Köpråd Lexus Sedan

panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

hej!

tänkte fråga lite om hur bra lexus håller och vad ni tycker att man ska kolla efter speciellt på dom bilarna.

Provkörde en 2009 is 250 automat på jobbet och var väldigt  imponerad. Den gick väldigt tyst och fint på vägen, ganska snygg kaross också.

så tänkte ifall bimmern ger upp så nästa gång är jag nog intresserad av en lexus.

Tänkte lägga ut max 100-110k och tänkte minst från 2006 is 250 eller 220d.

gillar is 300h också men den ligger för tok på för dyrt just nu.

Läste ganska mycket runt på nätet och verkar som att is 250 har lite motorproblem samt automat lådan kanske strular lite?  motorrassel tex.

Tänkte köpa automat denna gång då.

Håller Lexus verkligen? eller äre bara snack?  trodde inte ja skulle hitta några trådar om motorfel samt växellåds strul när ja googla.

Vad tycker folk??

SportPilot Ubåtsingenjör
25 februari 2017 · 7 227 Inlägg

Snygga bilar helt klart... tittade också på lexus en del, var mest sugen på en 220d men förbrukningen ska tydligen va ganska hög med tanke på prestanda och motortyp

jag får helt enkelt vänta på att 300h blir aktuell rent prismässigt smile

får man fråga hur det gick med din f10 ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Cupra_
25 februari 2017 ·

Rostar duktigt under. Håll koll på de delar av bromsrören som inte täcks av gummi. Likt Toyota så rostar rören rätt fort. Annars riktigt trevliga bilar.

panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:
Snygga bilar helt klart... tittade också på lexus en del, var mest sugen på en 220d men förbrukningen ska tydligen va ganska hög med tanke på prestanda och motortyp

jag får helt enkelt vänta på att 300h blir aktuell rent prismässigt smile

får man fråga hur det gick med din f10 ?

Sålde till en som var intresserad på jobbet, han hade tydligen en verkstad samt egen bil handel(han är bilhandlare) Han erbjöd ett pris som jag inte kunde tacka nej till, Kan säga att f10an gav mig mycket mardrömmar rätt länge.

Det enda märket som intresserar som endå har bakhjuls drift är väl lexus, om dom håller dvs, orkar inte köpa nyare tysk och ha motorras/växellåds ras, vet inte om ja kommer ha otur igen, men orkar inte tänka på det.

Därför undrar jag hur pass lexus håller? kan man leka me dom på vinter? håller automat lådan? behöver inte så mke häst krafter tror det räcker me vad is250 erbjuder.

caromania Forummoderator
25 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Du kommer alltid hitta fel på alla bilar om du söker, däremot är statistiken svår att blunda för. Vissa modeller dras med fler fel än andra, så enkelt är det, något du fått uppleva. (Ber om ursäkt alla ivriga påhejare.) Sedan kan man ha tur eller otur med ett specifikt objekt.

Jag har en GS300 modell 2005-2012 och den är helt fantastisk på de flesta punkter. Samtidigt säger jag det med inställningen att jag prioriterar komfort, tystnad och hyfsade prestanda rakt fram. Jag är helt enkelt inte intresserad av att passera rondeller i 120km/h. Ljudpaketet är helt vansinnigt bra faktiskt.

Efter 2005 har GS300 en ny V6 på 3 liter, 250hk. Det är en tung bil men den drar sällan över litern med min körning som innefattar några 2-4mils vändor på motorväg varje tank. På landsväg kryper den ner i 0.7. Rekordet är 0.63 under en långkörning, imponerande. 0-100 ska gå på ca 7s vilket jag inte ifrågasätter även om den är betydligt slöare än min Rover efter 70-80.

Automaten svarar dåligt på gasen om man inte trycker hårt, den är helt klart gubbigt mappad. Jag kan irritera mig på att den inte känns lika snabbfotad som mina manuella bilar även om det onekligen finns kraft om man trycker på. En annan irritation finns i att många finesser styrs via en liten panel som fälls ut vid knät. Man ser inte ett piss av den när man kör, så det är pyssligt att spola strålkastarna eller fälla upp och ner solgardinen i bakfönstret etc som man vill göra när man kör.

Vid servicetillfället fick jag ut en IS300h, helt ny. Det är en stor bil på insidan men inte alls lika komfortabel som en GS. Även "lyxkänslan" är lägre i IS. Den känns mer som en vanlig, om än välbyggd, mellanklass-sedan.

Största nackdelen jag upplevt med att köpa en Lexus är att folk i vänkretsen tenderar att tro att man vunnit på Lotto etc. Jävligt irriterande då den var betydligt billigare än deras nya Mazda 3 eller Volvo V40. Their loss.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Du kommer alltid hitta fel på alla bilar om du söker, däremot är statistiken svår att blunda för. Vissa modeller dras med fler fel än andra, så enkelt är det, något du fått uppleva. (Ber om ursäkt alla ivriga påhejare.) Sedan kan man ha tur eller otur med ett specifikt objekt.

Jag har en GS300 modell 2005-2012 och den är helt fantastisk på de flesta punkter. Samtidigt säger jag det med inställningen att jag prioriterar komfort, tystnad och hyfsade prestanda rakt fram. Jag är helt enkelt inte intresserad av att passera rondeller i 120km/h. Ljudpaketet är helt vansinnigt bra faktiskt.

Efter 2005 har GS300 en ny V6 på 3 liter, 250hk. Det är en tung bil men den drar sällan över litern med min körning som innefattar några 2-4mils vändor på motorväg varje tank. På landsväg kryper den ner i 0.7. Rekordet är 0.63 under en långkörning, imponerande. 0-100 ska gå på ca 7s vilket jag inte ifrågasätter även om den är betydligt slöare än min Rover efter 70-80.

Automaten svarar dåligt på gasen om man inte trycker hårt, den är helt klart gubbigt mappad. Jag kan irritera mig på att den inte känns lika snabbfotad som mina manuella bilar även om det onekligen finns kraft om man trycker på. En annan irritation finns i att många finesser styrs via en liten panel som fälls ut vid knät. Man ser inte ett piss av den när man kör, så det är pyssligt att spola strålkastarna eller fälla upp och ner solgardinen i bakfönstret etc som man vill göra när man kör.

Vid servicetillfället fick jag ut en IS300h, helt ny. Det är en stor bil på insidan men inte alls lika komfortabel som en GS. Även "lyxkänslan" är lägre i IS. Den känns mer som en vanlig, om än välbyggd, mellanklass-sedan.

Största nackdelen jag upplevt med att köpa en Lexus är att folk i vänkretsen tenderar att tro att man vunnit på Lotto etc. Jävligt irriterande då den var betydligt billigare än deras nya Mazda 3 eller Volvo V40. Their loss.

Hehe fattar va du menar men jag hoppas på inga motor/växellåds fel ifall jag köper lexus, förstår att alla bilar kan strula men har ju fått höra att asiaterna håller ihop bra.  Så vilka fel kan dessa bilar drabbas av? tänkte mig mest is 250 då. Är motor rassel vanligt? det där med direkt insprutningen också, bildas det mycket skit i motorn?/avgassystemet.  Hjälper det att gasa ur den då o då eller är den som mitsubishis gdi skit där allt går åt helvete?

Så främst undrar jag om bilen håller ifall man leker lite på vinter och inga dyra reparationer inträffar.

caromania Forummoderator
25 februari 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
Hehe fattar va du menar men jag hoppas på inga motor/växellåds fel ifall jag köper lexus, förstår att alla bilar kan strula men har ju fått höra att asiaterna håller ihop bra.  Så vilka fel kan dessa bilar drabbas av? tänkte mig mest is 250 då. Är motor rassel vanligt? det där med direkt insprutningen också, bildas det mycket skit i motorn?/avgassystemet.  Hjälper det att gasa ur den då o då eller är den som mitsubishis gdi skit där allt går åt helvete?

Så främst undrar jag om bilen håller ifall man leker lite på vinter och inga dyra reparationer inträffar.

Den lär inte strula överhuvudtaget. Jag tror Dr Evil kan lägga till en hel del statistik kring pålitligheten vad gäller de olika Lexusmotorerna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:
Hehe fattar va du menar men jag hoppas på inga motor/växellåds fel ifall jag köper lexus, förstår att alla bilar kan strula men har ju fått höra att asiaterna håller ihop bra.  Så vilka fel kan dessa bilar drabbas av? tänkte mig mest is 250 då. Är motor rassel vanligt? det där med direkt insprutningen också, bildas det mycket skit i motorn?/avgassystemet.  Hjälper det att gasa ur den då o då eller är den som mitsubishis gdi skit där allt går åt helvete?

Så främst undrar jag om bilen håller ifall man leker lite på vinter och inga dyra reparationer inträffar.

Den lär inte strula överhuvudtaget. Jag tror Dr Evil kan lägga till en hel del statistik kring pålitligheten vad gäller de olika Lexusmotorerna.

a vart håller han hus?^^ läser lite på nätet och det enda egentligen som jag oroar mig över är att is 250 brukar ha motor rassel när man startar motorn, brukar inte vara nått större bekymmer säger folk, sen att det bildas sot pga direkt insprutningen, så växellådan ska hålla för lite missbruk?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Deception skrev:
Rostar duktigt under. Håll koll på de delar av bromsrören som inte täcks av gummi. Likt Toyota så rostar rören rätt fort. Annars riktigt trevliga bilar.

VAFALLS?
Min Corolla 98 har då ingen rost på rören..
Men det gäller kanske bara NYARE versioner..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cupra_
25 februari 2017 ·

bowlinggreppet skrev:

Deception skrev:
Rostar duktigt under. Håll koll på de delar av bromsrören som inte täcks av gummi. Likt Toyota så rostar rören rätt fort. Annars riktigt trevliga bilar.

VAFALLS?
Min Corolla 98 har då ingen rost på rören..
Men det gäller kanske bara NYARE versioner..smile

Haha, din kanske är välskött då?
Meckade med en andra generationens prius i veckan där 3 rör fick bytas pga rost.

Även avensis är rätt utsatta. Dock bara på sista biten där gummi saknas.

n_andersson
25 februari 2017 · 689 Inlägg

Tjejen har en is 250 -08 som har gått lite över 20 000 mil. Har haft den i några år nu. Och den är underbar att köra. Åker mycket skönare i den än min förra Volvo s60 2011,

Har gått igenom bes utan anmärkning i alla år.
Det enda "felet" som varit med den va att de väsnades lite från vattenpumpen som vi bytte i somras.
Så nu går den tyst och fint igen

panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

n_andersson skrev:
Tjejen har en is 250 -08 som har gått lite över 20 000 mil. Har haft den i några år nu. Och den är underbar att köra. Åker mycket skönare i den än min förra Volvo s60 2011,

Har gått igenom bes utan anmärkning i alla år.
Det enda "felet" som varit med den va att de väsnades lite från vattenpumpen som vi bytte i somras.
Så nu går den tyst och fint igen

hej vad kul att höra, automat eller manuel? så ni är alltså nöjda med den. Inga andra konstigheter? motor o låda?

mvh

n_andersson
25 februari 2017 · 689 Inlägg

panda666 skrev:

n_andersson skrev:
Tjejen har en is 250 -08 som har gått lite över 20 000 mil. Har haft den i några år nu. Och den är underbar att köra. Åker mycket skönare i den än min förra Volvo s60 2011,

Har gått igenom bes utan anmärkning i alla år.
Det enda "felet" som varit med den va att de väsnades lite från vattenpumpen som vi bytte i somras.
Så nu går den tyst och fint igen

hej vad kul att höra, automat eller manuel? så ni är alltså nöjda med den. Inga andra konstigheter? motor o låda?

mvh

Det är en automat. Växlar mycket mjukare än Volvon gjorde med. Märks knappt.
Nej har inte varit något annat. Riktigt go bil tycker vi

panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

n_andersson skrev:

panda666 skrev:

n_andersson skrev:
Tjejen har en is 250 -08 som har gått lite över 20 000 mil. Har haft den i några år nu. Och den är underbar att köra. Åker mycket skönare i den än min förra Volvo s60 2011,

Har gått igenom bes utan anmärkning i alla år.
Det enda "felet" som varit med den va att de väsnades lite från vattenpumpen som vi bytte i somras.
Så nu går den tyst och fint igen

hej vad kul att höra, automat eller manuel? så ni är alltså nöjda med den. Inga andra konstigheter? motor o låda?

mvh

Det är en automat. Växlar mycket mjukare än Volvon gjorde med. Märks knappt.
Nej har inte varit något annat. Riktigt go bil tycker vi

trevligt, kollar mycket på dom just nu och är sugen på en sån faktiskt,  va skönt att ni inte har haft några bekymmer.  har bara haft manuella bilar genom livet men känner att nästa bil vore skönt med automat, tänkte försöka sladda lite på vintrarna med den också)wink

Cupra_
25 februari 2017 ·

panda666 skrev:

n_andersson skrev:

panda666 skrev:

hej vad kul att höra, automat eller manuel? så ni är alltså nöjda med den. Inga andra konstigheter? motor o låda?

mvh

Det är en automat. Växlar mycket mjukare än Volvon gjorde med. Märks knappt.
Nej har inte varit något annat. Riktigt go bil tycker vi

trevligt, kollar mycket på dom just nu och är sugen på en sån faktiskt,  va skönt att ni inte har haft några bekymmer.  har bara haft manuella bilar genom livet men känner att nästa bil vore skönt med automat, tänkte försöka sladda lite på vintrarna med den också)wink

Det jag tror du måste förstå också är att allt går att köra sönder om du misshandlar det tillräckligt.
Visst ska det hålla för LITE lek, men om du driftar varje dag på maxvarv så lär även en Lexus dö till slut smile

hiawatha
25 februari 2017 · 48 Inlägg

Kan man verkligen stänga av antisladden?

Har för mig att jag läste i ett gammalt test från teknikens värld att det inte gick.

n_andersson
25 februari 2017 · 689 Inlägg

Jo litegrann. Stänger man av den på knappen går det sladda lite innan antisladd griper in. Men ska man drifta får man nog koppla ur systemet på något annat sätt

caromania Forummoderator
25 februari 2017 · 9 296 Inlägg

hiawatha skrev:
Kan man verkligen stänga av antisladden?

Har för mig att jag läste i ett gammalt test från teknikens värld att det inte gick.

Det går inte på min GS. Man kan stänga av antispinn, inte antisladd. Men å andra sidan... <text>

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Deception skrev:

panda666 skrev:

n_andersson skrev:

Det är en automat. Växlar mycket mjukare än Volvon gjorde med. Märks knappt.
Nej har inte varit något annat. Riktigt go bil tycker vi

trevligt, kollar mycket på dom just nu och är sugen på en sån faktiskt,  va skönt att ni inte har haft några bekymmer.  har bara haft manuella bilar genom livet men känner att nästa bil vore skönt med automat, tänkte försöka sladda lite på vintrarna med den också)wink

Det jag tror du måste förstå också är att allt går att köra sönder om du misshandlar det tillräckligt.
Visst ska det hålla för LITE lek, men om du driftar varje dag på maxvarv så lär även en Lexus dö till slut smile

jo förstår absolut vad du menar,  brukar bara leka av några sekunder på väg till jobbet då och då, tycker om rwd  speciellt på vinter, e39 an har ganska lätt att släppa så fort det blir kallt ute, hoppas att lexusen har lika lätt för det, den ska inte användas för att döda den, kör mest lugnt fram o tbax till jobbet, kanske några sekunder donuts då och dåsmile

@ni som skrev om antisladden, märkte att det fanns en knapp på höger sida av ratten där man kunde slå av nått, såg inte riktigt om det var anti spinn eller antisladd, nån som är säker på vad det kan va? fanns också 3 olika kör lägen: eco tror jag winter och nått mer.

Tingo
3 augusti 2020 · 14 Inlägg

Är det inte kamkedja på en sån bil?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang