Motor går inte efter vintern

EKingcaab
20 mars 2017 · 27 Inlägg

Skulle idag starta min bil då den ska besiktas i veckan o när jag vred om nyckeln knäppte det ganska starkt ifrån motorrummet (som en kortslutning) men motorn gick runt (dock var batteriet för slött för att motorn skulle starta). jag kopplade på ett hjälpbatteri och när jag vred på tändningen så lös inte generatorlampan o inte ett ljud kom ifrån startmotorn när jag försökte starta. det surrar relativt starkt runt handsfacket ist, Inga säkringar har gått. Bilen startades senast för några veckor sen även då knäppte den men inte lika starkt.. 
Bilen: Golf 2 -89 1.8i
Tacksam för tips på vad det kan vara 😊

zemet
20 mars 2017 · 4 030 Inlägg

Dålig kontakt mellan batteripol och batteriklämmor skulle jag gissa. Ta ett sandpapper och riv bort oxid och testa igen.

ehedman
20 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Ladda batteriet och prova torka ur fördelaren, annars är det troligtvis tändspolen som spökar.

zemet skrev:
Dålig kontakt mellan batteripol och batteriklämmor skulle jag gissa. Ta ett sandpapper och riv bort oxid och testa igen.

Fast han provade ju med ett hjälpbatteri utan framgång, så varför skulle det göra någon skillnad?

zemet
20 mars 2017 · 4 030 Inlägg

ehedman skrev:
Ladda batteriet och prova torka ur fördelaren, annars är det troligtvis tändspolen som spökar.

zemet skrev:
Dålig kontakt mellan batteripol och batteriklämmor skulle jag gissa. Ta ett sandpapper och riv bort oxid och testa igen.

Fast han provade ju med ett hjälpbatteri utan framgång, så varför skulle det göra någon skillnad?

Eftersom startmotorn inte går runt så tycker jag det verkar som dålig kontakt. Kan ju vara dåliga startkablar osv också. Men du har rätt, något fel mer än dålig kontakt på batteripolerna är det nog.

Tändspole och fördelare borde ju inte pverka att startmotorn inte går runt dock.

Dålig jord eller kontakt någonstanns eller ev defekt tändningslås kanske?

ehedman
20 mars 2017 · 1 966 Inlägg

zemet skrev:

ehedman skrev:
Ladda batteriet och prova torka ur fördelaren, annars är det troligtvis tändspolen som spökar.

zemet skrev:
Dålig kontakt mellan batteripol och batteriklämmor skulle jag gissa. Ta ett sandpapper och riv bort oxid och testa igen.

Fast han provade ju med ett hjälpbatteri utan framgång, så varför skulle det göra någon skillnad?

Eftersom startmotorn inte går runt så tycker jag det verkar som dålig kontakt. Kan ju vara dåliga startkablar osv också. Men du har rätt, något fel mer än dålig kontakt på batteripolerna är det nog.

Tändspole och fördelare borde ju inte pverka att startmotorn inte går runt dock.

Dålig jord eller kontakt någonstanns eller ev defekt tändningslås kanske?

Hoppsan, det där hade jag missat. Att prova tvångsmata startmotorn kanske kan vara en idé.

EKingcaab
20 mars 2017 · 27 Inlägg

Tack för svaren! kontakt mellan poler o klämmor har jag.. ingen oxid osv. Kan också tänka mej att det är något skumt med tändspolen då det är runt den nånstans det knäppte. men förstör den funktionen på startmotorn? allt jag vet den gör är ju omvandlar lite spänning (rätta mig om jag har fel). om jag ska tvångsmata startmotorn så tar jag bara en pluskabel mot startmotorns signalkabel (elr vad den heter) direkt från batteriet??
vi försökte dra igång bilen innan men inget hände. det luktade bara oförbränd bensin.
Mata på med tips! smile
mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang