Köpråd: Volvo V70T5/S60T5 05-09 259hk , erfarenheter

Gyllis76
18 mars 2017 · 41 Inlägg

Har börja kolla runt efter " ny" bil och är sugen på en Volvo  med den trevliga 259hk motorn med 6vxl manuell låda. Så tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av dessa 2 modeller positiva samt negativa och vad man ska kolla efter när man köper vad brukar gå sönder och är dyrt? tacksam för svar

Gyllis76
21 mars 2017 · 41 Inlägg

Vakna nu alla Volvo freak och skriv lite svar

Djo
21 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Trevliga bilar båda två köp den du gillar mest eller om du kanske behöver kombi så självklart kombi.

Problem nej inte många det vanliga kolla framvagnen lyssna efter oljud (ja det vanliga) rost är ovanligt men finns i sådana fall nertill på framskärmarna och längst bak på hjulhusen bak mellan kofångare och kaross.

Annars ja kolla så kamrem är bytt och servicarna är gjorda.

Är inga större problem med dom bilarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Rikard_Persson NISMO <3
21 mars 2017 · 1 061 Inlägg

Fantastisk motor! De du bör kolla på är så att de inte läcker olja under den då vevhusventilationen är lika kass som på alla T5or.  Annars skulle jag vilja påstå att de är volvos bästa motor! Tål mycket och går att trimma nått jävulskt.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Gyllis76
22 mars 2017 · 41 Inlägg

så vevhusventilationen sätts igen och trycker sönder packningar precis som på gamla t5? läcker den mellan motor o låda också som dom gamla t5 gör? fick höra att om det är xenon så kostar en ny strålkastare runt 8000-10000 styck ny och det är tydligen vanligt att dessa blir brända och måste bytas ut.

Evildan
22 mars 2017 ·

Parkeringsbromsen är tydligen av en undermålig konstruktion.
Fram och bakvagnsleder som glappar är vanligt.
Sprickor i vindrutan är vanligt förekommande.
Knirrig inredning när bilen köra över järnvägsövergångar eller upp för trottoarkanter är ett annat irritationsmoment med dom här bilarna.
Tysta och bekväma att åka i fram och hyfsat ergonomisk layout på knappar och spakar. Goda inställningsmöjligheter både stol och ratt, baksidan är att baksätets benutrymme är dåligt tilltaget sätt till familjebilens storlek. Detta för oss till det faktumet att det oavsett motor fortfarande förblir en familjevolvo av traditionella mått gällande körglädje och väghållning.

Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Parkeringsbromsen är tydligen av en undermålig konstruktion.
Fram och bakvagnsleder som glappar är vanligt.
Sprickor i vindrutan är vanligt förekommande.
Knirrig inredning när bilen köra över järnvägsövergångar eller upp för trottoarkanter är ett annat irritationsmoment med dom här bilarna.
Tysta och bekväma att åka i fram och hyfsat ergonomisk layout på knappar och spakar. Goda inställningsmöjligheter både stol och ratt, baksidan är att baksätets benutrymme är dåligt tilltaget sätt till familjebilens storlek. Detta för oss till det faktumet att det oavsett motor fortfarande förblir en familjevolvo av traditionella mått gällande körglädje och väghållning.

Har jag inte i min v70 eller märkt av i någon annan s60/v70 jag kört och det är en hel drös jag kört.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
22 mars 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:
Parkeringsbromsen är tydligen av en undermålig konstruktion.
Fram och bakvagnsleder som glappar är vanligt.
Sprickor i vindrutan är vanligt förekommande.
Knirrig inredning när bilen köra över järnvägsövergångar eller upp för trottoarkanter är ett annat irritationsmoment med dom här bilarna.
Tysta och bekväma att åka i fram och hyfsat ergonomisk layout på knappar och spakar. Goda inställningsmöjligheter både stol och ratt, baksidan är att baksätets benutrymme är dåligt tilltaget sätt till familjebilens storlek. Detta för oss till det faktumet att det oavsett motor fortfarande förblir en familjevolvo av traditionella mått gällande körglädje och väghållning.

Har jag inte i min v70 eller märkt av i någon annan s60/v70 jag kört och det är en hel drös jag kört.

Vi har olika erfarenheter, jag har kört även jag ett stort antal bilar på den plattformen och upplever att det knirrar.
Ta får provköra specifika exemplar för att avgöra den aktuella bilens ihopsättningskvalitet.
Eller kan det bero på om vindrutan är bytt och en av sämre kvalitet är monterad vilket minskar karossens vridstyvhet och därav knirrar inredningen av rörelsen?

Brådhis * Voff voff *
22 mars 2017 · 10 244 Inlägg

Inte heller jag kan skriva under på knarrande inredning faktiskt. Har haft 5 st V70N (-00, -01, -02, -05 och -07) 2 st S80 (-99 och -01) och 1 st S60 (-02) och jag kan inte komma ihåg att det skulle knarrat i dom?

Däremot är ju framvagnen under all kritik, men delar är billiga och förhållandevis enkla att byta.

260 hk-maskinen är en tålig och trevlig maskin utan några direkta typfel (igensatt vevhusventilation har redan nämnts).

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:
Parkeringsbromsen är tydligen av en undermålig konstruktion.
Fram och bakvagnsleder som glappar är vanligt.
Sprickor i vindrutan är vanligt förekommande.
Knirrig inredning när bilen köra över järnvägsövergångar eller upp för trottoarkanter är ett annat irritationsmoment med dom här bilarna.
Tysta och bekväma att åka i fram och hyfsat ergonomisk layout på knappar och spakar. Goda inställningsmöjligheter både stol och ratt, baksidan är att baksätets benutrymme är dåligt tilltaget sätt till familjebilens storlek. Detta för oss till det faktumet att det oavsett motor fortfarande förblir en familjevolvo av traditionella mått gällande körglädje och väghållning.

Har jag inte i min v70 eller märkt av i någon annan s60/v70 jag kört och det är en hel drös jag kört.

Vi har olika erfarenheter, jag har kört även jag ett stort antal bilar på den plattformen och upplever att det knirrar.
Ta får provköra specifika exemplar för att avgöra den aktuella bilens ihopsättningskvalitet.
Eller kan det bero på om vindrutan är bytt och en av sämre kvalitet är monterad vilket minskar karossens vridstyvhet och därav knirrar inredningen av rörelsen?

Konstigt det där.

om det är pga bytt vindruta eller ej kan jag inte svara på (om det är därför är dom dåligt bytta) För kört många med nya rutor på och inget knirr och knarr där heller.

Är det alla du kört eller några specifika ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
22 mars 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Har jag inte i min v70 eller märkt av i någon annan s60/v70 jag kört och det är en hel drös jag kört.

Vi har olika erfarenheter, jag har kört även jag ett stort antal bilar på den plattformen och upplever att det knirrar.
Ta får provköra specifika exemplar för att avgöra den aktuella bilens ihopsättningskvalitet.
Eller kan det bero på om vindrutan är bytt och en av sämre kvalitet är monterad vilket minskar karossens vridstyvhet och därav knirrar inredningen av rörelsen?

Konstigt det där.

om det är pga bytt vindruta eller ej kan jag inte svara på (om det är därför är dom dåligt bytta) För kört många med nya rutor på och inget knirr och knarr där heller.

Är det alla du kört eller några specifika ?

Samtliga jag kört över någon järnväg eller liknande ojämnheter har knirr noterats. Både bilar jag ägt och provkörning av tilltänkta köpesobjekt.
Bägge V70N jag körde ofta som taxi uppvisade detta redan vid låga miltal.
Antingen har jag haft otur eller så har ni andra haft tur alternativt någon hörselnedsättning. wink

Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Vi har olika erfarenheter, jag har kört även jag ett stort antal bilar på den plattformen och upplever att det knirrar.
Ta får provköra specifika exemplar för att avgöra den aktuella bilens ihopsättningskvalitet.
Eller kan det bero på om vindrutan är bytt och en av sämre kvalitet är monterad vilket minskar karossens vridstyvhet och därav knirrar inredningen av rörelsen?

Konstigt det där.

om det är pga bytt vindruta eller ej kan jag inte svara på (om det är därför är dom dåligt bytta) För kört många med nya rutor på och inget knirr och knarr där heller.

Är det alla du kört eller några specifika ?

Samtliga jag kört över någon järnväg eller liknande ojämnheter har knirr noterats. Både bilar jag ägt och provkörning av tilltänkta köpesobjekt.
Bägge V70N jag körde ofta som taxi uppvisade detta redan vid låga miltal.
Antingen har jag haft otur eller så har ni andra haft tur alternativt någon hörselnedsättning. wink

Vet ej hur många hundra v70N jag kört men aldrig upplevt det faktiskt.

Hör inget i min v70N men oftast kör jag stereon i bott men då jag inte gjort det har jag aldrig hört något oljud från inredningen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
22 mars 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Konstigt det där.

om det är pga bytt vindruta eller ej kan jag inte svara på (om det är därför är dom dåligt bytta) För kört många med nya rutor på och inget knirr och knarr där heller.

Är det alla du kört eller några specifika ?

Samtliga jag kört över någon järnväg eller liknande ojämnheter har knirr noterats. Både bilar jag ägt och provkörning av tilltänkta köpesobjekt.
Bägge V70N jag körde ofta som taxi uppvisade detta redan vid låga miltal.
Antingen har jag haft otur eller så har ni andra haft tur alternativt någon hörselnedsättning. wink

Vet ej hur många hundra v70N jag kört men aldrig upplevt det faktiskt.

Hör inget i min v70N men oftast kör jag stereon i bott men då jag inte gjort det har jag aldrig hört något oljud från inredningen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=8817

Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Samtliga jag kört över någon järnväg eller liknande ojämnheter har knirr noterats. Både bilar jag ägt och provkörning av tilltänkta köpesobjekt.
Bägge V70N jag körde ofta som taxi uppvisade detta redan vid låga miltal.
Antingen har jag haft otur eller så har ni andra haft tur alternativt någon hörselnedsättning. wink

Vet ej hur många hundra v70N jag kört men aldrig upplevt det faktiskt.

Hör inget i min v70N men oftast kör jag stereon i bott men då jag inte gjort det har jag aldrig hört något oljud från inredningen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=8817

Ja jag tror dig men aldrig hört något själv.

Däremot v70 2an tredje generationen där måste listen mot skuffen smörjas för det kan ge ett jäkla oljud.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
22 mars 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Vet ej hur många hundra v70N jag kört men aldrig upplevt det faktiskt.

Hör inget i min v70N men oftast kör jag stereon i bott men då jag inte gjort det har jag aldrig hört något oljud från inredningen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=8817

Ja jag tror dig men aldrig hört något själv.

Däremot v70 2an tredje generationen där måste listen mot skuffen smörjas för det kan ge ett jäkla oljud.

Du är väl lite döv wink
Även mittarmstödet med luckan samt ramen runt skramlar i regel på V70II så även dörrsidor och oljud från stolarna och nackstöd är vanligt enligt min erfarenhet. Det är nackdelen när vägljud och torpedvägg/huv är väldämpade då hörs andra oljud. Det var bättre förr i 200, då lät motorn och vindbruset så mycket att ev skrammel dränktes av det oljudet.

Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=8817

Ja jag tror dig men aldrig hört något själv.

Däremot v70 2an tredje generationen där måste listen mot skuffen smörjas för det kan ge ett jäkla oljud.

Du är väl lite döv wink
Även mittarmstödet med luckan samt ramen runt skramlar i regel på V70II så även dörrsidor och oljud från stolarna och nackstöd är vanligt enligt min erfarenhet. Det är nackdelen när vägljud och torpedvägg/huv är väldämpade då hörs andra oljud. Det var bättre förr i 200, då lät motorn och vindbruset så mycket att ev skrammel dränktes av det oljudet.

VA wink Nja men hörsel är normal bara att andras talar för tyst som är något problem wink Tror förövrigt att du har för bra hörsel wink Jag har 15 tums dunka dunka i skuffen den tar bort allt annat oljud wink

Så mycket oljud har jag aldrig lagt märke till i v70II jaja Volvo är mycket tystare än många andra bilar jag kört iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
22 mars 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Ja jag tror dig men aldrig hört något själv.

Däremot v70 2an tredje generationen där måste listen mot skuffen smörjas för det kan ge ett jäkla oljud.

Du är väl lite döv wink
Även mittarmstödet med luckan samt ramen runt skramlar i regel på V70II så även dörrsidor och oljud från stolarna och nackstöd är vanligt enligt min erfarenhet. Det är nackdelen när vägljud och torpedvägg/huv är väldämpade då hörs andra oljud. Det var bättre förr i 200, då lät motorn och vindbruset så mycket att ev skrammel dränktes av det oljudet.

VA wink Nja men hörsel är normal bara att andras talar för tyst som är något problem wink Tror förövrigt att du har för bra hörsel wink Jag har 15 tums dunka dunka i skuffen den tar bort allt annat oljud wink

Så mycket oljud har jag aldrig lagt märke till i v70II jaja Volvo är mycket tystare än många andra bilar jag kört iallafall.

Som du såg i länken är det flera med hörsel som en fladdermus som kört V70N.
Visst är dom ganska tysta i övrigt och därför hörs, som jag skrev ovan, oljuden mer påtagligt.
Min bil exempelvis är som de flesta andra asiatiska bilar klent ljudisolerad i bakre hjulhusen för svensk grov asfalt. I större delen av marknaden är vägarna mer finkorniga vilket då passar bättre i kombination med original hårda Bridgestonedäck. Jag byter sommargummin till tystrullande Kumho Ecowing som kompensation, men det är alltjämt inga skrammelljud i kupén. wink

Djo
22 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Äsch skaffa dig lite sämre hörsel bara wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Gyllis76
23 mars 2017 · 41 Inlägg

Men OM nu vevhusventilation skulle vara igensatt eller blir senare trycks då packningar sönder precis som på Volvo 850 eller vad kan hända?

Gyllis76
28 mars 2017 · 41 Inlägg

Ingen som har en aning ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang