Toyota Aristo VIP/BPU transformation

Tanken med detta relativt ovanliga projektet är att få ett schysst stuk kombinerat med en sportbils prestanda. Det kommer att innefatta mindre modifikationer på bilens motor, styr och avgassystem samt att jag ska förfina bilens utseende för att uppnå den rätta "Yakuza looken". Låter det intressant så är det bara att ni följer projektet! :)
  • 56 Följare
  • 23 205 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 maj 2017
Weber122
15 januari 2017 · 128 Inlägg

FreddieL skrev:
Hej!!! Gott nytt osv... hur går det i garaget?! Hoppas på mer bilder och lite film på avgaset med och utan spjäll!!!

Vad ligger försäkring och annat på dessa?! Inte superlätt info att få tag på...  har inget regnr än så försäkringsbolaget var lite svävande på svar... smile

Hej och god fortsättning på det nya året!

Skruvandet i garaget går bra men hinner inte med riktigt så mycket som jag egentligen skulle vilja.

Bränsletrycksregulatorn samt givare är kopplat. Uppdatering kommer på det.

När det gäller avgassystemet så börjar det bli dags att börja ordentligt med det. Alla delar är inköpta och har även fått tag i lite kopparplåt som jag skall göra en packning av till downpipen. Jag är också sjukt sugen på att se hur slutresultatet blir dock tror jag att en ordentlig film kommer till våren på det...

När det gäller försäkring så kunde ingen matcha länsförsäkringars pris. För mig som även har hemförsäkring där så betalar jag 1056kr i månaden för helförsäkring och 1000 mil/år. Dock så är jag bara 23år och bor i hyresrätt. Men med tanke på att bilen bara brukas halva året så är det inga konstigheter smile

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
16 januari 2017 · 128 Inlägg

Då var det dags igen med en uppdatering. Tyvärr så har det inte hänt så mycket med bilen de senaste veckorna p.g.a mycket resejobb samt att jag har skaffat mig en ny liten leksak till "The Japcave". En Honda VFR800A som jag hade tänkt att övningsköra lite på till sommaren smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-96207eccc22b7fdf7c9fd52e80d9a599.jpg

Men efter jobbet idag så blev det någon timme i garaget iaf. Jag började med att klippa till en kopparbit som jag glödgade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-b1ccb592114c379f4c12308df1510ca1.jpg

Några hål senare så blev det en avgaspackning till downpipen då jag inte hitta någon vettig att köpa. Förhoppningsvis skall det lira bra nu när alla flänsar är planade. Jag har även börjat kapa till delarna för frontpipen men fler uppdateringar kommer på det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-2dffd8b3d0b841740b9127f7ee8d78af.jpg

Sen så har jag monterat bränsletrycksregulatorn med en elektronisk tryckgivare så jag ser mätvärdet i realtid inne i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-fbe37c529f2b3630ec8f78459da810be.jpg

Den hamna ganska långt ner i motorutrymmet för en diskret look men förhoppningsvis inom räckhåll för justering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-a2c6cc44040c1d1fba869432713d8485.jpg

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
22 januari 2017 · 128 Inlägg

Då var det dags att börja knåpa ihop avgassystemet. Efter en hel del kapande och punktande så har jag ihop en frontpipe som jag hoppas skall fungera bra. Dock så blir det väldigt trångt vid cutouten så jag måste kanske kapa ur lite i rambalken då spjällmotorn hamnar ganska lågt. I övrigt så skall jag punkta på lambda muttern och rigga ihop de bakre dämparna. Förhoppningsvis så kommer blir avgassytemet vara klart för helsvetsning efter nästa helg men det får vi se då! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-01fa27bd749d1ab9db1cb55086124ab2.jpg

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
FreddieL
23 januari 2017 · 278 Inlägg

Sweet!!! big_smile

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Weber122
14 februari 2017 · 128 Inlägg

Jag tänkte passa på att avsluta ett påbörjat kapitel. Detta kapitel heter bromsrenovering. Efter att jag fick den nya rep.satsen för bak oken så tog det många dagar innan jag fick tummen ur att återuppta projektet. Nu sitter det dock nya packningar och dammskydd i bak oken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-7686637b3a3af7eb483d1aecc33f6559.jpg

De fick sig ca 4 lager med foliatecs bromsoksfärg. För er som funderar på något liknande så kan jag rekomendera denna färgen. Lätt att applicera och resultatet blev helt okej! smile

Efter lite enklare rengöring av övrig hjulupphängning så blev det lite ny färg på nav, länkarmar och styrstag för att själen skulle må bra. Tillsammans med slutmontage av  ok så monterades också nya red stuff bromsbelägg.  Jag lägger upp någon bild på slutresultatet och även en förebild för en liten själv boost att man tar ett steg i rätt riktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-12510d801f33ad735657d7f20be0ee8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-0bb6dcb5ffcc49792bbbdd3442bea0fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-e6e1a261324fa2ea23c68318f5797294.jpg

Over and out!

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
23 februari 2017 · 128 Inlägg

Då var det dags för ett nytt inlägg!

Det sitter en öppen diff i min Toyota och i samband med effektökning så vill jag att det skall driva på båda hjulen och inte på det med sämre fäste. Därför åkte jag för några veckor till Örebro och köpte en torsen diff till en Supra (A02B). Enligt vad jag har läst mig till så är det samma utväxling och den skall passa bolt on i bakvagnen på Ariston. Det stämde nästa! wink

En snabb jämförelse mellan diffarna!

Som ni ser så skiljer det nästa inget på det yttre, men det är ju insidan som räknas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-155b76a5717862a088b7f9aefc684146.jpg


Detta är diffen som satt i Ariston när jag köpte den! A01A heter den. (öppen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-2a9491938bb1abc488f90b1264d8a79a.jpg


Detta är diffen ifrån Supran. A02B heter den. Tanken är att diffen skall kompensera kraften så att hjulet med bäst grepp skall få mest effekt. (Torsen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-1549683b087bdd4be6023af49f9c98d4.jpg


Efter jämförelsen så blev det att limma på bakstycket och fylla diffen med 1,4 liter Redline 75W90ls olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-238dbcf288bb2240749ef22e74e50d97.jpg


Bussningarna i diffen tyckte jag kändes ganska mjuka så jag beställde hem en komplett uppsättning Strongflex sportbussningar och sedan elda jag ur de gamla som satt i diffen med en blåslampa och kapade ur de som satt i bakvagnen. Efter detta passade även på att putsa av huset och lägga på några lager med rostskyddsfärg för att fräscha till den. (Ej oljefylld när den hänger såhär)
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-9e17cbf55c6297696eb2391dfdc2c3e0.jpg


Sedan var det dags för montage. Jag fick lite hjälpa av bror min att sikta in och få diffen på plats. Det gick mycket smidigt att montera och allt verkade var frid och fröjd tills jag skulle montera tillbaka hardyskivan... Tydligen så skiljer det 9mm i hålbilden på den främre medbringaren mellan Aristo och Supra. Tillräckligt lite för mitt öga inte skulle märka det när jag gjorde i ordning allt... Det vara bara att montera ner igen och flytta över den andra medbringaren. Obs om ni gör jobbet själv så var noga med att notera förspänningen på diffen innan ni lossar muttern. Jag märkte upp lite lätt med en huggmejsel och räkna varven på muttern och sedan drog jag lite extra. Det kändes riktigt bra så nu hoppas jag att det funkar lika bra. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-9b6a7f0675640b0ff8c3ec22d842e6df.jpg


Igår hamna allt på plats och jag är mer än nöjd resultatet. Nu är det bara att ta itu med nästa moment!
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-c63b5bbff15e7ef54a08903ee8918507.jpg

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
T-Axelsson
23 februari 2017 · 69 Inlägg

Ser fint ut! Älskar Aristo smile
Men ajabaja med Ls olja i Torsendiffen det är för lamelldiffar etc inte Torsen. Det ska vara vanlig diffolja gärna mineral och inte syntet för att den ska fungera som bäst.
Den vill gärna enhjula med syntetolja i lägre hastigheter när man svänger och ger gaspådrag.

Senast redigerat av T-Axelsson (23 februari 2017)

Lexus LS400 "UCF20" (1997)
Toyota Supra "Jza80" (1995)
Weber122
23 februari 2017 · 128 Inlägg

T-Axelsson skrev:
Ser fint ut! Älskar Aristo smile
Men ajabaja med Ls olja i Torsendiffen det är för lamelldiffar etc inte Torsen. Det ska vara vanlig diffolja gärna mineral och inte syntet för att den ska fungera som bäst.
Den vill gärna enhjula med syntetolja i lägre hastigheter när man svänger och ger gaspådrag.

Ja något speciellt är det med dem wink Jag utgick ifrån Redline's rekguide och då säger de 75w90. Så jag gick till min lokala återförsäljare och beställde det. När jag väl hämta ut oljan så ifrågasatte jag varför jag fått med ls tillsats men han i butiken sa att enligt infotexten på förpackningen står det att det skall funka bra till både lamell och traditionella diffar...

Du som kör supra. Vad kör du med för olja?

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
T-Axelsson
23 februari 2017 · 69 Inlägg

Weber122 skrev:

T-Axelsson skrev:
Ser fint ut! Älskar Aristo smile
Men ajabaja med Ls olja i Torsendiffen det är för lamelldiffar etc inte Torsen. Det ska vara vanlig diffolja gärna mineral och inte syntet för att den ska fungera som bäst.
Den vill gärna enhjula med syntetolja i lägre hastigheter när man svänger och ger gaspådrag.

Ja något speciellt är det med dem wink Jag utgick ifrån Redline's rekguide och då säger de 75w90. Så jag gick till min lokala återförsäljare och beställde det. När jag väl hämta ut oljan så ifrågasatte jag varför jag fått med ls tillsats men han i butiken sa att enligt infotexten på förpackningen står det att det skall funka bra till både lamell och traditionella diffar...

Du som kör supra. Vad kör du med för olja?

Jag körde med helsyntet mobil innan men ibland när man skulle ur skarpa kurvor med full gas så ville den enhjula så jag bytte till helt vanlig mineral olja och det funkar bättre då den inte är lika "hal"
Jag kör Biltemas och byter varje år den är garanterat bättre än den som dom hade på Toyotas fabrik för 20år sedan då oljeutvecklingen gått mycket framåt smile
Annars finns det ju finare mineralolja om man inte vill byta så ofta typ denna https://www.oljemagasinet.se/index.php? … ct_id=2114

Lexus LS400 "UCF20" (1997)
Toyota Supra "Jza80" (1995)
Weber122
23 februari 2017 · 128 Inlägg

T-Axelsson skrev:

Weber122 skrev:

T-Axelsson skrev:
Ser fint ut! Älskar Aristo smile
Men ajabaja med Ls olja i Torsendiffen det är för lamelldiffar etc inte Torsen. Det ska vara vanlig diffolja gärna mineral och inte syntet för att den ska fungera som bäst.
Den vill gärna enhjula med syntetolja i lägre hastigheter när man svänger och ger gaspådrag.

Ja något speciellt är det med dem wink Jag utgick ifrån Redline's rekguide och då säger de 75w90. Så jag gick till min lokala återförsäljare och beställde det. När jag väl hämta ut oljan så ifrågasatte jag varför jag fått med ls tillsats men han i butiken sa att enligt infotexten på förpackningen står det att det skall funka bra till både lamell och traditionella diffar...

Du som kör supra. Vad kör du med för olja?

Jag körde med helsyntet mobil innan men ibland när man skulle ur skarpa kurvor med full gas så ville den enhjula så jag bytte till helt vanlig mineral olja och det funkar bättre då den inte är lika "hal"
Jag kör Biltemas och byter varje år den är garanterat bättre än den som dom hade på Toyotas fabrik för 20år sedan då oljeutvecklingen gått mycket framåt smile
Annars finns det ju finare mineralolja om man inte vill byta så ofta typ denna https://www.oljemagasinet.se/index.php? … ct_id=2114

Okej! Några skarpa kurvor kommer det inte bli men jag vill att det ska greppa bra rak fram. Har läst mycket på olika forum och det står mycket skit ute på nätet så jag körde på en olja som jag vet håller en högre kvalite än de flesta märken på marknaden. Jag får helt enkelt göra ett test och om det inte känns bra så skall jag lägga på minnet att mineralolja skall funka! smile

Tack för noteringen! wink

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Berglund_89
24 februari 2017 · 1 475 Inlägg

Ohh... intresting cool

Prenumererar big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Weber122
24 februari 2017 · 128 Inlägg

OscarSkold skrev:
Ohh... intresting cool

Prenumererar big_smile

Jo men visst! wink

Helt rätt Oscar!

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
12 mars 2017 · 128 Inlägg

Då har man förmodligen monterat det krångligaste insatsfilter i mordern historia. Något som skulle vara enkelt tog säkert två timmar...

På bilden ser  ni ett sprillans nytt luftfilter ifrån toyota samt ett utbytesfilter ifrån K&N.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-d7014295d37f8cb32da2a0eb781059a4.jpg

Man är alltså tvungen att använda ramen ifrån originalfiltret. Så det var bara att ta fram avbitartången och brytkniven smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-39f11c37c6e5d8fee8fb78b7a0c388f3.jpg

Med ramen lös så fick den lite ny färg och som allt annat som är bolt-on så fick jag slipa ner den ca 1 cm för att den var för tjocka för att få ner.
Tillslut så tror jag ändå att resultatet blev bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-c6f95b79bd082c0941dd0aedf783e2c5.jpg

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
FreddieL
12 mars 2017 · 278 Inlägg

Seriöst?!? Vad är det för märklig teknisk lösning... snacka om miss i affärsidé "- här, köp ett filter, men du måste såga ut det gamla ur ramen, den orkade vi inte fixa själva..." hmm

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Weber122
12 mars 2017 · 128 Inlägg

FreddieL skrev:
Seriöst?!? Vad är det för märklig teknisk lösning... snacka om miss i affärsidé "- här, köp ett filter, men du måste såga ut det gamla ur ramen, den orkade vi inte fixa själva..." hmm

En teori är att de äldre originalfiltren kanske har en lös ram som man kan använda då bilderna i instruktionen såg annorlunda ut. Men denna gången fick det bli den hårda vägen till framgång wink

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
18 mars 2017 · 128 Inlägg

Detta inlägget kommer att handla om oljekylare! Tanken är att jag skall hålla koll på min oljetemp för att minska slitage på motor och låda vid belastning.

Det första blev att mäta upp ytorna och göra mallar för infästning. Sedan kapa jag till aluminiumfästen som jag bocka till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-0fc16102ba52de98e37443dffbfe8f65.jpg

Den första kylaren är till transmissionen. En ganska enkel sådan. Den monteras i serie efter den vätskekylda originalkylaren för att öka verkningsgraden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-7b3db3f0767e28fb2a3bd27694dd52cf.jpg

Temperaturgivaren till växellådan hamnar i dräneringspluggen i tråget. Oljepluggen i sig är bara m10 så det blir inte överdrivet mycket material kvar i pluggen med en givare i men jag hoppas det håller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-3bc4a28c6c354e837eea68d099bf833d.jpg

Sen så hällde jag i lika mycket olja som jag har tappat ur plus lite extra för volymen på den nya oljekylaren. När det gäller val av olja så kostar jag på med Redline's atf olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-9bf243d5747340325cba3080922541f9.jpg

Motorn får sig också en oljekylare. Tror den är 25 radig och det är en no name kylare men i min värld bör det funka lika bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-18a1e5c166077cba0594b35c8e7db2f0.jpg

Adapterplattan som jag har köpt är ifrån Mocal och har en inbyggt termostat så motorn fort kommer upp i arbetstemp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-35171ccf52278f5d49cadb6f33a1e195.jpg

Oljetrycket till min nya mätare hämtas ifrån samma ställe som där original givaren sitter. Så det fick bli att göra en adapterslang med ett t-rör på för att få två 1/8 uttag. Tyvärr blev det ingen bra bild då det är väldigt trångt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-768171e1c8e02fcb7faa027cdaa719cb.jpg

Tempgivaren blir monterad på samma sätt som för växellådan fast med lite bättre marginaler då oljepluggen är m12.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-1bb4a0b599eb79ba0d65b58610e2fabb.jpg

Även här så lyxar jag till det med lite Redline olja. 5w30 enligt fabrikations spec.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-6e49bd9c004c8bc7a56b0b5d73539f8a.jpg

Jag är helnöjd med montaget och det känns fakistiskt riktigt stark med mina fästen som fick sig lite färg i slutändan. Nu hoppas jag bara att de skall kyla bra! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-b446dd4019910d201fbe8ffb9364f947.jpg

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
22 mars 2017 · 128 Inlägg

Då var det dags för färdigställandet av de sista lite större momenten för årets vinterprojekt nämligen avgassystemet.

Avgassystemet har nu blivit helsvetsat och lackerat med svart värmebeständig färg.
Förmodligen kommer det också en liten videosnutt längre fram när bilen provstartas för första gången denna säsongen. Tills dess får ni kolla på dessa bilderna smile Trevlig kväll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-112d1c58e37f942496f769e55a5ed296.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-c4700026b8b9bd917fe9ac500ba965bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-1bcadf080b9454c5331ff143993a92e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-5d286d4cc285982954c86c766888b4ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-970757621dc2936ee00ea473a2c0f0a9.jpg

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Berglund_89
23 mars 2017 · 1 475 Inlägg

#hejaregbess roll wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Weber122
25 mars 2017 · 128 Inlägg

Som utlovat kommer nu ett enklare videoklipp på den första uppstarten av bilen det här året. Tyvärr är det inget proffsigt klipp då det är filmat med en Iphone men det är i alla fall en inblick i vad som är gjort! smile

https://m.youtube.com/watch?v=MlQDVdSUYVA

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
FreddieL
25 mars 2017 · 278 Inlägg

Weber122 skrev:
Som utlovat kommer nu ett enklare videoklipp på den första uppstarten av bilen det här året. Tyvärr är det inget proffsigt klipp då det är filmat med en Iphone men det är i alla fall en inblick i vad som är gjort! smile

https://m.youtube.com/watch?v=MlQDVdSUYVA

Jämt görfint dedär!! Fasen vad jag vill ha min bil!!!!!!!!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang