Tjuva el i en 940 för en laddtrycksmätare.

Marce
28 februari 2017 · 31 Inlägg

Hej. Har nyligen kopplat in en laddtrycksmätare i bilen, men den är just nu utan belysning.  Det är biltemas aning dyrare variant. Bilen är en 945 -97 ltt.
Varför jag då gör den här tråden är för att höra om det finns någon som är bekant inom detta, och känner för att hjälpa. Min egna kunskap är något vid att jag vet vad plus och minus är, men sen hur jag drar kablarna och vart jag tjuvar elen ifrån är inte lika glasklart.
Jag själv funderade på cigguttaget, men hur kommer jag åt baksidan av det lättast? Eller finns det något bättre/lättare alternativ?

Tack.

Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
1 mars 2017 · 26 112 Inlägg

Brukar kunna finnas någon ledig pinne i elcentralen framme vid askkoppen - är den väl placerad i en 940? - att norpa åt sig en plus på.
Mät dig fram och se vart där finns ström bland säkringarna när du vrider på nyckeln.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Ainok
1 mars 2017 · 439 Inlägg

Cigarettuttaget är lämpligt. Jag har tagit ström till båda mina mätare därifrån.

Tips!

Skarva inte kabeln eller så, vik istället upp metallflänsarna som sitter på kabelskon och crimpa om så att din pluskabel kläms fast. Sen lite krympslang på det.

Att få bort det nedre facket (som uttaget sitter i)  är enkelt. Börja med att ta bort askkoppen, sen tror jag det är en eller två skruvar omkring själva uttaget. Sen drar man det rakt ut. Kablar och allting följer med.

Vart sitter din mätare?

Senast redigerat av Ainok (1 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
caromania Forummoderator
1 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Om möjlighet finns, använd lödning. Kablar med el finns "överallt". Kontrollera med tändningsnyckeln hur och när elen kommer fram.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marce
9 mars 2017 · 31 Inlägg

Lite sent svar då jag inte haft tid riktigt, men tack för svaren.

Ainok skrev:
Cigarettuttaget är lämpligt. Jag har tagit ström till båda mina mätare därifrån.

Tips!

Skarva inte kabeln eller så, vik istället upp metallflänsarna som sitter på kabelskon och crimpa om så att din pluskabel kläms fast. Sen lite krympslang på det.

Att få bort det nedre facket (som uttaget sitter i)  är enkelt. Börja med att ta bort askkoppen, sen tror jag det är en eller två skruvar omkring själva uttaget. Sen drar man det rakt ut. Kablar och allting följer med.

Vart sitter din mätare?

Mätaren sitter för tillfället på a-stolpen me silvertejp. Sätter fast den mer seriöst efter strömmen är dragen.
Och tack för info'n.

Tänkte dock höra vad jag gör med minus polen. Ska jag bara hitta någon jord för den (isåfall, tips på nåt bra att jorda den på?) eller kör jag den till minus pol på cigguttaget?

Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2017 · 26 112 Inlägg

Hours skrev:
Lite sent svar då jag inte haft tid riktigt, men tack för svaren.

Ainok skrev:
Cigarettuttaget är lämpligt. Jag har tagit ström till båda mina mätare därifrån.

Tips!

Skarva inte kabeln eller så, vik istället upp metallflänsarna som sitter på kabelskon och crimpa om så att din pluskabel kläms fast. Sen lite krympslang på det.

Att få bort det nedre facket (som uttaget sitter i)  är enkelt. Börja med att ta bort askkoppen, sen tror jag det är en eller två skruvar omkring själva uttaget. Sen drar man det rakt ut. Kablar och allting följer med.

Vart sitter din mätare?

Mätaren sitter för tillfället på a-stolpen me silvertejp. Sätter fast den mer seriöst efter strömmen är dragen.
Och tack för info'n.

Tänkte dock höra vad jag gör med minus polen. Ska jag bara hitta någon jord för den (isåfall, tips på nåt bra att jorda den på?) eller kör jag den till minus pol på cigguttaget?

Vilken skruv som helst i stort sett, under instrumentbrädan exempelvis torde väl fungera?
Så länge det är skruvat i någon plåt i karossen då det vill säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Marce
9 mars 2017 · 31 Inlägg

Mack skrev:

Hours skrev:
Lite sent svar då jag inte haft tid riktigt, men tack för svaren.

Ainok skrev:
Cigarettuttaget är lämpligt. Jag har tagit ström till båda mina mätare därifrån.

Tips!

Skarva inte kabeln eller så, vik istället upp metallflänsarna som sitter på kabelskon och crimpa om så att din pluskabel kläms fast. Sen lite krympslang på det.

Att få bort det nedre facket (som uttaget sitter i)  är enkelt. Börja med att ta bort askkoppen, sen tror jag det är en eller två skruvar omkring själva uttaget. Sen drar man det rakt ut. Kablar och allting följer med.

Vart sitter din mätare?

Mätaren sitter för tillfället på a-stolpen me silvertejp. Sätter fast den mer seriöst efter strömmen är dragen.
Och tack för info'n.

Tänkte dock höra vad jag gör med minus polen. Ska jag bara hitta någon jord för den (isåfall, tips på nåt bra att jorda den på?) eller kör jag den till minus pol på cigguttaget?

Vilken skruv som helst i stort sett, under instrumentbrädan exempelvis torde väl fungera?
Så länge det är skruvat i någon plåt i karossen då det vill säga.

Grymt, tack för svaret. Sitter dock och funderar nu lite på vilka skruvar det var Ainok prata om. Var nyligen ute och pyssla lite för att försöka lära mig mer helt enkelt, men jag hittade inte några skruvar bakom askkoppen. Var inne bland säkringarna och kolla både uppe och nere, och lite här och var.
Någon som skulle kunna förklara om jag är halvt blind eller om dom faktiskt sitter lite mer gömt än jag trodde.

Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2017 · 26 112 Inlägg

Hours skrev:

Mack skrev:

Hours skrev:
Lite sent svar då jag inte haft tid riktigt, men tack för svaren.


Mätaren sitter för tillfället på a-stolpen me silvertejp. Sätter fast den mer seriöst efter strömmen är dragen.
Och tack för info'n.

Tänkte dock höra vad jag gör med minus polen. Ska jag bara hitta någon jord för den (isåfall, tips på nåt bra att jorda den på?) eller kör jag den till minus pol på cigguttaget?

Vilken skruv som helst i stort sett, under instrumentbrädan exempelvis torde väl fungera?
Så länge det är skruvat i någon plåt i karossen då det vill säga.

Grymt, tack för svaret. Sitter dock och funderar nu lite på vilka skruvar det var Ainok prata om. Var nyligen ute och pyssla lite för att försöka lära mig mer helt enkelt, men jag hittade inte några skruvar bakom askkoppen. Var inne bland säkringarna och kolla både uppe och nere, och lite här och var.
Någon som skulle kunna förklara om jag är halvt blind eller om dom faktiskt sitter lite mer gömt än jag trodde.

Någonstans under instrumentpanelen, mot torpedväggen eller exempelvis rakt under A-stolpen torde ju finnas någon skruv att bara lossa. Man kan få skruva lös lite paneler och så men nånstans där under finns säkert någon lämplig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Marce
9 mars 2017 · 31 Inlägg

Mack skrev:

Hours skrev:

Mack skrev:

Vilken skruv som helst i stort sett, under instrumentbrädan exempelvis torde väl fungera?
Så länge det är skruvat i någon plåt i karossen då det vill säga.

Grymt, tack för svaret. Sitter dock och funderar nu lite på vilka skruvar det var Ainok prata om. Var nyligen ute och pyssla lite för att försöka lära mig mer helt enkelt, men jag hittade inte några skruvar bakom askkoppen. Var inne bland säkringarna och kolla både uppe och nere, och lite här och var.
Någon som skulle kunna förklara om jag är halvt blind eller om dom faktiskt sitter lite mer gömt än jag trodde.

Någonstans under instrumentpanelen, mot torpedväggen eller exempelvis rakt under A-stolpen torde ju finnas någon skruv att bara lossa. Man kan få skruva lös lite paneler och så men nånstans där under finns säkert någon lämplig.

Jo, men tänkte mer för plus som ska gå till cigguttaget xd. Måste komma in bakom de på nåt sätt (antar jag) för att komma åt.

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2017 · 26 112 Inlägg

Hours skrev:

Mack skrev:

Hours skrev:

Grymt, tack för svaret. Sitter dock och funderar nu lite på vilka skruvar det var Ainok prata om. Var nyligen ute och pyssla lite för att försöka lära mig mer helt enkelt, men jag hittade inte några skruvar bakom askkoppen. Var inne bland säkringarna och kolla både uppe och nere, och lite här och var.
Någon som skulle kunna förklara om jag är halvt blind eller om dom faktiskt sitter lite mer gömt än jag trodde.

Någonstans under instrumentpanelen, mot torpedväggen eller exempelvis rakt under A-stolpen torde ju finnas någon skruv att bara lossa. Man kan få skruva lös lite paneler och så men nånstans där under finns säkert någon lämplig.

Jo, men tänkte mer för plus som ska gå till cigguttaget xd. Måste komma in bakom de på nåt sätt (antar jag) för att komma åt.

Aha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MaskinarN
9 mars 2017 · 500 Inlägg

Jag stoppade min mätare i facket under radion, så jag plockade röd, gul och svart från den.
Röd ger plus med tänding, gul är "minneskabel" och ger alltid plus och svart är jord. Har en 945 FTT.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
OlssonEmil
10 mars 2017 · 87 Inlägg

Koppla på positionsljuset?

Mew
10 mars 2017 · 2 152 Inlägg

Hours skrev:

Mack skrev:

Hours skrev:

Grymt, tack för svaret. Sitter dock och funderar nu lite på vilka skruvar det var Ainok prata om. Var nyligen ute och pyssla lite för att försöka lära mig mer helt enkelt, men jag hittade inte några skruvar bakom askkoppen. Var inne bland säkringarna och kolla både uppe och nere, och lite här och var.
Någon som skulle kunna förklara om jag är halvt blind eller om dom faktiskt sitter lite mer gömt än jag trodde.

Någonstans under instrumentpanelen, mot torpedväggen eller exempelvis rakt under A-stolpen torde ju finnas någon skruv att bara lossa. Man kan få skruva lös lite paneler och så men nånstans där under finns säkert någon lämplig.

Jo, men tänkte mer för plus som ska gå till cigguttaget xd. Måste komma in bakom de på nåt sätt (antar jag) för att komma åt.

Lossa på den lilla dekorplasten runt själva cigguttaget, bänd med liten mejsel eller plastverktyg. Bakom den finns en skruv som du får lossa, sen är det bara att dra hela facket rakt ut.

Ainok
10 mars 2017 · 439 Inlägg

Skruvarna jag pratar om sitter omkring cigguttaget, askkoppen tar du bort utan verktyg och bakom den finns det ingenting förutom säkringar och relän.


För att komma åt cigguttagets baksida måste du ta bort platsen den sitter i. Den sitter med två eller tre skruvar.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
10 mars 2017 · 439 Inlägg

Du ska alltså ta bort  prylfacket ovanför askkoppen.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Marce
20 mars 2017 · 31 Inlägg

Sent svar ännu en gång, men efter förklaringen på hur jag fick bort facket vid cigguttaget gick det lätt och bra. Kablar är just nu relativt dragna. Tänkte dock bara höra om det skulle gå att koppla jorden med eltejp mot metall. Hittade lite möjligheter för att fästa jorden i skruvar, men alla sitter åt ganska ordentligt. Nu blev det rättså sent och kände att jag fortsätter dagen efter, så skulle nog kunna gå ut och förmodligen få upp den där skruven imorn, men om nu eltejp funkar känns det ju som ett väldigt mycket lättare jobb.

Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
20 mars 2017 · 26 112 Inlägg

Hours skrev:
Sent svar ännu en gång, men efter förklaringen på hur jag fick bort facket vid cigguttaget gick det lätt och bra. Kablar är just nu relativt dragna. Tänkte dock bara höra om det skulle gå att koppla jorden med eltejp mot metall. Hittade lite möjligheter för att fästa jorden i skruvar, men alla sitter åt ganska ordentligt. Nu blev det rättså sent och kände att jag fortsätter dagen efter, så skulle nog kunna gå ut och förmodligen få upp den där skruven imorn, men om nu eltejp funkar känns det ju som ett väldigt mycket lättare jobb.

Eltejp i all ära, men det är som gjort för alla möjliga framtida bekymmer om man väljer att tejpa fast jordkabeln.
Gör det riktigt en gång så slipper du framtida bekymmer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Marce
21 mars 2017 · 31 Inlägg

Får tacka alla och Mack för hjälpen. Jag försökte ge mig på muttern igen, och fick loss den denna gång. Mätaren har nu ström och lyser upp som den ska.

Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang