min drog 0.7-08 landvägs helt ok tycker jag.
Sen finns de en sjö av olika varianter av 740, Kan också rekommendera 940.

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Battleaxe
8 januari 2017 · 28 Inlägg

Tack så jättemycket för alla tips.
Jobbigt att köpa bil, haha.

Vad tror ni om denna?

http://www.blocket.se/vi/70929716.htm

Battleaxe
8 januari 2017 · 28 Inlägg

Bilen är nybesiktigad.
Fick nedslag på handbroms och ett felinställt framlyse. Detta ska enligt handlaren vara åtgärdat.
Enligt handlaren ingen rök vid kallstart. Ingen rost eller bubblor vid bakskärm eller "hundben".
Allt ska vara fungerande.

Senast redigerat av Battleaxe (8 januari 2017)

Nordicawd
8 januari 2017 · 46 Inlägg

Jag skulle vilja påpeka en sak.  Saab är bra bilar som håller så länge man sköter dom . Däremot skulle jag aldrig lägga 23 på den du la upp . Jag hade kikat vidare och kollat privat istället där ligger dom på 10-15k istället

Annars är Saab 9000 med 2.3t bättre maskinellt o inte lika klen botten som 9-5an och dom drar ju 06-07 och i mitt tycke finare än 9-5

Evildan
8 januari 2017 ·
IceEyes Varningar: För många..
8 januari 2017 · 2 552 Inlägg

Citroën C5? Väldigt komfortabel, billig och hållbarheten är inte heller fy skam.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Peppe_Jonsson
8 januari 2017 · 29 Inlägg

Måste också hålla mig lite på den äldre Volvo sidan. 2/7/940 är slitstarka, pålitliga och enkla bilar. Sen är dom evighetsmaskiner, behandlar du den bra så behandlar den dig bra tillbaka wink Är dom innan -87 så blir dom även skattebefriade i år

Senast redigerat av Peppe_Jonsson (8 januari 2017)

Volvo 244Gl "D5252T" (1986)
Volvo 740GL "PWP" (1992)
Nordicawd
8 januari 2017 · 46 Inlägg

Peppe_Jonsson skrev:
Måste också hålla mig lite på den äldre Volvo sidan. 2/7/940 är slitstarka, pålitliga och enkla bilar. Sen är dom evighetsmaskiner, behandlar du den bra så behandlar den dig bra tillbaka wink Är dom innan -87 så blir dom även skattebefriade i år

Du har väldigt rätt i att det är slitstarka bilar men soppaförbrukningen är ju 1l / milen och har hygglig komfort

Då ts är ute efter en billig bil tror jag det finns i åtanke att den ska dra relativt lite med ?

Vad mer undvik franskt iallafall finns alltid en anledning dem är billiga .

Jag hade satsat på en av dessa

Saab 9000 2.0t eller 2.3t
Stort utrymme och bra komfort

Volvo 945
Nackdel soppa förbrukning ...

855/v70 gen 1
Stora rymliga och bekväma och drar lite mindre än motsvarande bakhjulsdriven Volvo

Audi a3 ( 1.6l ) drar inget , ser rätt modern ut

Alt nån vw golf eller motsvarande skoda eller kanske en passat ?

Dummaste man kan göra är att endast ha en bil med minimalt bagage och inte kunna hänga på släp om de behövs . Rätt var de är kanske du måste flytta eller hjälpa en kompis o köra en säng eller liknande.

Mitt råd är ändå en rätt stor bil

Senast redigerat av Nordicawd (8 januari 2017)

zemet
9 januari 2017 · 4 030 Inlägg

Nordicawd skrev:

Peppe_Jonsson skrev:
Måste också hålla mig lite på den äldre Volvo sidan. 2/7/940 är slitstarka, pålitliga och enkla bilar. Sen är dom evighetsmaskiner, behandlar du den bra så behandlar den dig bra tillbaka wink Är dom innan -87 så blir dom även skattebefriade i år

Du har väldigt rätt i att det är slitstarka bilar men soppaförbrukningen är ju 1l / milen och har hygglig komfort

Då ts är ute efter en billig bil tror jag det finns i åtanke att den ska dra relativt lite med ?

Vad mer undvik franskt iallafall finns alltid en anledning dem är billiga .

Jag hade satsat på en av dessa

Saab 9000 2.0t eller 2.3t
Stort utrymme och bra komfort

Volvo 945
Nackdel soppa förbrukning ...

855/v70 gen 1
Stora rymliga och bekväma och drar lite mindre än motsvarande bakhjulsdriven Volvo

Audi a3 ( 1.6l ) drar inget , ser rätt modern ut

Alt nån vw golf eller motsvarande skoda eller kanske en passat ?

Dummaste man kan göra är att endast ha en bil med minimalt bagage och inte kunna hänga på släp om de behövs . Rätt var de är kanske du måste flytta eller hjälpa en kompis o köra en säng eller liknande.

Mitt råd är ändå en rätt stor bil

Billig bil med dragkrok så tror jag du får mest bil för pengarna med en 9-5a.


Volvo 7/940 är skitbra bilar, drar 0,8 om man kör som folk mm. Men dom går sönder, nästan alltid väldigt billigt och enkelt att fixa, speciellt om man jämför med andra bilmodeller.

MEN mekar du inte själv utan skall lämna bort bilen tror jag det blir ganska dyrt för dig ändå.

Ta ett standardfel på 7/940, spridarrelät ger sig eller kolen i generatorn tar slut. En person med lite mekarvana osv löser det för 50-100 kr på max 5 minuter.
Skall du lämna in den för det så tar ju typ mekonomenverkstaden 1000 i felsökingsavgift.
Sedan typ 200 för delarna. Och du har inte bil förens dom har fixat det.

7/940 är riktigt bra att dra släp med dock, svängradien är såpass liten att man lätt kan vända runt med släp osv. Riktigt kassa på att ta sig fram i snö dock om man inte har en diffspärr/agadiff.
Helt klart den roligaste av alla bilar som räknats upp dock, speciellt när det är blött/snö.

Skall du ha 7/940 så hade jag köpt en 940 LTT, då får du den mycket trevliga M90 växellådan och kan enkelt chippa upp den till 180-190 hk.


Saab 9000 har flera sagt, men finns det ens några 9000 kvar?
Här på västkusten har nog alla rostat bort faktiskt. Var riktigt länge sedan jag såg en 9000 nu.
Ingen bil man ser dagligen här ikring iaf. 

Kör du inte mycket med släp eller tungt så hade det kanske varit mer värt att titta på någon liten japan eller typ Audi A3/golf.

Mekar du inte själv tror jag dock du får mest bil för pengarna med 9-5an. Saab är riktigt mycket bil för pengarna och kan man leva med att köra FWD så tycker jag dom är bra mycket trevligare än ex 850/v70 för samma pengar.

Battleaxe
9 januari 2017 · 28 Inlägg

Evildan skrev:
Jag vurmar för asiatiska bilar likt https://m.blocket.se/kristianstad/Mazda … _8&w=0
eller https://m.blocket.se/kristianstad/Mitsu … _8&w=0

Tack för tipsen :-)

Jag läste någonstans att Mazda rostar fantastiskt mycket. Någon som vet något om detta?

Battleaxe
9 januari 2017 · 28 Inlägg

Nordicawd skrev:

Peppe_Jonsson skrev:
Måste också hålla mig lite på den äldre Volvo sidan. 2/7/940 är slitstarka, pålitliga och enkla bilar. Sen är dom evighetsmaskiner, behandlar du den bra så behandlar den dig bra tillbaka wink Är dom innan -87 så blir dom även skattebefriade i år

Du har väldigt rätt i att det är slitstarka bilar men soppaförbrukningen är ju 1l / milen och har hygglig komfort

Då ts är ute efter en billig bil tror jag det finns i åtanke att den ska dra relativt lite med ?

Vad mer undvik franskt iallafall finns alltid en anledning dem är billiga .

Jag hade satsat på en av dessa

Saab 9000 2.0t eller 2.3t
Stort utrymme och bra komfort

Volvo 945
Nackdel soppa förbrukning ...

855/v70 gen 1
Stora rymliga och bekväma och drar lite mindre än motsvarande bakhjulsdriven Volvo

Audi a3 ( 1.6l ) drar inget , ser rätt modern ut

Alt nån vw golf eller motsvarande skoda eller kanske en passat ?

Dummaste man kan göra är att endast ha en bil med minimalt bagage och inte kunna hänga på släp om de behövs . Rätt var de är kanske du måste flytta eller hjälpa en kompis o köra en säng eller liknande.

Mitt råd är ändå en rätt stor bil

Tack för den vinklingen. Jag förstår helt hur du tänker :-)

Battleaxe
9 januari 2017 · 28 Inlägg

Tack så mycket allihop :-)

Sökandet fortsätter, så ni är mer än välkomna med förslag och tankar.

Tack för att ni tar er tid

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
9 januari 2017 · 472 Inlägg

Battleaxe skrev:

Evildan skrev:
Jag vurmar för asiatiska bilar likt https://m.blocket.se/kristianstad/Mazda … _8&w=0
eller https://m.blocket.se/kristianstad/Mitsu … _8&w=0

Tack för tipsen :-)

Jag läste någonstans att Mazda rostar fantastiskt mycket. Någon som vet något om detta?

Mazda rostar otroligt mycket, speciellt just den generationen av Mazda, men håller man koll på rosten och vårar den väl så håller dem, förövrigt mycket pålitliga bilar.

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Nordicawd
9 januari 2017 · 46 Inlägg

Battleaxe skrev:

Nordicawd skrev:

Peppe_Jonsson skrev:
Måste också hålla mig lite på den äldre Volvo sidan. 2/7/940 är slitstarka, pålitliga och enkla bilar. Sen är dom evighetsmaskiner, behandlar du den bra så behandlar den dig bra tillbaka wink Är dom innan -87 så blir dom även skattebefriade i år

Du har väldigt rätt i att det är slitstarka bilar men soppaförbrukningen är ju 1l / milen och har hygglig komfort

Då ts är ute efter en billig bil tror jag det finns i åtanke att den ska dra relativt lite med ?

Vad mer undvik franskt iallafall finns alltid en anledning dem är billiga .

Jag hade satsat på en av dessa

Saab 9000 2.0t eller 2.3t
Stort utrymme och bra komfort

Volvo 945
Nackdel soppa förbrukning ...

855/v70 gen 1
Stora rymliga och bekväma och drar lite mindre än motsvarande bakhjulsdriven Volvo

Audi a3 ( 1.6l ) drar inget , ser rätt modern ut

Alt nån vw golf eller motsvarande skoda eller kanske en passat ?

Dummaste man kan göra är att endast ha en bil med minimalt bagage och inte kunna hänga på släp om de behövs . Rätt var de är kanske du måste flytta eller hjälpa en kompis o köra en säng eller liknande.

Mitt råd är ändå en rätt stor bil

Tack för den vinklingen. Jag förstår helt hur du tänker :-)

Så lite så . Ja kör själv Volvo och förespråkar Saab pga 2 anledningar

Bra bilar så länge dom håller så hittar du en 9-5 för runt 10-15 är inte det hela världen om den rasar

Vanliga fel är ju bränslepump , tändkassett samt turboras

Enkelt o fixa men jag brukar sälja i delar när dom rasar o sen får man ut 15-25 000 i delar :p

Kolla så kedjan inte rasslar . Vitryker när du kollar på en Saab . Gärna en äldre herre som servat dem smile

Massor med 9-3 o 9-5 och du kan alltid pruta med då måååånga har satt ut bilen för några månader sedan

Jokabsson
9 januari 2017 · 1 172 Inlägg

Något som kan frakta dig från A till B så problemfritt som möjligt och samtidigt bekvämt; då säger jag Toyota Camry.
https://www.blocket.se/jonkoping/Toyota … 21&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 21&w=3

Framförallt kända för att hålla ihop och vara billiga att äga. Dessutom var de dåvarande lite finare modeller från Toyota, så ACC, farthållare, motorvärmare etc är inte ovanligt att hitta i dessa.
På landsvägen till jobbet drar den runt 0,7 såvida du inte köper V6an.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang