Toyota Corolla Verso 2,2D -06 Startar ej vid kyla

PuttesPOV
21 mars 2017 · 504 Inlägg

Jag frågar här, då jag inte kommer längre nu. Det är en kompis bil som det gäller.

Bilen har varit in på verkstad flera gånger. Programvaran är uppdaterad, glödstift är bytt och testade.

En diesel bör starta, utan motorvärme om det bara är -5°C. Men det gör den inte. Har man däremot haft motorvärmaren i kopplad i minst två timmar så startar bilen.
När det är varmare så startar den utan problem.

Vad kan det vara för fel? Någon som varit med om något liknande?

HÅRDROCK
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2017 · 10 275 Inlägg

Dålig tempgivare så att bilen tror att det är varmare än vad det är och därför inte kör glödningen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PuttesPOV
21 mars 2017 · 504 Inlägg

Brådhis skrev:
Dålig tempgivare så att bilen tror att det är varmare än vad det är och därför inte kör glödningen?

//Brådhis

Vad jag har förstått så har det också testats, hos Toyota i Ljusdal. Men visst, jag ska inte utesluta det helt.

HÅRDROCK
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2017 · 17 454 Inlägg

Tror inte glödningen är problemet. Dagens dieslar vevar igång vid väldigt låga temperaturer utan att glöda.

Hur långt har motorn rullat? Funderar på om pumpen ligger för sent i insprutet? Någon som kollat detta? Borde väl finnas felkoder då förvisso...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PuttesPOV
24 mars 2017 · 504 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Tror inte glödningen är problemet. Dagens dieslar vevar igång vid väldigt låga temperaturer utan att glöda.

Hur långt har motorn rullat? Funderar på om pumpen ligger för sent i insprutet? Någon som kollat detta? Borde väl finnas felkoder då förvisso...

Bilen har rullat 28600mil

Hur menar du att pumpen ligger för sent? Är det justerbart på den motorn?

Enligt Toyota så skulle glödstiften bytts till en uppdaterad version. Men oklart varför. Inga fel på dom som sitter i.

Felet ter sig som om man hade luft i systemet, efter att bilen stått i minst tio timmar och det är nollgradigt eller kallare.

Funderar på om det kan vara ett bränsleläckage. Skulle även kunna vara startmotorn som inte ger rätt varvtal vid start. Batteriet är nytt.

HÅRDROCK
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2017 · 17 454 Inlägg

PuppPutte skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Tror inte glödningen är problemet. Dagens dieslar vevar igång vid väldigt låga temperaturer utan att glöda.

Hur långt har motorn rullat? Funderar på om pumpen ligger för sent i insprutet? Någon som kollat detta? Borde väl finnas felkoder då förvisso...

Bilen har rullat 28600mil

Hur menar du att pumpen ligger för sent? Är det justerbart på den motorn?

Enligt Toyota så skulle glödstiften bytts till en uppdaterad version. Men oklart varför. Inga fel på dom som sitter i.

Felet ter sig som om man hade luft i systemet, efter att bilen stått i minst tio timmar och det är nollgradigt eller kallare.

Funderar på om det kan vara ett bränsleläckage. Skulle även kunna vara startmotorn som inte ger rätt varvtal vid start. Batteriet är nytt.

Nej, inte ställbar pump. Tänkte mest om elektroniken spökar.

Men luft i systemet är jag tveksam till. Först det första så är dieslarna sedan 70/80-tal självluftande. Trögstartad kan jag köpa. Men att luften i systemet på något sätt skulle försvinna för att du har igång motorvärmare låter i mina öron mycket långsökt.

Vissa bilar "köper inte" att man jiddrar med gaspedalen vid start men har du provat starta med gasen i botten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang