Startproblem 206


#1
10

2017-03-20 17:59

Hej,
Tänkte kolla om det finns någon kunnig Peugeot mekaniker eller mekaniker överhuvudtaget här som har svar på min fråga.
Jag har en Peugeot 206 1,4. årsmodell 2006. Gått ca 14500 mil.
Jag har problem med att starta bilen när den är varm men när den blir kall så startar den utan några problem. Den behöver inte vara överdrivet varm utan runt 90 graders strecket.
När den är varm så försöker den inte ens starta utan bara klickar när jag vrider om tändningen. Det är inga problem att springa igång den när den är varm dock.
Var och kollade hos en bilmekaniker idag och han kollade batteriet och sa att den var ok. Han trodde att det var startmotorn som måste bytas
Jag är dock skeptisk eftersom den startar utan problem när bilen är kall.
Är det någon som har haft samma problem eller misstänker vad som är problemet?

Jag vet att Peugeot är en skitbil och behöver inte höra det igen. Jag vill bara kunna starta den och komma till jobbet..

Hybridsmurfen Forum- och sitemoderator

#2
9644

2017-03-20 18:05

TTVV skrev:
Hej,
Tänkte kolla om det finns någon kunnig Peugeot mekaniker eller mekaniker överhuvudtaget här som har svar på min fråga.
Jag har en Peugeot 206 1,4. årsmodell 2006. Gått ca 14500 mil.
Jag har problem med att starta bilen när den är varm men när den blir kall så startar den utan några problem. Den behöver inte vara överdrivet varm utan runt 90 graders strecket.
När den är varm så försöker den inte ens starta utan bara klickar när jag vrider om tändningen. Det är inga problem att springa igång den när den är varm dock.
Var och kollade hos en bilmekaniker idag och han kollade batteriet och sa att den var ok. Han trodde att det var startmotorn som måste bytas
Jag är dock skeptisk eftersom den startar utan problem när bilen är kall.
Är det någon som har haft samma problem eller misstänker vad som är problemet?

Jag vet att Peugeot är en skitbil och behöver inte höra det igen. Jag vill bara kunna starta den och komma till jobbet..

Troligen startmotorn. Man kan ju "kortsluta den" mellan dess pluspoler för att kolla.
Kan förvisso vara dålig kontakt mellan batteri och batteripoler. Men troligen inte.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#3
1783 2

2017-03-20 18:08

Be en kompis knacka på startmotorn med ett kvastskaft eller liknande samtidigt som du försöker starta bilen.


#4
287 2

2017-03-20 18:22

Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile


Volkswagen Passat "R-line" (2010)
#5
10

2017-03-20 18:29

Nej, det är därför jag med är misstänksam mot startmotorn då den startar utan problem kall. Vill inte byta startmotor om det inte är problemet.

Evildan Herr

#6
11912 2

2017-03-20 18:41

TTVV skrev:
Nej, det är därför jag med är misstänksam mot startmotorn då den startar utan problem kall. Vill inte byta startmotor om det inte är problemet.

1. Peugeot är inte någon skitbil.

2. Mät med multimeter vid startmotorns anslutningar när bilen är varm och vägrar, på så vis avgör du om det är startmotorn som felar.


P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Hybridsmurfen Forum- och sitemoderator

#7
9644

2017-03-20 20:10

beppizh skrev:
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile

Startmotorn klickar vid varm bil.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#8
10

2017-03-20 20:43

Hybridsmurfen skrev:

beppizh skrev:
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile

Startmotorn klickar vid varm bil.

Hybridsmurfen, eftersom det klickar kan man då utesluta temp och vevaxelgivaren? Var det det du mena?

Hybridsmurfen Forum- och sitemoderator

#9
9644

2017-03-20 21:07

TTVV skrev:

Hybridsmurfen skrev:

beppizh skrev:
Men det känns ju inte som det ska vara startmotor om den startar utan problem när bilen är kall? Kanske kan vara tempgivare eller vevaxelgivaren? smile

Startmotorn klickar vid varm bil.

Hybridsmurfen, eftersom det klickar kan man då utesluta temp och vevaxelgivaren? Var det det du mena?

Jo, jag tycker nog det. Om inte starten går runt så...


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#10
481 9

2017-03-20 21:29

Provat att tvångsmata startmotorn med ström?


#11
10

2017-03-20 21:31

Jesper328 skrev:
Provat att tvångsmata startmotorn med ström?

Hur menar du?

#12
10

2017-03-20 21:34

Jesper328 skrev:
Provat att tvångsmata startmotorn med ström?

Eller oavsett hur du menar har jag inte provat det..

men förklara gärna hur du menar.

#13
481 9

2017-03-20 21:38

Koppla ur befintliga och dra en kabel från "Switch terminal" och toucha den emot "Battery terminal".
Alternativt kan du använda en skruvmejsel och lägga i mellan B och M på bilden.

http://constructionmisc.tpub.com/TM-9-4940-568-34/img/TM-9-4940-568-34_434_1.jpg

Edit : Alltså då med allting kopplat förutom kabeln till tändningslåset om du väljer alternativ 1.
Bara att ta en kabel med lämplig kabelsko och lägga den andra änden emot kontakten som håller en tjock kabel ifrån batteriet.

Senast redigerat av Jesper328 (2017-03-20 21:40)


#14
10

2017-03-21 21:49

Om det visar sig vara startmotorn. Är den svår att byta själv på en Peugeot 206:a?

#15
1783 2

2017-03-21 23:27

TTVV skrev:
Om det visar sig vara startmotorn. Är den svår att byta själv på en Peugeot 206:a?

Det är ju ganska trångt, men det går absolut att göra själv. Hittade en guide.


#16
10

2017-03-22 13:06

ehedman skrev:

TTVV skrev:
Om det visar sig vara startmotorn. Är den svår att byta själv på en Peugeot 206:a?

Det är ju ganska trångt, men det går absolut att göra själv. Hittade en guide.

Tack för guiden.. gick ut glad i hågen och skulle ta loss startmotorn men på min modell såg det annorlunda ut och den satt bra mycket krångligare. Verkstan tyckte jag skulle prova att byta start relä för att utesluta det först.

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon