Ska man byta gasspjällen till Ford Mondeo MK3 pga risk för motorhaveri?

M-M
22 mars 2017 · 26 Inlägg

Jag har en Ford Mondeo MK3 årsmodell 2001 med bensinmotor på 2 liter. Det finns risk för att gasspjällen lossnar och far in i motorn. Problemet berör i vart fall bilar fram till och med årsmodell 2003. Följden är oftast motorhaveri, om gasspjällen lossnar. Frågan är dock hur vanligt detta är. En viss bilmodell kan ha svagheter, som problem med växellådor eller bromsar, men det innebär ju inte att varenda bil av bilmodellen i fråga berörs av problemet. Vissa bilar kan ju vara symptomfria. Är det någon som vet hur vanligt problemet är med Mondeo och gasspjällen? Jag vill ogärna lägga 4 000 kr på att fixa felet, om det är få som har råkat ut för det.

Problemet beskrivs t.ex. här http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit … _-_Duratec

Så här åtgärdar man problemet: http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit … ld_Removal.

En reparationssats kostar ca 800 kr på Ebay, se http://www.ebay.com/itm/281254212161. Sedan får man väl räkna med tre timmars jobb på en verkstad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2017 · 13 736 Inlägg

4000? det är väll bilens värde? istort sätt iallfall.  skulle köra bara och skita i det.  finns ju nya bilar att köpa ifall man har oturen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2017 · 17 470 Inlägg

Jag håller med Growe. Bilen är ju inte vatten värd. Kör tills den rasar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
22 mars 2017 · 6 569 Inlägg

det är INLOPPSSPJÄLLEN som lossnar och åker in i motorn wink

>MEN< om du belastar bilen på lågt varv (typ 3an i 30) skramlar det från motorn då?
Om inte, ingen fara.

Skramlar det och du inte vill åtgärda kan man lossa på armen som styrspjällen. Blir lite grinig att starta och tröttare på låga varv men du minskar risken för att de ska separera

De/Dem
therealpinto
23 mars 2017 · 39 Inlägg

Enklast är att bara ta bort spjällen, och täta hålen mellan insugskanalerna med typ kemisk metall. Det är några timmars jobb men inte speciellt svårt, är man någorlunda händig fixar man det själv.

Funkar utmärkt och jag märkte ingen skillnad på motorgången.  Värt att göra för det är ju en trevlig bil.

Gustaf

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
M-M
3 april 2017 · 26 Inlägg

Tack för alla svar! Bilen skramlar inte på låga varv, så förhoppningsvis händer inget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang